Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Slovensko

Na legendárneho M. Zikmunda spomínajú aj jeho slovenskí fanúšikovia

Na archívnej snímke Miroslav Zikmund. Foto: TASR - Martin Baumann

Vyslovene sme hltali každé slovo, príbeh a kilometer tejto legendárnej dvojice, reagujú fanúšikovia.

Bratislava 2. decembra (TASR) - Aj slovenskí čitatelia spomínajú na to, ako celé detstvo listovali v cestopisoch Miroslava Zikmunda a Jiřího Hanzelku. "Naučili ma milovať knihy a túžiť po svete. Odpočívajte v pokoji Miroslav Zikmund," lúčia sa fanúšikovia na sociálnych sieťach s českým cestovateľom a spisovateľom, ktorý zomrel vo veku 102 rokov.

Legenda, ktorá precestovala celý svet, je opäť spolu so svojimi nerozlučným druhom Jiřím Hanzelkom. "Ich knižky, ktoré boli nasiaknuté nielen príbehmi, ale aj čiernobielymi fotografiami, nás pred rokom 1989 premiestňovali do vzdialených končín, o ktorých sme len snívali. Vyslovene sme hltali každé slovo, príbeh a kilometer tejto legendárnej dvojice," reagujú fanúšikovia.

Mimoriadne pracovitý a disciplinovaný Miroslav Zikmund v rozhovore pre TASR v marci v roku 2015 v Bratislave pri príležitosti uvedenia dokumentárneho filmu "Století Miroslava Zikmunda" priznal, že predsa existuje krajina, ktorú nenavštívil. Je ňou Čína. Cestovateľská dvojica H + Z sa tam v čase svojej druhej cesty (1959 - 1964) pre politickú roztržku medzi Pekingom a Moskvou nedostala.

"Číňania nás k sebe nepustili, dodnes to ľutujem, lebo to bola a vždy bude úžasná zem, tam sa však už nepozriem," povedal v tom čase 96-ročný Zikmund, ktorého Čína očarila svojou úžasnou históriou. "Čínska kultúra už bola na vrchole v dobe, keď sa stavali egyptské pyramídy, to je niečo, čo sme v Európe ešte vôbec neuznali. Dnes sa Čína vracia k svojim kultúrnym prameňom z úplne iného hľadiska, stáva sa z nej ekonomická veľmoc," poznamenal s tým, že v televízii sleduje, akým tempom sa v najľudnatejšom štáte sveta budujú diaľnice, dopravné siete. "A hovorím si, je toto možné? Prečo to nedokážeme my - priemyselná krajina, ktorá bola pred prvou svetovou vojnou v rakúsko-uhorskej mocnosti najefektívnejšia. Číňania dnes postavia stovky kilometrov a my sa tu babreme s kúskom, postavíme to zle a nikto sa k tomu nehlási. Prečo to nejde u nás? Hanbím sa za tie nedostatky výstavby diaľnic - po centimetroch, za ťažké peniaze a ešte k tomu zle," vyhlásil cestovateľ, fotograf, spisovateľ a publicista.