Podľa analytikov kontrolného úradu je vážna situácia najmä v Bratislavskom kraji, kde platy učiteľov dosahujú len 60 percent priemernej regionálnej mzdy vysokoškolsky vzdelaných zamestnancov.
Autor TASR
Bratislava 17. januára (TASR) - O pár rokov bude Slovensko potrebovať o 10.000 učiteľov viac, no už v súčasnosti je riziko získania nových pedagógov aj pre ich nedostatočnú finančnú motiváciu. Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR analyzoval odmeňovanie učiteľov a upozorňuje, že platové podmienky sú jedným z kľúčových faktorov, ktorý ovplyvňuje záujem mladých ľudí o učiteľské povolanie. TASR o tom informoval hovorca NKÚ Marek Papajčík.
Podľa analytikov kontrolného úradu je vážna situácia najmä v Bratislavskom kraji, kde platy učiteľov dosahujú len 60 percent priemernej regionálnej mzdy vysokoškolsky vzdelaných zamestnancov. Národná autorita pre externú kontrolu uviedla, že jedným z dôležitých predpokladov zvyšovania kvality celého vzdelávacieho procesu je podpora rastu atraktivity učiteľského povolania. "Nedostatočné výdavky do podpory rozvoja školstva sa okrem iného premietajú aj do nízkeho mzdového ohodnotenia učiteľov, ktoré je jedným z kľúčových faktorov ovplyvňujúcich záujem mladých ľudí o štúdium pedagogiky a prácu v školstve," uviedol NKÚ. Analytická jednotka NKÚ SR sa preto začala zaoberať problematikou odmeňovania pedagogických zamestnancov základných škôl a výzvami, ktoré by mohli prispieť k lepšej motivácii učiteľov a vyššej kvalite celého vzdelávacieho systému.
Z pohľadu národnej kontrolnej inštitúcie je pre rast atraktivity učiteľského povolania podstatný dobre a motivujúco nastavený systém odmeňovania. Zistenia OECD z roku 2019 ukazujú, že len bezmála päť percent učiteľov je presvedčených, že ich práca je spoločensky ocenená a viac ako polovica študentov stredných škôl podľa Inštitútu vzdelávacej politiky odmieta pokračovať v štúdiu na pedagogických fakultách vysokých škôl práve pre zlé finančné ocenenie učiteľského povolania. "Spoločnosť tak dnes stojí pred strategickou výzvou, ako zatraktívniť učiteľské povolanie, pretože v horizonte piatich rokov bude naše školstvo potrebovať dodatočných viac než 10.000 učiteľov základných škôl, pedagogických a odborných pracovníkov vo výchove a vzdelávaní," tvrdí NKÚ.
Podľa jeho analýzy priemerná mesačná mzda pedagogických zamestnancov základných škôl v období rokov 2012 až 2018 každoročne rástla. V roku 2018 dosiahla hodnotu 1204 eur a od roku 2012 vzrástla o 406 eur. Na druhej strane, podiel odmien a osobného príplatku na celkovej mzde pedagogických zamestnancov dosahoval v roku 2018 v priemere iba necelú polovicu úrovne, ktorú by preferovali samotní učitelia. "Miera zásluhovosti v odmeňovaní pedagogických zamestnancom škôl dlhodobo stagnuje, respektíve mierne klesá. Takmer päť percent škôl nevyplácalo v roku 2018 svojim zamestnancom žiadne odmeny a 13 percent škôl žiadne osobné príplatky," informovala národná autorita pre externú kontrolu.
