Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 26. november 2024Meniny má Kornel
< sekcia Slovensko

Na stole predsedníctva bude otázka geo-blockingu i práva spotrebiteľov

Ilustračné foto Foto: TASR

Geo-blocking je neodôvodnené zemepisné blokovanie, keď sa spotrebiteľ nedostane na internetové stránky z dôvodu ich geografického umiestnenia alebo sa presmeruje na miestny obchod s odlišnými cenami.

Bratislava 29. júna (TASR) - Slovenské predsedníctvo nastolí aj problematiku geo-blockingu, prístupu do širokopásmového spektra a koordinácie spotrebiteľských práv. TASR o tom informoval zástupca stáleho predstaviteľa SR pri EÚ, veľvyslanec Alexander Micovčin.

V prípade geo-blockingu podľa Micovčina ide o neodôvodnené zemepisné blokovanie, keď internetoví predajcovia buď bránia spotrebiteľom v prístupe na internetové stránky z dôvodu ich geografického umiestnenia, alebo ich presmerujú na miestny obchod s odlišnými cenami.

"Toto geografické blokovanie znamená, že napríklad zákazníci autopožičovne v jednom konkrétnom členskom štáte, ktorí sú lokalizovaní v čase nákupu služby v inom členskom štáte, môžu z dôvodu tejto lokalizácie za rovnaký prenájom vozidla v rovnakom mieste určenia zaplatiť viac,“ vysvetlil.

V rámci prístupu do širokopásmového spektra ide o vysokorýchlostný prístup na internet. "Širokopásmové pripojenie sa používa jednoduchšie a rýchlejšie ako pripojenie cez tradičný telefón a modem, pretože dáta môžu byť zaslané a stiahnuté oveľa rýchlejšie. Termín širokopásmový predstavuje množstvo, kvalitu a rýchlosť komunikácie, informácie získané na miestnej i globálnej úrovni, v súčasnej dobe teda minimálne požiadavky pre každú komunitu a východiskový bod pre budúci rozvoj,“ dodal veľvyslanec.

Konkrétna rýchlosť pre to, aby bol prístup považovaný za širokopásmový, sa podľa jeho slov v čase vyvíja. Aktuálne je to 30 Mbit/s. Politickým cieľom Európskej komisie je pokrytie všetkých domácností v EÚ širokopásmovým prístupom s rýchlosťou aspoň 30 Mbit/s do roku 2020.

V rámci koordinácie spotrebiteľských práv ide podľa Micovčina o zjednotenie legislatívy a pravidiel v oblasti spotrebiteľských práv s cieľom rozvoja jednotného trhu EÚ. "Týmto zjednotením sa zjednodušia podmienky a zvýši sa právna istota pre predávajúcich, ktorí chcú podnikať na viac ako len jednom národnom trhu EÚ. Taktiež sa zvýši transparentnosť a právna istota pre spotrebiteľov, lebo budú pre nich platiť rovnaké práva a povinnosti v rámci celej EÚ,“ konštatuje Micovčin.