Účasť v pilotnom overovaní už potvrdilo dvanásť samospráv.
Autor TASR
Bratislava 23. októbra (TASR) - Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR predstavilo národný projekt na podporu desegregácie vzdelávania detí z marginalizovaných rómskych komunít (MRK). V úvodnej fáze bude monitorovať vybrané samosprávy pri zavádzaní opatrení proti segregácii. Celkový rozpočet národného projektu je 6,9 milióna eur. Na stredajšej tlačovej konferencii o tom informoval minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD). Projekt nesie názov Príležitosť pre všetkých.
"Ide o nový národný projekt, ktorý hovorí o príležitosti pre všetkých a ktorým chceme overiť nielen problémy, ale aj návrhy riešení, ako pomôcť so segregáciou, ako desegregovať," vysvetlil minister.
Účasť v pilotnom overovaní už potvrdilo dvanásť samospráv. Opatrenia budú zahŕňať aj podporu učiteľov a školského personálu pri práci s deťmi z marginalizovaných skupín.
Splnomocnenec pre rómske komunity Alexander Daško pripomenul, že je potrebné aby na projekte participovali nielen samosprávy a pedagógovia, ale aj samotní rodičia detí z MRK: "Bez ktorých to naozaj nevieme reálne implementovať a docieliť konkrétny cieľ."
Výsledkom projektu majú byť vzorové desegregačné štandardy pre každú z lokalít, ktoré si budú môcť školy zapracovať do vlastných školských poriadkov. Rezort ich má pripraviť do konca roka.
Štátny tajomník MŠVVaM Ján Hrinko priblížil, že počas nasledujúcich troch rokov dôjde k vypracovaniu troch analytických a koncepčných správ. "Naši zamestnanci v počte 20 budú pracovať nasledujúce tri roky priamo v týchto lokalitách, na školách, samosprávach, budú vykonať túto dielčiu a naozaj veľmi potrebnú a intenzívnu prácu," vysvetlil.
Rezort avizoval aj ďalší národný projekt, ktorý sa spustí v roku 2025 a bude zameraný na inklúziu nesprávne zaradených žiakov do špeciálnych škôl s diagnózou ľahkého mentálneho postihnutia. "To, čo chceme urobiť v tomto národnom projekte je, že chceme deti vo veku šiestich až desiatich rokov rediagnostikovať - všetky deti bez ohľadu na to, akého pôvodu sú, či sú rómske alebo nerómske," priblížil minister. Výskyt diagnostikovaného postihnutia je päťnásobne vyšší medzi žiakmi z marginalizovaných rómskych komunít.
Oba projekty sú súčasťou širšej snahy rezortu školstva o inklúziu detí z marginalizovaných komunít, zároveň reakciou na žalobu Európskej komisie vo veci porušenia európskej smernice o rasovej rovnosti. Financované budú z Programu Slovensko.
"Ide o nový národný projekt, ktorý hovorí o príležitosti pre všetkých a ktorým chceme overiť nielen problémy, ale aj návrhy riešení, ako pomôcť so segregáciou, ako desegregovať," vysvetlil minister.
Účasť v pilotnom overovaní už potvrdilo dvanásť samospráv. Opatrenia budú zahŕňať aj podporu učiteľov a školského personálu pri práci s deťmi z marginalizovaných skupín.
Splnomocnenec pre rómske komunity Alexander Daško pripomenul, že je potrebné aby na projekte participovali nielen samosprávy a pedagógovia, ale aj samotní rodičia detí z MRK: "Bez ktorých to naozaj nevieme reálne implementovať a docieliť konkrétny cieľ."
Výsledkom projektu majú byť vzorové desegregačné štandardy pre každú z lokalít, ktoré si budú môcť školy zapracovať do vlastných školských poriadkov. Rezort ich má pripraviť do konca roka.
Štátny tajomník MŠVVaM Ján Hrinko priblížil, že počas nasledujúcich troch rokov dôjde k vypracovaniu troch analytických a koncepčných správ. "Naši zamestnanci v počte 20 budú pracovať nasledujúce tri roky priamo v týchto lokalitách, na školách, samosprávach, budú vykonať túto dielčiu a naozaj veľmi potrebnú a intenzívnu prácu," vysvetlil.
Rezort avizoval aj ďalší národný projekt, ktorý sa spustí v roku 2025 a bude zameraný na inklúziu nesprávne zaradených žiakov do špeciálnych škôl s diagnózou ľahkého mentálneho postihnutia. "To, čo chceme urobiť v tomto národnom projekte je, že chceme deti vo veku šiestich až desiatich rokov rediagnostikovať - všetky deti bez ohľadu na to, akého pôvodu sú, či sú rómske alebo nerómske," priblížil minister. Výskyt diagnostikovaného postihnutia je päťnásobne vyšší medzi žiakmi z marginalizovaných rómskych komunít.
Oba projekty sú súčasťou širšej snahy rezortu školstva o inklúziu detí z marginalizovaných komunít, zároveň reakciou na žalobu Európskej komisie vo veci porušenia európskej smernice o rasovej rovnosti. Financované budú z Programu Slovensko.