Prieskum Najvyššieho kontrolného úradu v Žilinskom samosprávnom kraji ukázal, že až 66 percent obcí a miest používa pre prevode inštitút osobitného zreteľa.
Autor TASR
Púchov 9. júna (TASR) – V inštitúte osobitného zreteľa, prostredníctvom ktorého samosprávy prenajímajú alebo predávajú svoj majetok, je veľa rizík a môže byť zo strany samospráv zneužívaný na preferovanie konkrétneho nájomcu alebo kupujúceho.
Na workshope Združenia miest a obcí Slovenska s predstaviteľmi samospráv v Púchove to dnes povedal generálny riaditeľ kancelárie predsedu Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) Ľubomír Andrassy.
Prevod majetku formou osobitného zreteľa sa podľa neho dostal do zákona preto, aby umožnil samosprávam riešiť špecifické situácie.
„Je to tak vážny inštitút, že na prijatie rozhodnutia treba tri pätiny poslancov zastupiteľstva. Ak chce napríklad majiteľ domu kúpiť niekoľko štvorcových metrov obecného pozemku pri dome, bolo by nelogické, aby päť štvorcových metrov pozemku predávala samospráva niekomu inému,“ priblížil Andrassy.
Ako dodal, prieskum NKÚ v Žilinskom samosprávnom kraji ukázal, že až 66 percent obcí a miest používa pre prevode inštitút osobitného zreteľa.
„Myslíme si, že na takéto všeobecné účely táto výnimka nebola zákonodarcom definovaná. Chceme sa pozrieť, či práve samosprávy pri využívaní osobitného zreteľa neobchádzajú princípy hospodárnosti a transparentnosti. Či túto formu prenájmu a predaja nerealizuje samospráva preto, lebo chce zvýhodniť jedného kupujúceho,“ pripomenul riaditeľ.
Treba si podľa neho uvedomiť, že ak dôjde k špekulatívnemu prevodu majetku, na zodpovednosť nebudú braté zastupiteľstvá ako kolektívne orgány, ale štatutári – primátori a starostovia.
„Ak by došlo k takému prevodu majetku, kde by boli porušené princípy hospodárnosti, NKÚ môže odstúpiť takéto zistenia orgánom činným v trestnom konaní. Starostom a primátorom hrozí zodpovednosť za porušenie povinností pri správe cudzieho majetku,“ zdôraznil Andrassy s tým, že niekoľko prípadov porušenia pravidiel už orgánom činným v trestnom konaní odstúpili.
Zákonodarca podľa neho pri zavádzaní takéhoto špecifického nástroja nemyslel na prípady, ktoré sa stali napríklad v Bratislave, kde využívali osobitný zreteľ napríklad pri prenájmoch v historickom centre mesta a neurobili verejnú obchodnú súťaž. Samospráva tak podľa neho znižuje počet záujemcov a prichádza o nemalé finančné prostriedky.
„NKÚ naplánoval na jeseň tohto roka kontrolnú akciu zameranú na osobitný zreteľ, očakávame, že závery budeme mať začiatkom budúceho roka,“ uzavrel Andrassy s tým, že NKÚ bude iniciovať novelu zákona zabraňujúcu zneužívanie inštitút osobitného zreteľa. Poslanci by ju mohli prijať už v budúcom roku.
Na workshope Združenia miest a obcí Slovenska s predstaviteľmi samospráv v Púchove to dnes povedal generálny riaditeľ kancelárie predsedu Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) Ľubomír Andrassy.
Prevod majetku formou osobitného zreteľa sa podľa neho dostal do zákona preto, aby umožnil samosprávam riešiť špecifické situácie.
„Je to tak vážny inštitút, že na prijatie rozhodnutia treba tri pätiny poslancov zastupiteľstva. Ak chce napríklad majiteľ domu kúpiť niekoľko štvorcových metrov obecného pozemku pri dome, bolo by nelogické, aby päť štvorcových metrov pozemku predávala samospráva niekomu inému,“ priblížil Andrassy.
Ako dodal, prieskum NKÚ v Žilinskom samosprávnom kraji ukázal, že až 66 percent obcí a miest používa pre prevode inštitút osobitného zreteľa.
„Myslíme si, že na takéto všeobecné účely táto výnimka nebola zákonodarcom definovaná. Chceme sa pozrieť, či práve samosprávy pri využívaní osobitného zreteľa neobchádzajú princípy hospodárnosti a transparentnosti. Či túto formu prenájmu a predaja nerealizuje samospráva preto, lebo chce zvýhodniť jedného kupujúceho,“ pripomenul riaditeľ.
Treba si podľa neho uvedomiť, že ak dôjde k špekulatívnemu prevodu majetku, na zodpovednosť nebudú braté zastupiteľstvá ako kolektívne orgány, ale štatutári – primátori a starostovia.
„Ak by došlo k takému prevodu majetku, kde by boli porušené princípy hospodárnosti, NKÚ môže odstúpiť takéto zistenia orgánom činným v trestnom konaní. Starostom a primátorom hrozí zodpovednosť za porušenie povinností pri správe cudzieho majetku,“ zdôraznil Andrassy s tým, že niekoľko prípadov porušenia pravidiel už orgánom činným v trestnom konaní odstúpili.
Zákonodarca podľa neho pri zavádzaní takéhoto špecifického nástroja nemyslel na prípady, ktoré sa stali napríklad v Bratislave, kde využívali osobitný zreteľ napríklad pri prenájmoch v historickom centre mesta a neurobili verejnú obchodnú súťaž. Samospráva tak podľa neho znižuje počet záujemcov a prichádza o nemalé finančné prostriedky.
„NKÚ naplánoval na jeseň tohto roka kontrolnú akciu zameranú na osobitný zreteľ, očakávame, že závery budeme mať začiatkom budúceho roka,“ uzavrel Andrassy s tým, že NKÚ bude iniciovať novelu zákona zabraňujúcu zneužívanie inštitút osobitného zreteľa. Poslanci by ju mohli prijať už v budúcom roku.