Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 22. november 2024Meniny má Cecília
< sekcia Slovensko

MOLNÁR: Cez Slovensko.sk sa už dnes dá 1400 vecí vyriešiť elektronicky

Generálny riaditeľ Národnej agentúry pre sieťové a elektronické služby Norbert Molnár. Foto: Teraz.sk

Právnické osoby okrem živnostníkov a mimovládiek budú od 1. januára so štátom elektronicky komunikovať povinne. Túto možnosť však budú mať aj občania. Má to mnohé výhody, hovorí v TABLET.TV N.Molnár.

Bratislava 24. novembra (Teraz.sk) – Zatiaľ čo v tomto roku si mohli právnické aj fyzické osoby aktivovať elektronickú schránku pre komunikáciu so štátom dobrovoľne, od 1. januára bude elektronická komunikácia pre právnické osoby povinná. Netýka sa to živnostníkov, pre ktorých táto možnosť ostáva dobrovoľná, a mimovládnych organizácií, ktoré majú termín posunutý ešte o rok. V diskusii na TABLET.TV to potvrdil generálny riaditeľ Národnej agentúry pre sieťové a elektronické služby (NASES) Norbert Molnár.

Zároveň ale upozornil, že elektronická komunikácia prináša mnohé výhody a mala by byť preto atraktívna, nielen pre štatutárov právnických osôb, ale aj pre občanov.

Tí si môžu aktivovať elektronickú schránku dobrovoľne a využívať v komunikácii so štátom elektronické služby. V ich rámci si môžu aktivovať aj funkciu „doručovanie“ a v takom prípade im budú elektronicky doručované aj úradné zásielky. Ak si túto funkciu neaktivujú, bude im úradná pošta chodiť naďalej klasickou listovou formou.

Právnickým osobám budú od 1. januára úradné zásielky elektronickou formou doručované automaticky. Molnár poznamenal, že elektronická schránka umožňuje aktivovať aj funkciu notifikácie, esemeskou alebo mailom zaslaného upozornenia, že vám do schránky prišla nová pošta.

„Naša agentúra prevádzkuje ústredný portál verejnej správy, kde sa zbiehajú všetky elektronické služby jednotlivých rezortov. Na portáli Slovensko.sk je prevádzkovaná aj služba elektronickej dátovej schránky, do ktorej sa prihlasujú občania alebo podnikatelia, ktorí zastupujú právnické osoby,“ poznamenal Molnár.



Bezpečnosť schránky garantuje štát, je možné do nej dostávať poštu od rôznych inštitúcií verejnej správy, ale aj posielať týmto orgánom svoju vlastnú. Ak záležitosť vybavíte elektronicky, ušetríte nielen čas, ktorý by ste strávili čakaním na úradoch, ale aj peniaze, keďže mnohé poplatky sú o polovicu nižšie.

Elektronické služby


„Cez portál Slovensko.sk je v súčasnosti možné poskytnúť viac ako 1400 služieb. Je tam množstvo rezortov a každý má odlišný počet služieb,“ upozorňuje Molnár. „V rezorte sociálnych vecí sú to najčastejšie rôzne podania a žiadosti. Napríklad mamičky, ktoré sa vrátia z pôrodnice domov, aby nemuseli obehávať rôzne úrady, môžu podať žiadosti, napríklad o prídavky na deti alebo rodičovské príspevky. Občania môžu získať rôzne informácie, napríklad o vyplatených sociálnych dávkach,“ hovorí.

„Z oblasti verejnej správy sú to rôzne oznamy o zmene údajov. Napríklad trvalé bydlisko. Alebo pri automobiloch, môžete si dohodnúť konkrétny termín s časom na dopravných inšpektorátoch. A potom prídete a vyzdvihnete si evidenčné tabuľky aj s dokladmi od vozidla. Atraktívne je vydanie výpisu z obchodného registra, registra trestov či živnostenského registra,“ dodáva. „Tieto služby sú poskytované a zatiaľ ich ešte občania potrebujú. Ale razíme filozofiu, že keď štát raz disponuje informáciou o občanovi alebo podnikateľovi, je absolútne zbytočné, aby si iná časť štátu, iný úrad, pýtal potvrdenie o tom, čo tá prvá časť štátu už vie. Jeden úrad si o vás pýta informáciu, či ste bezúhonný a potvrdenie vám vydáva iný úrad,“ povedal Molnár s tým, že cieľom je dosiahnuť stav „jedenkrát a dosť“.

Teda ak úrad potrebuje vedieť informáciu, ktorú už o vás pred tým iný úrad získal, napríklad či ste bezúhonný, jednoducho si to sám pozrie v elektronickom systéme.

Preukaz s čipom


Kvôli bezpečnosti je vstup do elektronickej schránky možný len s novým občianskym preukazom s čipom a aktivovanou službou bezpečnostného ochranného kódu. „Ten sa aktivuje tak, že ho buď dostanete pri vydaní občianskeho preukazu, alebo tí, ktorí si vyzdvihli občiansky preukaz pred rokom - rokom a pol, musia navštíviť príslušné pracovisko polície, kde požiadajú o aktiváciu služby bezpečnostného ochranného kódu,“ vysvetľuje Molnár.

Táto informácia je dôležitá najmä pre štatutárov právnických osôb, pre ktoré bude elektronická komunikácia od 1. januára povinná. „Množstvo štatutárov tento občiansky preukaz nemá,“ upozornil s tým, že je najvyšší čas si ho vybaviť. „Už majú na to iba nejakých 40 dní. Apelujem na to, aby si to nenechali na poslednú chvíľu,“ zdôraznil Molnár. Dodal, že počas vianočných sviatkov by sa asi každý chcel venovať iným veciam, ako vybavovaniu nového občianskeho.

„Na druhej strane, je aj množstvo občanov, ktorí občianske preukazy aj s čipom majú, ale nemajú aktivované bezpečnostné kódy a zaručené bezpečnostné podpisy,“ poznamenal Molnár. Dodal, že osobou, ktorá bude vo firme vybavovať elektronickú komunikáciu so štátom, nemusí byť nevyhnutne len štatutár, môže to byť aj iná štatutárom poverená osoba.

Statutar.sk


„Všetky informácie, ktoré človek potrebuje aj človek, ktorý nie je nejako extrémne zdatný pri práci s počítačom, môže získať na webstránke Statutar.sk v prípade podnikateľov, alebo na stránke slovensko.sk. Sú tam informácie, inštruktážne videá, návody, sú tam aj inštalačné softvéry, ktoré si treba nainštalovať do počítačov, aby sa vedeli bezpečne prihlásiť na portál Slovensko.sk,“ povedal Molnár s tým, že aktuálne prebieha aj podporná informačná kampaň v médiách.

Budúcnosť


Na otázku, ako bude proces informatizácie prebiehať po 1. januári, Molnár odpovedal, že elektronické služby bude jeho agentúra priebežne zdokonaľovať. „Musíme ďalej pracovať na tom, aby sme služby zatraktívňovali. Aby človek, nielen že ušetril peniaze a čas, ale aby sme mu využitie týchto služieb čo najviac zjednodušili. Aby znovu nevypĺňal tie údaje, ktoré už o ňom štát má. A aby sme zdokonaľovali tie služby, o ktoré má verejnosť najväčší záujem. Už v tejto chvíli prebiehajú rôzne testy spokojnosti s tou – ktorou službou. Pretože informatizácia je podľa môjho názoru debyrokratizácia,“ uzavrel Molnár.