Analýza súčasného fungovania centra ukazuje problémy, ktorými sú personálno-technické zabezpečenie, nízka efektivita a veľká administratívna záťaž klientov a nedostatočné povedomie o centre.
Autor TASR
Bratislava 13. septembra (TASR) - Ministerstvo spravodlivosti (MS) SR plánuje vybudovať tri nové kancelárie Centra právnej pomoci (CPP), znížiť vyťaženosť zamestnancov a zvýšiť povedomie o poskytovaných službách. Vyplýva to z pripravenej koncepcie činnosti centra na roky 2018-2019. Návrh sa aktuálne nachádza v medzirezortnom pripomienkovom konaní (MPK).
Analýza súčasného stavu fungovania centra hovorí o troch hlavných problémoch, ktorými ostávajú personálno-technické zabezpečenie týkajúce sa funkčnosti centra, nízka efektivita procesov a veľká administratívna záťaž klientov, nedostatočné povedomie o centre.
Problém s personálno–technickým zabezpečením CPP chce rezort vyriešiť dobudovaním troch nových kancelárií, ktoré majú odbremeniť existujúce kancelárie. Plánuje tak urobiť do konca roka 2018. Zefektívniť prácu zamestnancov má aj spracovanie jednotnej metodiky postupov a jej zavedenie do praxe štandardov poskytovaných služieb. Zvýšiť kompetencie a odborné zručnosti pracovníkov centra má vytvorenie a zavedenie systému vzdelávania.
Pre zlepšenie dostupnosti služieb a zvýšenie efektivity činnosti CPP je podľa MS nevyhnutná zmena legislatívy. "Predovšetkým je potrebné upraviť (zvýšiť) výšku príjmovej hranice klientov, ktorá je podmienkou pre poskytovanie právnych služieb. V súčasnosti táto hranica predstavuje sumu 1,4, respektíve 1,6 násobku sumy životného minima, čo v prípade jednej samostatne žijúcej dospelej osoby znamená, že jej príjem nepresahuje sumu 319,17 eura mesačne," vysvetľuje rezort.
Dobudovaním troch nových kancelárií chce ministerstvo zlepšiť nízku efektivitu procesov a veľkú administratívnu záťaž klientov, rovnako ako vytvoriť dohody o elektronickej komunikácii s úradmi. Zriadenie call centra s využitím nového informačného systému CPP, plánovaný redizajn webovej stránky a zriadenie nových konzultačných pracovísk centra má zvýšiť dostupnosť služieb a uľahčiť prístup k informáciám.
Nedostatočné povedomie o centre chce rezort v nasledujúcom období okrem úpravy webovej stránky riešiť rozvinutím mediálnej kampane, spracovaním a distribúciou tematických letákov a organizáciou prednášok či besied pre klientov. Rezort chce priblížiť centrá verejnosti aj prostredníctvom dní otvorených dverí v novozriadených kanceláriách. Prácu CPP plánujú priblížiť aj spolupracujúcim inštitúciám odbornými informačnými stretnutiami a besedami s advokátmi a mediátormi, ktorí s CPP spolupracujú.
Najdôležitejšími opatreniami sú podľa rezortu predovšetkým prehodnotenie odmeňovania zamestnancov centra, novelizácia zákona o poskytovaní právnej pomoci či zvýšenie počtu zamestnancov. "Väčšina navrhovaných opatrení je už naplánovaná a centrum má na ich realizáciu vyčlenené kapacity personálne aj finančné, vďaka zdrojom z fondov Európskej únie, pri niektorých je však potrebná súčinnosť s ďalšími subjektmi," doplnil rezort.
Analýza súčasného stavu fungovania centra hovorí o troch hlavných problémoch, ktorými ostávajú personálno-technické zabezpečenie týkajúce sa funkčnosti centra, nízka efektivita procesov a veľká administratívna záťaž klientov, nedostatočné povedomie o centre.
Problém s personálno–technickým zabezpečením CPP chce rezort vyriešiť dobudovaním troch nových kancelárií, ktoré majú odbremeniť existujúce kancelárie. Plánuje tak urobiť do konca roka 2018. Zefektívniť prácu zamestnancov má aj spracovanie jednotnej metodiky postupov a jej zavedenie do praxe štandardov poskytovaných služieb. Zvýšiť kompetencie a odborné zručnosti pracovníkov centra má vytvorenie a zavedenie systému vzdelávania.
Pre zlepšenie dostupnosti služieb a zvýšenie efektivity činnosti CPP je podľa MS nevyhnutná zmena legislatívy. "Predovšetkým je potrebné upraviť (zvýšiť) výšku príjmovej hranice klientov, ktorá je podmienkou pre poskytovanie právnych služieb. V súčasnosti táto hranica predstavuje sumu 1,4, respektíve 1,6 násobku sumy životného minima, čo v prípade jednej samostatne žijúcej dospelej osoby znamená, že jej príjem nepresahuje sumu 319,17 eura mesačne," vysvetľuje rezort.
Dobudovaním troch nových kancelárií chce ministerstvo zlepšiť nízku efektivitu procesov a veľkú administratívnu záťaž klientov, rovnako ako vytvoriť dohody o elektronickej komunikácii s úradmi. Zriadenie call centra s využitím nového informačného systému CPP, plánovaný redizajn webovej stránky a zriadenie nových konzultačných pracovísk centra má zvýšiť dostupnosť služieb a uľahčiť prístup k informáciám.
Nedostatočné povedomie o centre chce rezort v nasledujúcom období okrem úpravy webovej stránky riešiť rozvinutím mediálnej kampane, spracovaním a distribúciou tematických letákov a organizáciou prednášok či besied pre klientov. Rezort chce priblížiť centrá verejnosti aj prostredníctvom dní otvorených dverí v novozriadených kanceláriách. Prácu CPP plánujú priblížiť aj spolupracujúcim inštitúciám odbornými informačnými stretnutiami a besedami s advokátmi a mediátormi, ktorí s CPP spolupracujú.
Najdôležitejšími opatreniami sú podľa rezortu predovšetkým prehodnotenie odmeňovania zamestnancov centra, novelizácia zákona o poskytovaní právnej pomoci či zvýšenie počtu zamestnancov. "Väčšina navrhovaných opatrení je už naplánovaná a centrum má na ich realizáciu vyčlenené kapacity personálne aj finančné, vďaka zdrojom z fondov Európskej únie, pri niektorých je však potrebná súčinnosť s ďalšími subjektmi," doplnil rezort.