Kontrolná inštitúcia upozorňuje, že pedagogickí zamestnanci v Bratislavskom kraji v roku 2018 v priemere zarábali 61 percent priemernej regionálnej mzdy osôb s vysokoškolským vzdelaním druhého stupňa. "Potenciálnym dôsledkom identifikovaných skutočností môžu byť mimo iného aj problémy s obsadením 1240 dodatočných, respektíve voľných pracovných miest pedagogických a odborných pracovníkov a učiteľov základných škôl v Bratislavskom kraji do roku 2024," poznamenal NKÚ. Zároveň pripomenul, že v Bratislavskom kraji zriaďovatelia škôl v súčasnosti zápasia s nedostatkom kvalifikovaných pedagogických zamestnancov.
Podľa analytikov kontrolného úradu je vážna situácia najmä v Bratislavskom kraji, kde platy učiteľov dosahujú len 60 percent priemernej regionálnej mzdy vysokoškolsky vzdelaných zamestnancov. Národná autorita pre externú kontrolu uviedla, že jedným z dôležitých predpokladov zvyšovania kvality celého vzdelávacieho procesu je podpora rastu atraktivity učiteľského povolania. "Nedostatočné výdavky do podpory rozvoja školstva sa okrem iného premietajú aj do nízkeho mzdového ohodnotenia učiteľov, ktoré je jedným z kľúčových faktorov ovplyvňujúcich záujem mladých ľudí o štúdium pedagogiky a prácu v školstve," uviedol NKÚ. Analytická jednotka NKÚ SR sa preto začala zaoberať problematikou odmeňovania pedagogických zamestnancov základných škôl a výzvami, ktoré by mohli prispieť k lepšej motivácii učiteľov a vyššej kvalite celého vzdelávacieho systému.
Z pohľadu národnej kontrolnej inštitúcie je pre rast atraktivity učiteľského povolania podstatný dobre a motivujúco nastavený systém odmeňovania. Zistenia OECD z roku 2019 ukazujú, že len bezmála päť percent učiteľov je presvedčených, že ich práca je spoločensky ocenená a viac ako polovica študentov stredných škôl podľa Inštitútu vzdelávacej politiky odmieta pokračovať v štúdiu na pedagogických fakultách vysokých škôl práve pre zlé finančné ocenenie učiteľského povolania. "Spoločnosť tak dnes stojí pred strategickou výzvou, ako zatraktívniť učiteľské povolanie, pretože v horizonte piatich rokov bude naše školstvo potrebovať dodatočných viac než 10.000 učiteľov základných škôl, pedagogických a odborných pracovníkov vo výchove a vzdelávaní," tvrdí NKÚ.
Podľa jeho analýzy priemerná mesačná mzda pedagogických zamestnancov základných škôl v období rokov 2012 až 2018 každoročne rástla. V roku 2018 dosiahla hodnotu 1204 eur a od roku 2012 vzrástla o 406 eur. Na druhej strane, podiel odmien a osobného príplatku na celkovej mzde pedagogických zamestnancov dosahoval v roku 2018 v priemere iba necelú polovicu úrovne, ktorú by preferovali samotní učitelia. "Miera zásluhovosti v odmeňovaní pedagogických zamestnancom škôl dlhodobo stagnuje, respektíve mierne klesá. Takmer päť percent škôl nevyplácalo v roku 2018 svojim zamestnancom žiadne odmeny a 13 percent škôl žiadne osobné príplatky," informovala národná autorita pre externú kontrolu.
Kontrolná inštitúcia upozorňuje, že pedagogickí zamestnanci v Bratislavskom kraji v roku 2018 v priemere zarábali 61 percent priemernej regionálnej mzdy osôb s vysokoškolským vzdelaním druhého stupňa. "Potenciálnym dôsledkom identifikovaných skutočností môžu byť mimo iného aj problémy s obsadením 1240 dodatočných, respektíve voľných pracovných miest pedagogických a odborných pracovníkov a učiteľov základných škôl v Bratislavskom kraji do roku 2024," poznamenal NKÚ. Zároveň pripomenul, že v Bratislavskom kraji zriaďovatelia škôl v súčasnosti zápasia s nedostatkom kvalifikovaných pedagogických zamestnancov.