Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 23. november 2024Meniny má Klement
< sekcia Slovensko

Nespokojní učitelia sa s ministrom nedohodli, štrajk je reálnejší

Na snímke vpravo Vladimír Crmoman z Iniciatívy slovenských učiteľov (ISU) a minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Juraj Draxler a a Branislav Kočan z ISU počas tlačovej konferencie po spoločnom rokovaní v Bratislave 21. januára 2016. Foto: TASR/Michal Svítok

Požiadavkám učiteľov podľa Draxlera nie je možné technicky vyhovieť.

Bratislava 21. januára (TASR) – Štrajk učiteľov je po dnešnom rokovaní zástupcov Iniciatívy slovenských učiteľov (ISU) s ministrom školstva Jurajom Draxlerom (nom. Smeru-SD) reálnejší. Zástupcovia iniciatívy sa totiž s ministrom nedohodli na splnení svojich požiadaviek. Ak sa podľa učiteľov niečo nezmení, časovo neobmedzený štrajk začne v pondelok 25. januára.

Rokovanie na ministerstve školstva trvalo približne hodinu. Požiadavkám učiteľov podľa Draxlera nie je možné technicky vyhovieť. "Čo môžeme urobiť, je práve to, aby ministerstvo pripravilo naozaj technické návrhy riešení tak, aby sa vyriešili všetky problémy, ktorých sa dotkla aj výzva tejto iniciatívy," uviedol po rokovaní Draxler. Ide napríklad o zmeny v kontinuálnom vzdelávaní učiteľov. Rezort je taktiež pripravený predložiť alternatívy v oblasti financovania škôl či kariérneho rastu učiteľov. "Ak ja budem na poste ministra aj po voľbách, do 100 dní bude pripravený legislatívny návrh zmeny systému kontinuálneho vzdelávania," dodal šéf rezortu školstva. Draxler je podľa vlastných slov stále otvorený rokovaniam.



Učiteľov zároveň vyzval, aby zvážili ďalšie kroky. "Záleží mi na každej jednej škole, na každom jednom dieťati, nechcem, aby došlo k prerušeniu vyučovacieho procesu na žiadnej škole," dodal. Podľa neho je zvláštne, že učitelia prichádzajú s takýmito požiadavkami po tom, čo sa im od januára zvýšili platy o štyri percentá.

Na snímke vpravo Vladimír Crmoman z Iniciatívy slovenských učiteľov (ISU) a minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Juraj Draxler a a Branislav Kočan z ISU počas tlačovej konferencie po spoločnom rokovaní v Bratislave 21. januára 2016.
Foto: TASR/Michal Svítok
Podľa Vladimíra Crmomana z iniciatívy nedošlo k žiadnej zmene. "Podstatne sme si vyjasnili pozície, ozrejmili body požiadaviek," uviedol Crmoman. Číslo zapojených škôl podľa jeho slov narastá. Ako dodal, učitelia sú stále otvorení rokovaniam. Podľa Branislava Kočana z ISU ich očakávania pred rokovaním s ministrom boli väčšie. Podľa jeho slov štrajk zasiahne státisíce detí, ktoré nebudú mať riadne vyučovanie. Koľko škôl zostane v pondelok zatvorených, však nespresnil. Stále totiž prebieha registrácia. Čísla budú známe v pondelok. Do štrajku bolo o 15.45 h zapojených vyše 10.000 učiteľov z vyše 570 škôl. Na Slovensku podľa údajov ministerstva školstva je 2935 materských škôl, 2113 základných škôl a 868 stredných škôl.

"Naším cieľom nie je štrajk, štrajk je len prostriedkom, aby sme dosiahli požiadavky, ktoré učitelia vytrvalo kladú na stôl a upozorňujú vládu od roku 2011," dodal Kočan. Od roku 2011 podľa jeho vyjadrení vyčerpali učitelia všetky formy toho, aby vládu upozornili na neudržateľnosť platového ohodnotenia učiteľov, či to, že do školstva ide málo finančných prostriedkov. Pripomenul, že učitelia organizujú v pondelok 25. januára demonštráciu. Uskutočniť sa má na Námestí SNP v Bratislave o 11.00 h.



Požiadavky ISU sú totožné s požiadavkami, ktoré Slovenská komora učiteľov (SKU) adresovala ešte v októbri 2015 vláde. Štát žiadajú zvýšiť tarifné platy všetkých pedagogických a odborných zamestnancov v regionálnom školstve od budúceho roka o 140 eur a o 90 eur od začiatku roka 2017. Taktiež, aby vláda prijala novelu zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch, ktorou by sa opäť zaviedla možnosť získavať kredity overením kompetencií a zrušila sedemročná obmedzená platnosť kreditov. Učitelia zároveň chcú, aby sa zvýšili rozpočty ministerstiev školstva a vnútra na rok 2016 o 400 miliónov eur s cieľom vyrovnať existujúce rozdiely vo vybavenosti škôl.