Podľa neho projekt zdôrazňuje individuálny prístup k deťom, vzdelávanie šité na mieru, kritické myslenie, učenie sa riešením problémov či podporu aktívneho občianstva a schopnosti pomáhať druhým.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 16. novembra (TASR) - Slovenské školstvo neprodukuje ľudí pripravených na nové typy práce. Naše deti patria k najnešťastnejším na svete. Myslí si to exminister financií a prezident MESA10 Ivan Mikloš.
Situáciu by mal riešiť projekt kompletnej premeny systému vzdelávania, ktorý pripravila MESA10 a nazvala ho "To dá rozum". Zdôrazňuje individuálny prístup k deťom, vzdelávanie akoby šité na mieru, kritické myslenie detí, učenie sa riešením problémov či podporu aktívneho občianstva a schopnosti pomáhať druhým. Mikloš tvrdí, že projekt neznamená jeho návrat do politiky.
"V oblasti školstva cítime obrovský dlh. Považujem to za kľúčovú oblasť. Ak chce byť Slovensko úspešné vo svete, je potrebné školstvo reformovať. Je potrebné urobiť tu veľmi veľa a chceme vytvárať predpoklady, aby k zmene došlo. Nechceme opravovať existujúci systém, ale chceme jeho zmenu," vyhlásil dnes pri predstavení projektu Mikloš s tým, že na ňom MESA10 pracovala mesiace.
Reforma smeruje podľa Mikloša k tomu, aby boli deti šťastnejšie a pripravenejšie na život. Projekt zdôrazňuje individuálny prístup k deťom a rieši systém až po celoživotné vzdelávanie. "Vzdelávanie by malo odhaliť a rozvíjať individuálne schopnosti detí," poznamenal Mikloš.
MESA10 poukázala, že až štvrtina občanov Slovenska neovláda prácu s počítačmi. "V porovnaní s inými vyspelými štátmi vieme pracovať s faktami a dátami len na priemernej úrovni a medzigeneračné zrýchlenie v týchto zručnostiach je veľmi nízke, čím sa v budúcnosti naše zaostávanie za svetom môže ešte prehĺbiť," vysvetľuje organizácia.
Cieľom projektu je v stredno- až dlhodobom horizonte zvrátiť viaceré nepriaznivé trendy. "Nejde len o automatizáciu či digitalizáciu ekonomiky, ale aj o nepriaznivý demografický vývoj a prehlbovanie socioekonomických nerovností," doplnila manažérka projektu Renáta Králiková. Na projekte spolupracovali aj so slovenskými odborníkmi na vzdelávanie.
Slovensko by sa podľa MESA10 malo do roku 2040 vďaka zmenám posunúť k tomu, aby každé dieťa, bez ohľadu na jeho pôvod a zázemie, získalo rovnako kvalitné základné zručnosti a vedomosti. Tie ho pripravia na úspešný a šťastný život a celoživotné učenie sa. Systém vzdelávania by sa mal prispôsobovať deťom a študentom, učitelia by mali pracovať vo viacčlenných odborných tímoch, čo im umožní individuálny a profesionálny prístup.
Deti by sa mali od detstva učiť, ako si stanovovať ciele a ako ich dosahovať. Medzi základné zručnosti má patri bezpečné a efektívne používanie informačných technológií, kritické myslenie, schopnosť argumentovať aj tímová práca. Zmeniť sa majú aj spôsoby učenia. "Žiaci a študenti sa budú učiť riešením praktických problémov a učenie bude prebiehať tam, kde to bude najvhodnejšie," povedal Peter Dráľ, ktorý spolupracoval na projekte. Takto by mali deti čo najviac porozumieť učeniu.
Na vyšších stupňoch by sa mali aktívne zapájať do výskumných a praktických projektov. "Dôležitý bude aj rozvoj kultúrneho cítenia, podpora zdravého životného štýlu, etických a morálnych hodnôt, aktívneho občianstva a schopnosti oceňovať odlišnosti či pomáhať druhým," doplnil Dráľ.
Učitelia by podľa vízie mali byť motivovaní, empatickí, neustále sa rozvíjajúci profesionáli. Rodičia majú vo vzdelávacom procese vystupovať ako partneri. Školstvo má byť kvalitne riadené. "Takýto vzdelávací systém prispieva k tomu, že Slovensko je dobre spravovaná, sebavedomá, inovatívna, prosperujúca, súdržná a atraktívna krajina. Kvalitné vzdelanie je v nej kľúčovou hodnotou a spoločenskou i politickou prioritou," zdôrazňuje MESA10.
