Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 22. december 2024Meniny má Adela
< sekcia Slovensko

M. Beblavý: Školstvo potrebuje človeka, ktorý dokáže nemožné

Miroslav Beblavý Foto: Facebook Miroslav Beblavý

Nezaradený poslanec M.Beblavý vidí problém v tom, že žiaden minister sa doteraz nepustil do toho, aby výsledky jeho práce boli viditeľné o štyri až osem rokov

Bratislava 3. decembra (TASR) – Školstvo potrebuje človeka, ktorý dokáže nemožné. Poznamenal to poslanec Národnej rady SR Miroslav Beblavý (nezaradený) v nedeľňajšej diskusnej relácii RTVS O 5 minút 12 na margo výsledkov medzinárodného testovania OECD PISA 2015. Ako doplnil, testovalo 15-ročných žiakov v oblasti tímového riešenia problémov.

Beblavý vidí problém v tom, že žiaden minister sa doteraz nepustil do toho, aby výsledky jeho práce boli viditeľné o štyri až osem rokov. Podľa neho by médiá ani ľudia nemali tlačiť na ministra po pol roku s tým, že je zlý, lebo za ním nevidieť výsledky. Ako uviedol, zmeny si vyžadujú čas. Doplnil, že za posledné roky nevidel v rezorte školstva človeka, ktorý by robil zázraky.

"U našich učiteľov sme nedostatočne rozvíjali schopnosť deti na takéto veci pripravovať," povedala ministerka školstva, vedy, výskumu a športu Martina Lubyová (nominantka SNS). Podľa nej by sa mali nahradiť klasické kreditné formy vzdelávania. Ako uviedla, namiesto nich by sa mali učitelia naučiť navádzať deti na to, aby vedeli v budúcnosti dobre napísať testy. "Keď sa u nás dieťa stretne s testovaním len raz, tak je jasné, že potom v medzinárodnom testovaní pohorí," povedala s tým, že tieto zručnosti sa u detí na rozdiel od inteligencie dajú naučiť.

Lubyová poznamenala, že rezort školstva v tomto smere čerpá skúsenosti z Fínska. "Práve táto krajina dosahuje v týchto testovaniach najlepšie výsledky. Mám už dohodnuté stretnutie s fínskou ministerkou školstva, kde sa pozrieme aj na túto problematiku," uviedla. Podľa nej sa budú zmeny iniciovať od budúceho roka v rámci národného programu výchovy a rozvoja. "Problém slovenského školstva nie je v zručnostiach. Problém je, že sa výsledky slovenského školstva za tie roky testovania zásadne prepadli. Keď sa začínalo OECD PISA, tak sme v čítaní boli podpriemerní, ale vo vede a matematiky sme boli priemerní," poznamenal Beblavý s tým, že v súčasnosti je Slovensko podpriemerné vo všetkých troch oblastiach.