O certifikáty na e-podpis možno požiadať na ktoromkoľvek oddelení dokladov, ale aj online.
Autor TASR
Bratislava 16. júna (TASR) - V prípade záujmu o využívanie elektronického podpisu v blízkej dobe je potrebné si do 25. júna zabezpečiť certifikáty na jeho vytváranie. Neskôr už bude nutné v prípade potreby e-podpisu požiadať o vydanie nového občianskeho preukazu. Upozornilo na to Ministerstvo vnútra (MV) SR.
"Dôvodom je, že MV SR začína vydávať občianske preukazy s novým čipom, keďže doterajšiemu 26. júna 2021 končí 5-ročná certifikácia. Doklady vydávané po 26. júni budú mať implementovaný nový čip," vysvetlil tlačový odbor rezortu. Certifikáty pre elektronické podpisy na súčasných dokladoch vydané do 25. júna však na základe rozhodnutia Národného bezpečnostného úradu bude možné používať až do konca roka 2022.
"Občan, ktorý si do 25. júna nezabezpečí nahratie certifikátov, môže svoj občiansky preukaz, samozrejme, používať aj naďalej, môže sa s ním aj prihlasovať do elektronických služieb - certifikácia sa vzťahuje len na e-podpis, autentifikačná (prihlasovacia) funkcia občianskeho preukazu bezpečnostný osobný kód (BOK) zostáva zachovaná," priblížil rezort.
O certifikáty na e-podpis možno požiadať na ktoromkoľvek oddelení dokladov, ale aj online. Potrebné je mať aktivovaný občiansky preukaz, teda mať BOK, potrebný na prihlasovanie. V prípade zabudnutého či zablokovaného BOK si ho môžu dať občania bezplatne obnoviť na ktoromkoľvek oddelení dokladov. Na počkanie si tam možno vybaviť aj novú aktiváciu.
Elektronické funkcie aktivovaného občianskeho preukazu možno využívať prostredníctvom portálu www.slovensko.sk, návod poskytuje rubrika Ako začať. Nainštalovať si treba všetky potrebné ovládače. Jedným z nich je aplikácia pre eID, ktorá umožňuje zaviesť do čipu kvalifikovaný certifikát na e-podpis online cez internet. Po prihlásení občianskym preukazom zadaním BOK aplikácia pre eID automaticky zistí stav certifikátov, ak ich používateľ nemá, alebo sú neplatné, ponúkne ich vydanie.
Svojpomocné získanie certifikátov online trvá podľa ministerstva asi 15 až 20 minút, službu každý týždeň využije asi 2000 osôb. Certifikáty pre elektronický podpis vydáva Slovenská republika občanom i cudzincom registrovaným na Slovensku bezplatne. V súčasnosti ich môže používať takmer pol milióna Slovákov a takmer 7000 cudzincov.
Kvalifikovaný elektronický podpis plnohodnotne nahrádza v prostredí e-Governmentu klasický vlastnoručný podpis v štandardnom papierovom či osobnom styku s úradmi. Okrem času sa jeho používaním ušetrí na správnych poplatkoch, pri použití e-služby správne poplatky klesajú.
"Dôvodom je, že MV SR začína vydávať občianske preukazy s novým čipom, keďže doterajšiemu 26. júna 2021 končí 5-ročná certifikácia. Doklady vydávané po 26. júni budú mať implementovaný nový čip," vysvetlil tlačový odbor rezortu. Certifikáty pre elektronické podpisy na súčasných dokladoch vydané do 25. júna však na základe rozhodnutia Národného bezpečnostného úradu bude možné používať až do konca roka 2022.
"Občan, ktorý si do 25. júna nezabezpečí nahratie certifikátov, môže svoj občiansky preukaz, samozrejme, používať aj naďalej, môže sa s ním aj prihlasovať do elektronických služieb - certifikácia sa vzťahuje len na e-podpis, autentifikačná (prihlasovacia) funkcia občianskeho preukazu bezpečnostný osobný kód (BOK) zostáva zachovaná," priblížil rezort.
O certifikáty na e-podpis možno požiadať na ktoromkoľvek oddelení dokladov, ale aj online. Potrebné je mať aktivovaný občiansky preukaz, teda mať BOK, potrebný na prihlasovanie. V prípade zabudnutého či zablokovaného BOK si ho môžu dať občania bezplatne obnoviť na ktoromkoľvek oddelení dokladov. Na počkanie si tam možno vybaviť aj novú aktiváciu.
Elektronické funkcie aktivovaného občianskeho preukazu možno využívať prostredníctvom portálu www.slovensko.sk, návod poskytuje rubrika Ako začať. Nainštalovať si treba všetky potrebné ovládače. Jedným z nich je aplikácia pre eID, ktorá umožňuje zaviesť do čipu kvalifikovaný certifikát na e-podpis online cez internet. Po prihlásení občianskym preukazom zadaním BOK aplikácia pre eID automaticky zistí stav certifikátov, ak ich používateľ nemá, alebo sú neplatné, ponúkne ich vydanie.
Svojpomocné získanie certifikátov online trvá podľa ministerstva asi 15 až 20 minút, službu každý týždeň využije asi 2000 osôb. Certifikáty pre elektronický podpis vydáva Slovenská republika občanom i cudzincom registrovaným na Slovensku bezplatne. V súčasnosti ich môže používať takmer pol milióna Slovákov a takmer 7000 cudzincov.
Kvalifikovaný elektronický podpis plnohodnotne nahrádza v prostredí e-Governmentu klasický vlastnoručný podpis v štandardnom papierovom či osobnom styku s úradmi. Okrem času sa jeho používaním ušetrí na správnych poplatkoch, pri použití e-služby správne poplatky klesajú.