MESA10 je otvorená spolupráci aj s ľuďmi z ministerstva školstva. "Náš postoj je, že sa snažíme spojiť pozitívne úsilie k zmene, ktorá bude v prospech Slovenska," povedala Králiková s tým, že MESA10 sleduje aj prípravu reformy ministerstvom pod vedením Petra Plavčana (nominant SNS).
Situáciu by mal riešiť projekt kompletnej premeny systému vzdelávania, ktorý pripravila MESA10 a nazvala ho "To dá rozum". Zdôrazňuje individuálny prístup k deťom, vzdelávanie akoby šité na mieru, kritické myslenie detí, učenie sa riešením problémov či podporu aktívneho občianstva a schopnosti pomáhať druhým. Mikloš tvrdí, že projekt neznamená jeho návrat do politiky.
"V oblasti školstva cítime obrovský dlh. Považujem to za kľúčovú oblasť. Ak chce byť Slovensko úspešné vo svete, je potrebné školstvo reformovať. Je potrebné urobiť tu veľmi veľa a chceme vytvárať predpoklady, aby k zmene došlo. Nechceme opravovať existujúci systém, ale chceme jeho zmenu," vyhlásil dnes pri predstavení projektu Mikloš s tým, že na ňom MESA10 pracovala mesiace.
Reforma smeruje podľa Mikloša k tomu, aby boli deti šťastnejšie a pripravenejšie na život. Projekt zdôrazňuje individuálny prístup k deťom a rieši systém až po celoživotné vzdelávanie. "Vzdelávanie by malo odhaliť a rozvíjať individuálne schopnosti detí," poznamenal Mikloš.
MESA10 poukázala, že až štvrtina občanov Slovenska neovláda prácu s počítačmi. "V porovnaní s inými vyspelými štátmi vieme pracovať s faktami a dátami len na priemernej úrovni a medzigeneračné zrýchlenie v týchto zručnostiach je veľmi nízke, čím sa v budúcnosti naše zaostávanie za svetom môže ešte prehĺbiť," vysvetľuje organizácia.
Cieľom projektu je v stredno- až dlhodobom horizonte zvrátiť viaceré nepriaznivé trendy. "Nejde len o automatizáciu či digitalizáciu ekonomiky, ale aj o nepriaznivý demografický vývoj a prehlbovanie socioekonomických nerovností," doplnila manažérka projektu Renáta Králiková. Na projekte spolupracovali aj so slovenskými odborníkmi na vzdelávanie.
Slovensko by sa podľa MESA10 malo do roku 2040 vďaka zmenám posunúť k tomu, aby každé dieťa, bez ohľadu na jeho pôvod a zázemie, získalo rovnako kvalitné základné zručnosti a vedomosti. Tie ho pripravia na úspešný a šťastný život a celoživotné učenie sa. Systém vzdelávania by sa mal prispôsobovať deťom a študentom, učitelia by mali pracovať vo viacčlenných odborných tímoch, čo im umožní individuálny a profesionálny prístup.
Deti by sa mali od detstva učiť, ako si stanovovať ciele a ako ich dosahovať. Medzi základné zručnosti má patri bezpečné a efektívne používanie informačných technológií, kritické myslenie, schopnosť argumentovať aj tímová práca. Zmeniť sa majú aj spôsoby učenia. "Žiaci a študenti sa budú učiť riešením praktických problémov a učenie bude prebiehať tam, kde to bude najvhodnejšie," povedal Peter Dráľ, ktorý spolupracoval na projekte. Takto by mali deti čo najviac porozumieť učeniu.
Na vyšších stupňoch by sa mali aktívne zapájať do výskumných a praktických projektov. "Dôležitý bude aj rozvoj kultúrneho cítenia, podpora zdravého životného štýlu, etických a morálnych hodnôt, aktívneho občianstva a schopnosti oceňovať odlišnosti či pomáhať druhým," doplnil Dráľ.
Učitelia by podľa vízie mali byť motivovaní, empatickí, neustále sa rozvíjajúci profesionáli. Rodičia majú vo vzdelávacom procese vystupovať ako partneri. Školstvo má byť kvalitne riadené. "Takýto vzdelávací systém prispieva k tomu, že Slovensko je dobre spravovaná, sebavedomá, inovatívna, prosperujúca, súdržná a atraktívna krajina. Kvalitné vzdelanie je v nej kľúčovou hodnotou a spoločenskou i politickou prioritou," zdôrazňuje MESA10.
MESA10 je otvorená spolupráci aj s ľuďmi z ministerstva školstva. "Náš postoj je, že sa snažíme spojiť pozitívne úsilie k zmene, ktorá bude v prospech Slovenska," povedala Králiková s tým, že MESA10 sleduje aj prípravu reformy ministerstvom pod vedením Petra Plavčana (nominant SNS).