Napríklad policajti už vedia, že budú jazdiť na autách Hyundai i30, Kia Cee'd či Volkswagen Golf, keďže súťaž na 1200 áut nižšej strednej triedy za 23 miliónov eur už prebehla.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 5. novembra (TASR) – Minister vnútra Robert Kaliňák (Smer-SD) vymieňa staré autá za nové, podobne ako vo svojom prvom funkčnom období v kresle ministra. Tentoraz by malo do asi osemtisícového autoparku jeho rezortu pribudnúť približne 1500 až 1600 nových áut. Napríklad policajti už vedia, že budú jazdiť na autách Hyundai i30, Kia Cee'd či Volkswagen Golf, keďže súťaž na 1200 áut nižšej strednej triedy za 23 miliónov eur už prebehla.
"Zmluvy, ktoré sa snažíme robiť, majú byť dostatočne veľké, aby boli k dispozícii v prípade potreby aj ostatným štátnym organizáciám alebo komukoľvek, kto sa k týmto obchodom pripojí. Musíme teraz výrazne nadlimitovávať naše potreby," povedal pre TASR Kaliňák. Ako príklad uviedol tender na nákup 500 mikrobusov, no jeho rezort ich potrebuje iba 200.
"Čiže tých 300 je voľný priestor pre ostatné organizácie a hlavne nie je povinnosť to vyčerpať. Je to lepšie ako robiť narýchlo súťaže, v ktorých sa potom robia strašné chyby," povedal. Podobne to je podľa neho aj v prípade verejného obstarávania automobilov vyššej strednej triedy. Vo Vestníku verejného obstarávania je informácia o tendri na nákup 500 kusov takýchto áut za 20 miliónov eur. Výsledkom tendrov je uzatvorenie rámcových zmlúv platných štyri roky.
"Zmluvy, ktoré sa snažíme robiť, majú byť dostatočne veľké, aby boli k dispozícii v prípade potreby aj ostatným štátnym organizáciám alebo komukoľvek, kto sa k týmto obchodom pripojí. Musíme teraz výrazne nadlimitovávať naše potreby," povedal pre TASR Kaliňák. Ako príklad uviedol tender na nákup 500 mikrobusov, no jeho rezort ich potrebuje iba 200.
"Čiže tých 300 je voľný priestor pre ostatné organizácie a hlavne nie je povinnosť to vyčerpať. Je to lepšie ako robiť narýchlo súťaže, v ktorých sa potom robia strašné chyby," povedal. Podobne to je podľa neho aj v prípade verejného obstarávania automobilov vyššej strednej triedy. Vo Vestníku verejného obstarávania je informácia o tendri na nákup 500 kusov takýchto áut za 20 miliónov eur. Výsledkom tendrov je uzatvorenie rámcových zmlúv platných štyri roky.
R. Kaliňák v rozhovore pre TASR
Vek vozidiel vyššej strednej triedy, ktoré má ministerstvo a pod neho spadajúce organizácie, sa pohybuje od osem do 15 rokov, najazdených majú od 220.000 km až do 600.0000 km. Ide o vozidlá rôznych značiek. Vymeniť sa majú technicky nespôsobilé a fyzicky opotrebované autá, informovali z rezortu vnútra. Súťaž o dodávku automobilov triedy MPV už prebieha. Autá majú slúžiť napríklad na transport zadržaných osôb, na riešenie dopravných nehôd, pre potreby kynológov či jednoducho na prepravu ľudí. Odhadovaná cena je určená na 25 miliónov eur. Podľa informácií z ministerstva rezort disponuje v tomto segmente približne 600 vozidlami, ktoré majú osem a viac rokov. Prevažne ide o vozidlá značky Volkswagen Transporter, Caravelle a Multivan, Mercedes Viano a Vito a Ford Transit.
Vymeníte kompletne celý autopark?
