Konzultácie sa uskutočnili aj formou bilaterálnych stretnutí, ktorých sa zúčastnili predstavitelia Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku a Združenia základných škôl Slovenska.
Autor TASR
Bratislava 10. februára (TASR) - Pedagógovia, rodičia a odborníci z oblasti školstva sa v uplynulých týždňoch mali možnosť oboznámiť s pripravovanými zmenami vo vzdelávaní žiakov základných škôl. Reformu pripomienkovalo viac ako 2100 odborníkov prostredníctvom verejných konzultácií, okrúhlych stolov a bilaterálnych stretnutí. TASR o tom informoval odbor komunikácie a marketingu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR.
Rezort školstva realizoval verejné prezentácie a diskusie, na ktoré sa prihlásilo viac ako 2000 záujemcov, pričom 84 percent z nich tvorili učitelia materských, základných a stredných škôl. Najväčší záujem o diskusiu bol vo vzdelávacej oblasti jazyk a komunikácia – slovenský jazyk a ďalšie vyučovacie jazyky. "Oceňujeme veľký záujem, pozitívne ohlasy, ako aj podnety na zlepšenie, ktoré zazneli na verejných konzultáciách. Je dôležité, aby na základných rámcoch zmien panovala širšia spoločenská zhoda a aby bol pri ich príprave zohľadnený hlas pedagógov, ktorí sú kľúčoví pri následnom zavádzaní zmien do škôl a tried," uviedla Miroslava Hapalová, riaditeľka Štátneho pedagogického ústavu.
"Vôbec prvýkrát robíme reformu učiva týmto spôsobom. Zmeny v učive tvoria skúsení učitelia a riaditelia z praxe. Pripomienkuje ich verejnosť, rodičia, mládež, ale aj všetci ostatní. Obzvlášť ma teší, že sa nám podarilo vytvoriť žiacky poradný výbor. Ide o stále zastúpenie žiakov z každého kraja, ktorí budú môcť sami pripomienkovať reformu obsahu vzdelávania a prispieť svojimi návrhmi," uviedol šéf rezortu školstva Branislav Gröhling (SaS).
Pozvanie na konzultácie za okrúhlym stolom k pripravovaným zmenám prijali zástupcovia rodičov, zamestnávateľov, zriaďovateľov materských, základných a stredných škôl a zástupcovia vysokých škôl, ako aj mimovládnych organizácií pôsobiacich v oblasti vzdelávania. Okrúhlych stolov sa zúčastnilo viac ako 100 nominovaných zástupcov.
"Ako rodičia cítime urgentnú potrebu obsahových zmien vo vzdelávaní smerom k väčšej reflexii potrieb dnešného sveta a zároveň zmien v spôsobe, akým sa deti na školách učia, ako sa s nimi komunikuje a pracuje. Oceňujeme snahu o otvorený spôsob prípravy reformy," povedal Matej Stuška z občianskeho združenia Rodičia.sk. Konzultácie sa uskutočnili aj formou bilaterálnych stretnutí, ktorých sa zúčastnili predstavitelia Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku a Združenia základných škôl Slovenska.
Cieľom reformy Vzdelávanie pre 21. storočie je posilnenie základného vzdelávania, zlepšenie vzdelávacích výsledkov žiakov, podpora rozvoja gramotnosti, podpora učenia sa v súvislostiach, reakcia na aktuálne výzvy a zohľadnenie individuálnych schopností žiakov. Po zapracovaní pripomienok z verejných konzultácií budú úvodné dokumenty aktualizované a budú tvoriť základ pre nový štátny vzdelávací program na základné vzdelávanie.
Rezort školstva realizoval verejné prezentácie a diskusie, na ktoré sa prihlásilo viac ako 2000 záujemcov, pričom 84 percent z nich tvorili učitelia materských, základných a stredných škôl. Najväčší záujem o diskusiu bol vo vzdelávacej oblasti jazyk a komunikácia – slovenský jazyk a ďalšie vyučovacie jazyky. "Oceňujeme veľký záujem, pozitívne ohlasy, ako aj podnety na zlepšenie, ktoré zazneli na verejných konzultáciách. Je dôležité, aby na základných rámcoch zmien panovala širšia spoločenská zhoda a aby bol pri ich príprave zohľadnený hlas pedagógov, ktorí sú kľúčoví pri následnom zavádzaní zmien do škôl a tried," uviedla Miroslava Hapalová, riaditeľka Štátneho pedagogického ústavu.
"Vôbec prvýkrát robíme reformu učiva týmto spôsobom. Zmeny v učive tvoria skúsení učitelia a riaditelia z praxe. Pripomienkuje ich verejnosť, rodičia, mládež, ale aj všetci ostatní. Obzvlášť ma teší, že sa nám podarilo vytvoriť žiacky poradný výbor. Ide o stále zastúpenie žiakov z každého kraja, ktorí budú môcť sami pripomienkovať reformu obsahu vzdelávania a prispieť svojimi návrhmi," uviedol šéf rezortu školstva Branislav Gröhling (SaS).
Pozvanie na konzultácie za okrúhlym stolom k pripravovaným zmenám prijali zástupcovia rodičov, zamestnávateľov, zriaďovateľov materských, základných a stredných škôl a zástupcovia vysokých škôl, ako aj mimovládnych organizácií pôsobiacich v oblasti vzdelávania. Okrúhlych stolov sa zúčastnilo viac ako 100 nominovaných zástupcov.
"Ako rodičia cítime urgentnú potrebu obsahových zmien vo vzdelávaní smerom k väčšej reflexii potrieb dnešného sveta a zároveň zmien v spôsobe, akým sa deti na školách učia, ako sa s nimi komunikuje a pracuje. Oceňujeme snahu o otvorený spôsob prípravy reformy," povedal Matej Stuška z občianskeho združenia Rodičia.sk. Konzultácie sa uskutočnili aj formou bilaterálnych stretnutí, ktorých sa zúčastnili predstavitelia Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku a Združenia základných škôl Slovenska.
Cieľom reformy Vzdelávanie pre 21. storočie je posilnenie základného vzdelávania, zlepšenie vzdelávacích výsledkov žiakov, podpora rozvoja gramotnosti, podpora učenia sa v súvislostiach, reakcia na aktuálne výzvy a zohľadnenie individuálnych schopností žiakov. Po zapracovaní pripomienok z verejných konzultácií budú úvodné dokumenty aktualizované a budú tvoriť základ pre nový štátny vzdelávací program na základné vzdelávanie.