Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 27. november 2024Meniny má Milan
< sekcia Slovensko

Na dovolenke sa oplatí mať kartu, ale aj hotovosť

Ilustračná snímka Foto: TASR/Martin Baumann

Hoci s používaním platobnej karty väčšina ľudí doma problém nemá, stále sa nájdu takí, ktorí majú pred jej využívaním, napr. na dovolenke v zahraničí, zábrany.

Bratislava 10. augusta (TASR) - Platobná karta je nedeliteľnou súčasťou peňaženiek Slovákov. Zvykli si s ňou platiť v obchodoch, reštauráciách, na čerpacích staniciach, v hoteloch, aj pri nákupoch na internete.

Hoci s jej používaním väčšina ľudí doma problém nemá, stále sa nájdu takí, ktorí majú pred jej využívaním, napr. na dovolenke v zahraničí, zábrany. Platí však, že pri dodržiavaní všeobecne známych pravidiel je platba kartou v zahraničí rovnako bezpečná ako doma.

Základnou bezpečnostnou zásadou je, aby pri karte nebol zároveň aj lístok s PIN kódom. Ochrana svojho prístupového PIN kódu pred zrakmi zlodejov je pri jej používaní to najpodstatnejšie.

Platí, že nie všetky miesta, ktoré karty akceptujú, automaticky prijímajú všetky druhy kariet. Kartových spoločností je viac a napriek tomu, že dve najväčšie - Visa a Mastercard majú celosvetovú sieť platobných terminálov, môže sa stať, že niekde kartu neprijmú. Univerzálna platobná karta neexistuje a pri ceste do exotiky môže táto situácia zaskočiť.

Nie všade sa však dá platiť kartou a hotovosť je dobré pri sebe mať pre prípad nákupov v stánkoch, ktorých prevádzkovatelia nie sú pripojení k elektrickej sieti, a teda ani k internetu.

"Vždy sa oplatí mať so sebou aspoň určitú sumu miestnej meny v hotovosti. Trebárs len zopár mincí alebo bankovky nižšej hodnoty. Na mnohých miestach totiž kartou nezaplatíte. Pre príklady nemusíme chodiť ďaleko. Kto sa vydal v Chorvátsku alebo v Taliansku na rybie, ovocné alebo zeleninové trhy, na platobný terminál u predajcov zrejme nenarazil. Aj za zmrzlinu zaplatíte skôr mincou než kartou," informuje Roman Müller, analytik spotrebiteľského financovania spoločnosti HomeCredit.

Podľa neho platí pravidlo, že pripraveným cestovateľom sa neočakávané úskalia vždy riešia ľahšie. Preto by si ešte doma pred odchodom mali cestovatelia zistiť, aká je situácia ohľadom bezhotovostných platieb v tej-ktorej destinácii.

"Neváhajte kontaktovať zamestnanca cestovnej kancelárie, alebo hľadajte na internete. Ide o vaše pohodlie a vaše peniaze. A ani prípadná strata alebo odcudzenie karty nemusia vašu dovolenku premeniť na nočnú moru. Vopred si poznačte telefónne číslo na klientske centrum vašej banky. Jeden lístoček majte pri sebe, druhý nechajte v hoteli. Kartu telefonicky ľahko zablokujete a zamedzíte prípadnej finančnej strate. Čím skôr sa so slovenskou pobočkou spojíte a kartu zablokujete, tým väčšia je šanca, že kartu niekto nezneužije. Po návrate vám potom banka vydá kartu novú," radí Müller.