Nie, samozrejme, že nie. Rád by som, ale určite sa to nedá. Z približne osemtisíc áut, ktoré má ministerstvo vnútra k dispozícii, meníme 1500 alebo 1600. Meníme autá, ktoré sú staršie ako osem rokov alebo 200.000 kilometrov. Tie, ktoré budú v stave ako-tak funkčné, ponúkneme obciam. Často ich používajú na dovoz stravy pre dôchodcov a podobne. Zmluvy, ktoré sa snažíme robiť, majú byť dostatočne veľké, aby boli k dispozícii v prípade potreby aj ostatným štátnym organizáciám alebo komukoľvek, kto sa k týmto obchodom pripojí. Teraz musíme výrazne nadlimitovávať naše potreby. Napríklad dodávky, tam je myslím 500 kusov, no v skutočnosti potrebuje do 200 kusov, ak počítam aj hasičov, Horskú záchrannú službu a políciu. Čiže tých 300 je voľný priestor pre ostatné organizácie a hlavne nie je povinnosť to vyčerpať. Je to lepšie ako robiť narýchlo súťaže, v ktorých sa potom robia strašné chyby.
Čiže budú sa kupovať dodávky, autá nižšej strednej triedy a vyššej strednej triedy?
Z vyššej strednej triedy my potrebujeme minimum, tú vlastne používame menej, lebo sme nahradili niektoré passaty pre policajný výkon golfami combi. Sú približne rovnakej motorizácie, ale sú o niečo ľahšie, takže s menšou spotrebou. Potom budú ešte terénne vozidlá, pretože napríklad x-traily (Nissan X-Trail – pozn. TASR), ktoré používa polícia, majú päť rokov, ale prakticky každý, mimo Bratislavy, je cez 200.000 kilometrov.
Pri autách vyššej strednej triedy je orientačný limit ich ceny 40.000 eur. Dajú sa pritom kúpiť aj za polovicu. Prečo?
Závisí od každého, aké auto si chce kúpiť. My sme nechceli dávať limity, každá organizácia si bude musieť uzatvoriť kúpnu zmluvu na to, aby nejakým spôsobom mohli nakúpiť. Ak si pamätám, my nakupujeme superby (Škoda Superb - pozn. TASR), to je auto, ktoré nás zaujíma, a tuším, že niekde okolo 20.000 eur. U nás je dôležitá najmä motorizácia, nie výbava. Ku každému nákupu ešte bude elektronická aukcia, čiže ceny ešte nemôžete mať k dispozícii, lebo cena je definitívne stanovená elektronickou aukciou. Teraz nakupujeme peugeoty, kie, golfy a hyundaie, mňa môže iba tešiť, že všetky majú svoj rodokmeň na Slovensku.
Je to náhoda?
Podľa mňa to nie je úplne náhoda, podľa mňa to je aj odpoveď samotných výrobcov. Sú radi, ak môžu mať vlastnú kapacitu a možno dajú aj väčšiu zľavu, a tým pádom uspeli aj voči ostaným automobilkám, že môžu byť trochu veľkorysejší k štátu, v ktorom produkujú.
Vnímate to aj ako investíciu do slovenskej ekonomiky? Ide o 60 miliónov počas štyroch rokov.
Keby to bolo 600, tak by sme mohli povedať, že to má aj nejaký serióznejší impakt. No určite to má nejaký význam, pretože najmä v prípade menších áut, kde prepad na trhu bol, tak sú to stovky kusov a patríme medzi väčších zákazníkov. Určite som radšej, ako keby som mal objednávať autá niekde spoza hraníc.
Čo bude s autami, ktoré budú vyradené?
Máme záujem o dve cesty. Jedna z nich je pomoc obciam, čo je štandardný postup. V tomto prípade ich bude (vyradených automobilov – pozn. TASR) trochu viac, takže chceme to rozdeliť na dve časti. Autá, ktoré si myslíme, že sú nad rámec toho, čo obec potrebuje, alebo sú v stave, že by im boli skôr danajským darom, by sme radi urobili elektronickú aukciu a sľubujeme si od toho, že sa nám ešte nejaké eurá vrátia.
Vek vozidiel vyššej strednej triedy, ktoré má ministerstvo a pod neho spadajúce organizácie, sa pohybuje od osem do 15 rokov, najazdených majú od 220.000 km až do 600.0000 km. Ide o vozidlá rôznych značiek. Vymeniť sa majú technicky nespôsobilé a fyzicky opotrebované autá, informovali z rezortu vnútra. Súťaž o dodávku automobilov triedy MPV už prebieha. Autá majú slúžiť napríklad na transport zadržaných osôb, na riešenie dopravných nehôd, pre potreby kynológov či jednoducho na prepravu ľudí. Odhadovaná cena je určená na 25 miliónov eur. Podľa informácií z ministerstva rezort disponuje v tomto segmente približne 600 vozidlami, ktoré majú osem a viac rokov. Prevažne ide o vozidlá značky Volkswagen Transporter, Caravelle a Multivan, Mercedes Viano a Vito a Ford Transit.
