Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 23. november 2024Meniny má Klement
< sekcia Slovensko

Zverejnili predbežnú správu o revízii výdavkov na regionálne školstvo

Na snímke minister školstva, vedy, výskumu, vývoja a mládeže SR Tomáš Drucker (Hlas-SD). Foto: TASR Jaroslav Novák

Správa napríklad upozornila na nedostatočné financovanie regionálneho školstva. Venovala sa tiež systému normatívneho financovania.

Bratislava 22. novembra (TASR) - Kvalitu regionálneho školstva ovplyvňuje viacero problémov vo financovaní. Ide napríklad o nedostatočné výdavky na vzdelávanie či nízku efektivitu odborného vzdelávania. Ukázala to predbežná správa o revízii výdavkov na regionálne školstvo, ktorú v piatok predstavil minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD). Avizoval realizáciu zmien na zlepšenie súčasného stavu.

"Cieľom tejto správy je objektívne zhodnotiť a pravdivo pomenovať realitu financovania školstva na Slovensku. Iba na základe faktov dokážeme hľadať riešenia, ktoré prinesú kvalitné a dostupné vzdelanie pre každé dieťa," poznamenal s tým, že ide o záväzok vyplývajúci z programového vyhlásenia vlády.

Správa napríklad upozornila na nedostatočné financovanie regionálneho školstva. Venovala sa tiež systému normatívneho financovania. Ukázala, že ten je miestami nespravodlivý a komplikovaný. Šéf rezortu školstva avizoval, že chce otvoriť napríklad otázku financovania súkromných škôl. "Či majú dostávať stopercentný normatív aj tí, ktorí vyberajú poplatky," podotkol.

Nespravodlivosť sa podľa jeho slov odzrkadľuje aj v prípade malých škôl, teda tých, čo neplnia zákonné limity na počet žiakov na školách. Upozornil na to, že tie sú podľa jeho slov dofinancovávané 100 miliónmi naviac, no žiaci v nich dosahujú horšie výsledky. "Približne 130 škôl pod zákonným limitom na počet žiakov má v okruhu šiestich kilometrov dostupnú inú školu s voľnou kapacitou. My ich však napriek tomu financujeme zvýšenými normatívmi. Považujem to za neefektívne vynakladanie finančných prostriedkov. Bez toho, aby sme ovplyvnili dostupnosť pre deti a pre ich rodičov, je možné hovoriť napríklad o spájaní škôl či presune žiakov," uviedol Drucker.

Správa odhalila tiež problémy s nízkou efektivitou odborného vzdelávania, rastom investičného dlhu škôl či s nedostatočnou podporou znevýhodnených žiakov. "Slovensko vynakladá obrovské finančné prostriedky na podporné opatrenia a medziročne veľmi významne narastajú. (...) Finančné prostriedky však nie sú dostatočne adresne zamerané na skupinu sociálnoekonomicky slabšieho prostredia alebo skupinu detí pochádzajúcich zo sociálnoekonomicky vylúčeného prostredia," dodal.

Minister avizoval, že v budúcom roku plánuje rezort školstva predstaviť opäť balík legislatívnych zmien na zlepšenie situácie. "Dnešná správa je výsledkom analytickej práce, to znamená, že popisuje aktuálny stav a zistenia, ako to dnes na Slovensku máme, a identifikuje oblasti, kde by sme chceli financovanie pravdepodobne do budúcna zmeniť, ale konkrétne návrhy opatrení budú vlastne pripravované začiatkom budúceho roka," uzavrela riaditeľka Inštitútu vzdelávacej politiky na ministerstve školstva Zuzana Baranovičová.