Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Slovensko

NDS už vymenila a doplnila zvodidlá v dĺžke vyše 25 km,pokračuje ďalej

Foto: TASR/Pavel Neubauer

Celkovo chcú diaľničiari na Slovensku vymeniť a doplniť zvodidlá na vyše 167 kilometroch diaľnic a rýchlostných ciest.

Bratislava 24. apríla (TASR) - Národná diaľničná spoločnosť (NDS) už vymenila a doplnila zvodidlá v dĺžke viac ako 25 kilometrov (km). V osádzaní nových zvodidiel pokračuje ďalej, celkovo chcú diaľničiari na Slovensku vymeniť a doplniť zvodidlá na vyše 167 kilometroch diaľnic a rýchlostných ciest.

"Na cestách zároveň pribúdajú aj akustické čiary, ktoré motoristu upozornia zvukovým a vibračným efektom, že opúšťa jazdný pruh," doplnila hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Oceľové a betónové zvodidlá sa doplnia na piatich úsekoch ciest. Na diaľnici D1 to je úsek z Trnavy po križovatku Lúka, tiež z Prešova po Budimír a z Liptovského Mikuláša po Važec. Na rýchlostnej ceste R1 sa práce uskutočňujú na úseku zo Žiaru nad Hronom po Zvolen a z Trnavy po Nitru.

"Úseky diaľnic a rýchlostných ciest sme vyberali spomedzi najstarších, tieto ťahy boli totiž budované v 70. a 80. rokoch minulého storočia,"
opísala Žgravčáková. Zvodidlá síce podľa jej slov stále spĺňali normu, ale boli morálne opotrebované a strácali na hrúbke. Zároveň sa menia na cestách s mimoriadne vysokou intenzitou dopravy.

Nové oceľové zvodidlá sú osadené vyššie ako staré. Zvodidlové stĺpiky nových zvodidiel sú zároveň hustejšie, medzi stĺpikmi je teda menšia vzdialenosť. "Na starších zvodidlách je medzera medzi stĺpikmi približne štyri metre, na nových sú to dva metre," vyčíslila.

Celkovo si investícia vyžiada náklady vo výške 80,5 milióna eur, práce budú spolufinancované z eurofondov. V prípade diaľnic sa v strede osadia betónové zvodidlá, na rýchlostných cestách to budú zvodidlá z ocele. Počas výmeny a dopĺňania zvodidiel diaľničiari znížili maximálnu povolenú rýchlosť na dotknutých úsekoch na 80 kilometrov za hodinu. "V miestach, kde na vozovku vstupujú stavebné stroje, je rýchlosť znížená ešte viac," doplnila hovorkyňa.

Akustické vodorovné dopravné značenie sa doplní v celkovej dĺžke viac ako 1114 kilometrov. Takéto vodiace čiary sa doplnia na vnútorných a vonkajších stranách vozoviek diaľnic a rýchlostných ciest. Tento bezpečnostný prvok má upozorniť motoristu zvukovým a vibračným efektom, že opúšťa jazdný pruh. Prvým úsekom, kde takéto značenie pribudlo, je úsek diaľnice D3 z Hričovského Podhradia do Žiliny. NDS ďalej pokračuje na úseku diaľnice D1 z Hornej Stredy do Ilavy.