Podpisom Memoranda o systémovej medzištátnej spolupráci medzi Slovenskou republikou a Nemeckom ustanovili tzv. štruktúrovaný, prehĺbený politický a expertný dialóg ako intenzívnejšiu formu spolupráce.
Autor TASR/TERAZ.sk
Wolfsburg 4. augusta (TASR/TERAZ.sk) – Slovensko bude užšie spolupracovať s Nemeckom. Minister zahraničných vecí a európskych záležitostí SR Miroslav Lajčák (nominant Smeru-SD) dnes podpísal počas svojej krátkej pracovnej návštevy so svojím rezortným partnerom Sigmarom Gabrielom Memorandum o systémovej medzištátnej spolupráci medzi Slovenskou republikou a Nemeckom. Jeho podpisom krajiny ustanovili tzv. štruktúrovaný, prehĺbený politický a expertný dialóg ako intenzívnejšiu formu spolupráce.
Memorandum má byť prvým krokom k tomu, aby sa spolupráca rozšírila do ďalších oblastí. "Po dnešnom podpise bude nasledovať príprava spoločného akčného plánu," uviedol minister. Plán by mal bližšie definovať spoluprácu a hotový by mal byť do konca tohto roka.
Súčasné návrhy tém, ktoré budú predmetom spolupráce, by sa podľa ministra mali týkať takmer všetkých rezortov vlády. "Sú to európske témy predovšetkým," spresnil minister.
Ako príklad uviedol ministerstvo financií, kde by mohli spolupracovať v oblasti prehlbovania hospodárskej a menovej únie, ministerstvo spravodlivosti v oblasti boja proti terorizmu, či rezort práce v oblasti sociálnej agendy, o ktorej sa na pôde EÚ diskutuje. "Celý dokument bude zverejnený, keď sa na tom dohodnú obe strany," dodal.
Nemecký minister zdôraznil, že krajiny spája veľmi veľa, predovšetkým oblasť silného priemyslu s dôrazom na automobilový priemysel.
Ministri ďalej diskutovali o budúcnosti EÚ, ktorá potrebuje reformný proces, pričom je podľa neho potrebné dávať pozor na to, aby sa Európania nezačali deliť na občanov prvej a druhej triedy a aby nedošlo k štiepeniu.
"Slovensko môže byť krajinou, ktorá môže stavať mosty," uviedol nemecký minister. Podľa neho Slovensko rozumie krajinám ako Poľsko či Maďarsko, ale zároveň si rozumie i s Nemeckom a Francúzskom.
"EÚ neprežije, pokiaľ sa spoja dva či tri veľké štáty, ale vtedy, keď budú mať všetci rovnaké názory na jej politický a kultúrny rozvoj," konštatoval Gabriel.
Na novinársku otázku, či podpis memoranda znamená priblíženie sa Slovenska k európskemu jadru, zaujal šéf nemeckej diplomacie jasný postoj: zdôraznil, že Slovensko je už súčasťou jadra EÚ.
"Slovensko je v jadre EÚ, nemusí sa posúvať smerom k jadru," uviedol. "Vy ako keby ste podceňovali svoju krajinu," dodal. Počas diskusie sa ministri dotkli i situácie v Turecku, Rusku či na západnom Balkáne.
Nemecko udržiava intenzívnejšiu formu spolupráce s niektorými vybranými krajinami, medzi ktoré patrí Holandsko, Grécko, Slovinsko, Česko, Maďarsko, Chorvátsko. Siedmou krajinou sa stalo dnes práve Slovensko.
Cieľom štruktúrovaného dialógu je, aby rezorty v pravidelných intervaloch na politickej úrovni zhodnotili, kde vidia možnosť užšej vzájomne výhodnej spolupráce. Na spolupráci sa dohodli počas aprílovej návštevy predsedu vlády SR Roberta Fica v Berlíne pri príležitosti 25. výročia podpisu základnej zmluvy medzi ČSFR a Nemeckom.
