Veľa vecí dokážeme pokryť vo vyučovacom procese cez prierezové témy, ktoré sú stanovené pre primárny stupeň, ale aj pre druhý stupeň základnej školy, povedala šéfka rezortu školstva.
Autor TASR
Bratislava 3. septembra (TASR) – Rezort školstva sa snaží čo najviac vecí vniesť do vzdelávacích programov aj cez prierezové témy. Podľa ministerky školstva, vedy, výskumu a športu Martiny Lubyovej (nominantka SNS) nie je nevyhnutné, aby sa na všetko zavádzali nové predmety. Uviedla to v rozhovore pre TASR.
"Veľa vecí dokážeme pokryť vo vyučovacom procese cez prierezové témy, ktoré sú stanovené pre primárny stupeň, ale aj pre druhý stupeň základnej školy," povedala šéfka rezortu školstva. Ide napríklad o témy, ako sú osobnostný a sociálny rozvoj, environmentálna výchova, mediálna výchova, regionálna kultúra, dopravná výchova, ochrana života a zdravia či finančná gramotnosť. Práve tie majú prierezový charakter a vyučujúci ich vedia sprostredkovať deťom aj cez klasické predmety.
"Napriek tomu existuje možnosť zavádzať nové predmety, pretože keď sa chce škola v rámci voliteľných predmetov špeciálne sústrediť na nejakú tému, tak majú možnosť si ju v rámci voliteľných predmetov vytvoriť," povedala Lubyová. Jedným z takýchto predmetov by mohla byť v budúcnosti aj folkloristika. Ministerka školstva však pripomenula, že to bude dobrovoľné. "Pokiaľ škola cíti potrebu, že by mohla v nejakej oblasti prehĺbiť vzdelávanie žiakov, tak to môžu využiť," povedala Lubyová.
Folkloristika, o ktorej sa počas školského roka 2018/2019 diskutovalo, bol len jeden z pracovných návrhov názvu voliteľného predmetu. Na jej vytvorení pracuje medzirezortná skupina odborníkov Štátneho pedagogického ústavu, zástupcov Ministerstva kultúry SR, Ústredia ľudovej umeleckej výroby a skupiny z vysokých škôl, pre podporu tradičnej ľudovej kultúry. Voliteľný predmet škola môže, ale aj nemusí zaradiť do školského vzdelávacieho programu.
"Veľa vecí dokážeme pokryť vo vyučovacom procese cez prierezové témy, ktoré sú stanovené pre primárny stupeň, ale aj pre druhý stupeň základnej školy," povedala šéfka rezortu školstva. Ide napríklad o témy, ako sú osobnostný a sociálny rozvoj, environmentálna výchova, mediálna výchova, regionálna kultúra, dopravná výchova, ochrana života a zdravia či finančná gramotnosť. Práve tie majú prierezový charakter a vyučujúci ich vedia sprostredkovať deťom aj cez klasické predmety.
"Napriek tomu existuje možnosť zavádzať nové predmety, pretože keď sa chce škola v rámci voliteľných predmetov špeciálne sústrediť na nejakú tému, tak majú možnosť si ju v rámci voliteľných predmetov vytvoriť," povedala Lubyová. Jedným z takýchto predmetov by mohla byť v budúcnosti aj folkloristika. Ministerka školstva však pripomenula, že to bude dobrovoľné. "Pokiaľ škola cíti potrebu, že by mohla v nejakej oblasti prehĺbiť vzdelávanie žiakov, tak to môžu využiť," povedala Lubyová.
Folkloristika, o ktorej sa počas školského roka 2018/2019 diskutovalo, bol len jeden z pracovných návrhov názvu voliteľného predmetu. Na jej vytvorení pracuje medzirezortná skupina odborníkov Štátneho pedagogického ústavu, zástupcov Ministerstva kultúry SR, Ústredia ľudovej umeleckej výroby a skupiny z vysokých škôl, pre podporu tradičnej ľudovej kultúry. Voliteľný predmet škola môže, ale aj nemusí zaradiť do školského vzdelávacieho programu.