Popri hodnotení žiackych výkonov v čitateľskej gramotnosti štúdia PIRLS venuje pozornosť aj čitateľským návykom a postojom žiakov a aj podmienkam ich domáceho a školského prostredia.
Autor TASR
Bratislava 25. mája (TASR) - Na základných školách (ZŠ) sa realizuje do 18. júna medzinárodné testovanie PIRLS zamerané na čítanie s porozumením a čitateľskú gramotnosť desaťročných žiakov. Slovensko sa do štúdie PIRLS zapája piatykrát. Informuje o tom Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR na svojom webe.
Do hlavného merania bolo vybraných 236 základných škôl, z ktorých 222 je s vyučovacím jazykom slovenským a 14 je s vyučovacím jazykom maďarským (žiaci budú riešiť test v maďarskom jazyku). Na Slovensku sa do štúdie PIRLS 2021 zapája približne 8000 žiakov štvrtého ročníka základných škôl.
Cieľom štúdie je monitorovanie úrovne čitateľskej gramotnosti žiakov štvrtého ročníka základných škôl. Od tohto roku sa v meraní PIRLS začína s prechodom z papierovej na elektronickú formu testovania, pričom Slovensko sa zapája do elektronickej formy testovania žiakov takzvaného digitalPIRLS 2021. Táto forma umožní okrem zaradenia klasických úloh PIRLS aj zaradenie nových typov úloh, ktoré sú podobné internetovým stránkam. Umožnia tak monitorovať, s akým porozumením a ako dobre dokážu žiaci štvrtého ročníka čítať a spracovať online informácie.
Popri hodnotení žiackych výkonov v čitateľskej gramotnosti štúdia PIRLS venuje pozornosť aj čitateľským návykom a postojom žiakov a aj podmienkam ich domáceho a školského prostredia. Na zozbieranie týchto údajov slúžia štyri druhy dotazníkov - dotazník pre žiaka, rodičov, učiteľa a riaditeľa školy.
Do štúdie je celkovo zapojených 55 krajín sveta. Výsledky krajín a trendy v úrovni čitateľskej gramotnosti zapojených škôl budú zverejnené na medzinárodnej úrovni v decembri 2022. Národným koordinačným centrom štúdie PIRLS na Slovensku je Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM), ktorý meranie realizuje.
Štúdia PIRLS sa uskutočňuje v päťročných cykloch. SR sa na nej zúčastňuje od roku 2001.
Do hlavného merania bolo vybraných 236 základných škôl, z ktorých 222 je s vyučovacím jazykom slovenským a 14 je s vyučovacím jazykom maďarským (žiaci budú riešiť test v maďarskom jazyku). Na Slovensku sa do štúdie PIRLS 2021 zapája približne 8000 žiakov štvrtého ročníka základných škôl.
Cieľom štúdie je monitorovanie úrovne čitateľskej gramotnosti žiakov štvrtého ročníka základných škôl. Od tohto roku sa v meraní PIRLS začína s prechodom z papierovej na elektronickú formu testovania, pričom Slovensko sa zapája do elektronickej formy testovania žiakov takzvaného digitalPIRLS 2021. Táto forma umožní okrem zaradenia klasických úloh PIRLS aj zaradenie nových typov úloh, ktoré sú podobné internetovým stránkam. Umožnia tak monitorovať, s akým porozumením a ako dobre dokážu žiaci štvrtého ročníka čítať a spracovať online informácie.
Popri hodnotení žiackych výkonov v čitateľskej gramotnosti štúdia PIRLS venuje pozornosť aj čitateľským návykom a postojom žiakov a aj podmienkam ich domáceho a školského prostredia. Na zozbieranie týchto údajov slúžia štyri druhy dotazníkov - dotazník pre žiaka, rodičov, učiteľa a riaditeľa školy.
Do štúdie je celkovo zapojených 55 krajín sveta. Výsledky krajín a trendy v úrovni čitateľskej gramotnosti zapojených škôl budú zverejnené na medzinárodnej úrovni v decembri 2022. Národným koordinačným centrom štúdie PIRLS na Slovensku je Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM), ktorý meranie realizuje.
Štúdia PIRLS sa uskutočňuje v päťročných cykloch. SR sa na nej zúčastňuje od roku 2001.