Vymeníte kompletne celý autopark?
Nie, samozrejme, že nie. Rád by som, ale určite sa to nedá. Z približne osemtisíc áut, ktoré má ministerstvo vnútra k dispozícii, meníme 1500 alebo 1600. Meníme autá, ktoré sú staršie ako osem rokov alebo 200.000 kilometrov. Tie, ktoré budú v stave ako-tak funkčné, ponúkneme obciam. Často ich používajú na dovoz stravy pre dôchodcov a podobne. Zmluvy, ktoré sa snažíme robiť, majú byť dostatočne veľké, aby boli k dispozícii v prípade potreby aj ostatným štátnym organizáciám alebo komukoľvek, kto sa k týmto obchodom pripojí. Teraz musíme výrazne nadlimitovávať naše potreby. Napríklad dodávky, tam je myslím 500 kusov, no v skutočnosti potrebuje do 200 kusov, ak počítam aj hasičov, Horskú záchrannú službu a políciu. Čiže tých 300 je voľný priestor pre ostatné organizácie a hlavne nie je povinnosť to vyčerpať. Je to lepšie ako robiť narýchlo súťaže, v ktorých sa potom robia strašné chyby.
Čiže budú sa kupovať dodávky, autá nižšej strednej triedy a vyššej strednej triedy?
Z vyššej strednej triedy my potrebujeme minimum, tú vlastne používame menej, lebo sme nahradili niektoré passaty pre policajný výkon golfami combi. Sú približne rovnakej motorizácie, ale sú o niečo ľahšie, takže s menšou spotrebou. Potom budú ešte terénne vozidlá, pretože napríklad x-traily (Nissan X-Trail – pozn. TASR), ktoré používa polícia, majú päť rokov, ale prakticky každý, mimo Bratislavy, je cez 200.000 kilometrov.
Pri autách vyššej strednej triedy je orientačný limit ich ceny 40.000 eur. Dajú sa pritom kúpiť aj za polovicu. Prečo?
Závisí od každého, aké auto si chce kúpiť. My sme nechceli dávať limity, každá organizácia si bude musieť uzatvoriť kúpnu zmluvu na to, aby nejakým spôsobom mohli nakúpiť. Ak si pamätám, my nakupujeme superby (Škoda Superb - pozn. TASR), to je auto, ktoré nás zaujíma, a tuším, že niekde okolo 20.000 eur. U nás je dôležitá najmä motorizácia, nie výbava. Ku každému nákupu ešte bude elektronická aukcia, čiže ceny ešte nemôžete mať k dispozícii, lebo cena je definitívne stanovená elektronickou aukciou. Teraz nakupujeme peugeoty, kie, golfy a hyundaie, mňa môže iba tešiť, že všetky majú svoj rodokmeň na Slovensku.
Je to náhoda?
Podľa mňa to nie je úplne náhoda, podľa mňa to je aj odpoveď samotných výrobcov. Sú radi, ak môžu mať vlastnú kapacitu a možno dajú aj väčšiu zľavu, a tým pádom uspeli aj voči ostaným automobilkám, že môžu byť trochu veľkorysejší k štátu, v ktorom produkujú.
Vnímate to aj ako investíciu do slovenskej ekonomiky? Ide o 60 miliónov počas štyroch rokov.
Keby to bolo 600, tak by sme mohli povedať, že to má aj nejaký serióznejší impakt. No určite to má nejaký význam, pretože najmä v prípade menších áut, kde prepad na trhu bol, tak sú to stovky kusov a patríme medzi väčších zákazníkov. Určite som radšej, ako keby som mal objednávať autá niekde spoza hraníc.
Čo bude s autami, ktoré budú vyradené?
Máme záujem o dve cesty. Jedna z nich je pomoc obciam, čo je štandardný postup. V tomto prípade ich bude (vyradených automobilov – pozn. TASR) trochu viac, takže chceme to rozdeliť na dve časti. Autá, ktoré si myslíme, že sú nad rámec toho, čo obec potrebuje, alebo sú v stave, že by im boli skôr danajským darom, by sme radi urobili elektronickú aukciu a sľubujeme si od toho, že sa nám ešte nejaké eurá vrátia.