Potvrdenia, výpisy z matričných kníh, žiadosti o zmenu mena alebo priezviska a ďalšie úkony možno vykonávať aj elektronicky.
Autor TASR
Bratislava 1. októbra (TASR) – Matrika už nemá iba podobu hrubých rukou písaných kníh. Od dnešného dňa oficiálne existuje i v elektronickej podobe. Do platnosti vstúpila novela zákona o matrikách, vďaka ktorej je možné úkony týkajúce sa matriky vykonávať už aj pomocou elektronickej komunikácie.
Potvrdenia, výpisy z matričných kníh, žiadosti o zmenu mena alebo priezviska a ďalšie úkony možno vykonávať aj elektronicky, priblížilo ministerstvo vnútra.
Pre občanov Slovenska i obyvateľov krajiny bez štátneho občianstva je k dispozícii celkom 16 elektronických matričných služieb, ich okruh chce ministerstvo v budúcnosti rozšíriť. Všetky si vyžadujú použitie zaručeného elektronického podpisu.
Držitelia elektronických dokladov môžu požiadať o zmenu mena a priezviska či o dodatočné zápisy v matrike, ktoré je potrebné nahlásiť pri rôznych životných udalostiach, ako sobáš, rozvod, rovnako však aj o opravy či zmeny osobných údajov. Elektronické žiadosti systém automaticky nasmeruje na vybavenie príslušnému matričnému úradu.
Ministerstvo zdôraznilo, že stále ostáva možnosť klasickej komunikácie s matrikou, teda ju možno aj naďalej navštíviť alebo jej adresovať korešpondenciu. Výhodou elektronickej komunikácie je, že ju možno využiť aj mimo úradných hodín. Okrem úspor času obyvateľov ministerstvo očakáva aj zefektívnenie služieb štát a odbúranie zbytočnej byrokracie.
Rezort spustil Centrálny informačný systém matrík prístupný pre všetky matričné úrady. Udalosti zachytené v matrike sa vďaka nemu automaticky objavia v evidencii obyvateľov, z ktorej čerpá dáta celá štátna správa i samospráva.
Elektronickú matriku sú pritom povinné používať matričné úrady, ministerstvo vnútra, okresné úrady a ďalšie. Dočasne sú od jej používania oslobodené súdy, lekári, orgány cirkví a náboženských spoločností v prípade, že im to neumožňujú technické dôvody.
Novela zákona o matrikách rieši aj niektoré praktické problémy. Sprísňuje ochranu osobných údajov pri nazeraní do matriky a výpisoch z matriky. Úkony je už možné robiť len za prítomnosti matrikára.
Doslovný výpis z matriky je možné vydať už len pre úradnú potrebu orgánov verejnej moci, čo má za cieľ eliminovať zneužitie citlivých osobných údajov, ako sú zmena pohlavia, určenie otcovstva alebo osvojenie si dieťaťa. Ostatné oprávnené osoby získajú už len aktuálny výpis z matriky, ktorý neobsahuje históriu matričných záznamov.
Zmenil sa aj postup pred uzavretím sobáša. Potrebné doklady sú budúci manželia povinní predkladať na matriku najmenej sedem dní vopred. Dôvodom tejto zmeny je, že matrikári potrebujú čas na preverenie správnosti údajov v žiadosti, najmä pri cirkevných sobášoch. Stávalo sa totiž, že snúbenci si dohodnú termín na farskom úrade, ale matričnému to oznámia napríklad deň pred sobášom, ozrejmilo ministerstvo.
Novela sa zaoberá aj situáciami, ktoré prinášajú pôrody mimo zdravotníckych zariadení a prípady detí nájdených v hniezdach záchrany. Zároveň so zákonom o matrikách dochádza od 1. októbra k novelizácii zákona o mene a priezvisku a zákona o rodine.
Potvrdenia, výpisy z matričných kníh, žiadosti o zmenu mena alebo priezviska a ďalšie úkony možno vykonávať aj elektronicky, priblížilo ministerstvo vnútra.
Pre občanov Slovenska i obyvateľov krajiny bez štátneho občianstva je k dispozícii celkom 16 elektronických matričných služieb, ich okruh chce ministerstvo v budúcnosti rozšíriť. Všetky si vyžadujú použitie zaručeného elektronického podpisu.
Držitelia elektronických dokladov môžu požiadať o zmenu mena a priezviska či o dodatočné zápisy v matrike, ktoré je potrebné nahlásiť pri rôznych životných udalostiach, ako sobáš, rozvod, rovnako však aj o opravy či zmeny osobných údajov. Elektronické žiadosti systém automaticky nasmeruje na vybavenie príslušnému matričnému úradu.
Ministerstvo zdôraznilo, že stále ostáva možnosť klasickej komunikácie s matrikou, teda ju možno aj naďalej navštíviť alebo jej adresovať korešpondenciu. Výhodou elektronickej komunikácie je, že ju možno využiť aj mimo úradných hodín. Okrem úspor času obyvateľov ministerstvo očakáva aj zefektívnenie služieb štát a odbúranie zbytočnej byrokracie.
Rezort spustil Centrálny informačný systém matrík prístupný pre všetky matričné úrady. Udalosti zachytené v matrike sa vďaka nemu automaticky objavia v evidencii obyvateľov, z ktorej čerpá dáta celá štátna správa i samospráva.
Elektronickú matriku sú pritom povinné používať matričné úrady, ministerstvo vnútra, okresné úrady a ďalšie. Dočasne sú od jej používania oslobodené súdy, lekári, orgány cirkví a náboženských spoločností v prípade, že im to neumožňujú technické dôvody.
Novela zákona o matrikách rieši aj niektoré praktické problémy. Sprísňuje ochranu osobných údajov pri nazeraní do matriky a výpisoch z matriky. Úkony je už možné robiť len za prítomnosti matrikára.
Doslovný výpis z matriky je možné vydať už len pre úradnú potrebu orgánov verejnej moci, čo má za cieľ eliminovať zneužitie citlivých osobných údajov, ako sú zmena pohlavia, určenie otcovstva alebo osvojenie si dieťaťa. Ostatné oprávnené osoby získajú už len aktuálny výpis z matriky, ktorý neobsahuje históriu matričných záznamov.
Zmenil sa aj postup pred uzavretím sobáša. Potrebné doklady sú budúci manželia povinní predkladať na matriku najmenej sedem dní vopred. Dôvodom tejto zmeny je, že matrikári potrebujú čas na preverenie správnosti údajov v žiadosti, najmä pri cirkevných sobášoch. Stávalo sa totiž, že snúbenci si dohodnú termín na farskom úrade, ale matričnému to oznámia napríklad deň pred sobášom, ozrejmilo ministerstvo.
Novela sa zaoberá aj situáciami, ktoré prinášajú pôrody mimo zdravotníckych zariadení a prípady detí nájdených v hniezdach záchrany. Zároveň so zákonom o matrikách dochádza od 1. októbra k novelizácii zákona o mene a priezvisku a zákona o rodine.