Vodné dielo Gabčíkovo podľa ministra životného prostredia Tomáša Tarabu (nominant SNS) reguluje vodné toky, dokáže počas celého roka spriechodniť Dunaj a zabraňuje záplavám.
Autor TASR
Bratislava 30. novembra (TASR) - Na Vodnom diele (VD) Gabčíkovo ukončili modernizáciu plavebných komôr. Zvýši sa tak bezpečnosť a intenzita vodnej dopravy. Vynovenú ľavú plavebnú komoru odovzdali do užívania premiér Robert Fico (Smer-SD), šéf envirorezortu Tomáš Taraba (nominant SNS) a minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD) a poverená generálna riaditeľka štátneho podniku Vodohospodárska výstavba Jana Ježíková. Aktuálne tam ukončili funkčné skúšky a prebieha skúšobná prevádzka. Začali tiež kolaudačné konanie, pri ktorom Ježíková predpokladá, že sa skončí tento rok.
Dunaj sa dokončením tejto modernizácie stane podľa Fica ešte významnejšou dopravnou tepnou. Cez plavebné komory ročne prejde kolo 15.000 plavidiel, približne 500.00 ľudí na rôznych lodiach, predovšetkým turistov. Preplaví sa tadiaľ asi šesť až sedem miliónov ton tovaru, priblížil Fico. Podstatná časť projektu bola financovaná z eurofondov, Fica teší spolupráca Slovenska a Európskej únie. "Išlo o generálnu opravu nielen betónových častí, ale sú tam rôzne komplikované mechanizmy, ktoré umožňujú napúšťanie a vypúšťanie plavebných komôr," povedal predseda vlády. Dodal, že nová komora bude slúžiť približne 30 rokov.
Cieľom projektu podľa Ježíkovej bolo maximalizovať plavebnú bezpečnosť plavidiel pri preplavovaní, maximalizovať dopravnú kapacitu plavebných komôr a minimalizovať ich poruchovosť. Zároveň sa optimalizoval hydraulický systém plnenia a prázdnenia plavebných komôr.
Ježíková tvrdí, že projekt patrí k najväčším riečnym dopravným projektom v rámci Európskej únie. Mohol sa financovať z nástroja na prepájanie Európy. "Práve vďaka tomuto nástroju a financovaniu sa značne predĺži životnosť zariadení a zabezpečí sa plynulosť plavby na relatívne dlhé obdobie," skonštatovala Ježíková.
Vodné dielo Gabčíkovo podľa ministra životného prostredia Tomáša Tarabu (nominant SNS) reguluje vodné toky, dokáže počas celého roka spriechodniť Dunaj a zabraňuje záplavám. "Je aj obrovským finančným prínosom pre Slovensko," poznamenal Taraba.
Dunaj sa dokončením tejto modernizácie stane podľa Fica ešte významnejšou dopravnou tepnou. Cez plavebné komory ročne prejde kolo 15.000 plavidiel, približne 500.00 ľudí na rôznych lodiach, predovšetkým turistov. Preplaví sa tadiaľ asi šesť až sedem miliónov ton tovaru, priblížil Fico. Podstatná časť projektu bola financovaná z eurofondov, Fica teší spolupráca Slovenska a Európskej únie. "Išlo o generálnu opravu nielen betónových častí, ale sú tam rôzne komplikované mechanizmy, ktoré umožňujú napúšťanie a vypúšťanie plavebných komôr," povedal predseda vlády. Dodal, že nová komora bude slúžiť približne 30 rokov.
Cieľom projektu podľa Ježíkovej bolo maximalizovať plavebnú bezpečnosť plavidiel pri preplavovaní, maximalizovať dopravnú kapacitu plavebných komôr a minimalizovať ich poruchovosť. Zároveň sa optimalizoval hydraulický systém plnenia a prázdnenia plavebných komôr.
Ježíková tvrdí, že projekt patrí k najväčším riečnym dopravným projektom v rámci Európskej únie. Mohol sa financovať z nástroja na prepájanie Európy. "Práve vďaka tomuto nástroju a financovaniu sa značne predĺži životnosť zariadení a zabezpečí sa plynulosť plavby na relatívne dlhé obdobie," skonštatovala Ježíková.
Vodné dielo Gabčíkovo podľa ministra životného prostredia Tomáša Tarabu (nominant SNS) reguluje vodné toky, dokáže počas celého roka spriechodniť Dunaj a zabraňuje záplavám. "Je aj obrovským finančným prínosom pre Slovensko," poznamenal Taraba.