Minister Lajčák počas svojej cesty navštívil i továreň na výrobu áut Volkswagen. "Táto spoločnosť vyjadruje kvalitu našich vzťahov," uviedol minister. Pripomenul, že iba nedávno vyprodukovala spoločnosť na Slovensku svoje päťmiliónte auto.
Memorandum má byť prvým krokom k tomu, aby sa spolupráca rozšírila do ďalších oblastí. "Po dnešnom podpise bude nasledovať príprava spoločného akčného plánu," uviedol minister. Plán by mal bližšie definovať spoluprácu a hotový by mal byť do konca tohto roka.
Súčasné návrhy tém, ktoré budú predmetom spolupráce, by sa podľa ministra mali týkať takmer všetkých rezortov vlády. "Sú to európske témy predovšetkým," spresnil minister.
Ako príklad uviedol ministerstvo financií, kde by mohli spolupracovať v oblasti prehlbovania hospodárskej a menovej únie, ministerstvo spravodlivosti v oblasti boja proti terorizmu, či rezort práce v oblasti sociálnej agendy, o ktorej sa na pôde EÚ diskutuje. "Celý dokument bude zverejnený, keď sa na tom dohodnú obe strany," dodal.
Nemecký minister zdôraznil, že krajiny spája veľmi veľa, predovšetkým oblasť silného priemyslu s dôrazom na automobilový priemysel.
Ministri ďalej diskutovali o budúcnosti EÚ, ktorá potrebuje reformný proces, pričom je podľa neho potrebné dávať pozor na to, aby sa Európania nezačali deliť na občanov prvej a druhej triedy a aby nedošlo k štiepeniu.
Signed Memorandum on SK/DE deepened dialogue w/ German FM @sigmargabriel confirming out interest in stronger & more intensive cooperation pic.twitter.com/D3YLP1lUn4
— Miroslav Lajčák (@MiroslavLajcak) August 4, 2017
"Slovensko môže byť krajinou, ktorá môže stavať mosty," uviedol nemecký minister. Podľa neho Slovensko rozumie krajinám ako Poľsko či Maďarsko, ale zároveň si rozumie i s Nemeckom a Francúzskom.
"EÚ neprežije, pokiaľ sa spoja dva či tri veľké štáty, ale vtedy, keď budú mať všetci rovnaké názory na jej politický a kultúrny rozvoj," konštatoval Gabriel.
Na novinársku otázku, či podpis memoranda znamená priblíženie sa Slovenska k európskemu jadru, zaujal šéf nemeckej diplomacie jasný postoj: zdôraznil, že Slovensko je už súčasťou jadra EÚ.
"Slovensko je v jadre EÚ, nemusí sa posúvať smerom k jadru," uviedol. "Vy ako keby ste podceňovali svoju krajinu," dodal. Počas diskusie sa ministri dotkli i situácie v Turecku, Rusku či na západnom Balkáne.
Nemecko udržiava intenzívnejšiu formu spolupráce s niektorými vybranými krajinami, medzi ktoré patrí Holandsko, Grécko, Slovinsko, Česko, Maďarsko, Chorvátsko. Siedmou krajinou sa stalo dnes práve Slovensko.
Cieľom štruktúrovaného dialógu je, aby rezorty v pravidelných intervaloch na politickej úrovni zhodnotili, kde vidia možnosť užšej vzájomne výhodnej spolupráce. Na spolupráci sa dohodli počas aprílovej návštevy predsedu vlády SR Roberta Fica v Berlíne pri príležitosti 25. výročia podpisu základnej zmluvy medzi ČSFR a Nemeckom.
Minister Lajčák počas svojej cesty navštívil i továreň na výrobu áut Volkswagen. "Táto spoločnosť vyjadruje kvalitu našich vzťahov," uviedol minister. Pripomenul, že iba nedávno vyprodukovala spoločnosť na Slovensku svoje päťmiliónte auto.