Jednou z významných výziev je zlepšenie služieb obchodného registra.
Autor TASR
Bratislava 27. novembra (TASR) – Elektronizácia súdnictva má významný vplyv na skrátenie dĺžky procesov a môže pozitívne prispieť k zvýšeniu dôveryhodnosti súdnictva v očiach verejnosti. Elektronická komunikácia súdov, zvlášť v oblastiach, ktoré majú pomáhať podnikateľom, výrazne zaostáva. Analytici Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR pozitívne hodnotia zavedenie niektorých elektronických služieb pre podnikateľov. Upozorňujú však, že stále nie sú dotiahnuté do užívateľsky vhodného konca a len čiastočne pomohli odbyrokratizovať súdy a napĺňať antibyrokratický princíp jedenkrát a dosť. TASR o tom informoval hovorca NKÚ Marek Papajčík s tým, že proces zápisu konečných užívateľov výhod nebol podľa kontrolného úradu zvládnutý a je ďalším príkladom zlej praxe v informatizácii spoločnosti.
Papajčík poukázal na to, že dôvera v slovenskú justíciu je dlhodobo jedna z najhorších v Európskej únii a v roku 2020 sa prepadla na posledné miesto. Efektívny systém justície je podľa EÚ jedným zo základných prvkov politickej a ekonomickej stability a životnej úrovne v každej demokratickej spoločnosti. NKÚ upozorňuje rezort spravodlivosti, že napriek niektorým reformám sa ani zďaleka nepribližujeme národným cieľom, ako napríklad snaha dosiahnuť 15. miesto v medzinárodnom hodnotení Doing Business. Slovensko sa nachádza na 45. mieste. V európskom priestore dôveruje nezávislej súdnej moci viac ako polovica podnikateľov (54 percenta), slovenským súdom dôveruje 15 percenta podnikateľov a necelých 26 percenta bežných občanov.
Rezort spravodlivosti zaviedol v ostatných rokoch niektoré reformy užitočné najmä pre podnikateľov, napríklad elektronické doručovanie, elektronický súdny spis či register doložiek, avšak ich kvalita je vzhľadom na ich neúplnosť a nedostupnosť nedostatočná. Kontrolný úrad pozitívne hodnotí, že ministerstvo spravodlivosti pred reformou tohto obchodného registra pripravilo návrh opatrení a analyzovalo problematické oblasti. Realizácia sa však pre zdĺhavé verejné obstarávanie stále odkladá.
Jednou z významných výziev je zlepšenie služieb obchodného registra. Termíny nasadania novej verzie užívateľsky prívetivého obchodného registra či skrátenie lehoty na zápis do registra sú pre odbornú i laickú verejnosť neznáme. S obchodným registrom súvisí aj zápis konečných užívateľov výhod, ktorý v posledných troch mesiacoch roka 2019 neprimerane zahltil súdy, ktoré sa nevedeli a stále nevedia vyrovnať s obrovským množstvom návrhov na zápis do obchodného registra. To spôsobilo podľa NKÚ výrazné predĺženie lehôt na zápis spoločností do registra, ktoré malo byť podľa zákona vykonané do dvoch dní a súčasne zákonom stanovená lehota na zápis konečných užívateľov výhod nebola dodržaná. V realite to trvalo niekoľko mesiacov.
Analytici národnej autority pre oblasť kontroly zhodnotili tiež ďalšie formy elektronickej komunikácie súdnictva ako register doložiek právoplatnosti a vykonateľnosti súdnych rozhodnutí. Aj pri týchto projektoch boli naplnené ciele len čiastočne, a to aj preto, že systém umožňuje preveriť, či rozhodnutie súdu nadobudlo právoplatnosť, avšak bez právnej záväznosti.
Papajčík poukázal na to, že dôvera v slovenskú justíciu je dlhodobo jedna z najhorších v Európskej únii a v roku 2020 sa prepadla na posledné miesto. Efektívny systém justície je podľa EÚ jedným zo základných prvkov politickej a ekonomickej stability a životnej úrovne v každej demokratickej spoločnosti. NKÚ upozorňuje rezort spravodlivosti, že napriek niektorým reformám sa ani zďaleka nepribližujeme národným cieľom, ako napríklad snaha dosiahnuť 15. miesto v medzinárodnom hodnotení Doing Business. Slovensko sa nachádza na 45. mieste. V európskom priestore dôveruje nezávislej súdnej moci viac ako polovica podnikateľov (54 percenta), slovenským súdom dôveruje 15 percenta podnikateľov a necelých 26 percenta bežných občanov.
Rezort spravodlivosti zaviedol v ostatných rokoch niektoré reformy užitočné najmä pre podnikateľov, napríklad elektronické doručovanie, elektronický súdny spis či register doložiek, avšak ich kvalita je vzhľadom na ich neúplnosť a nedostupnosť nedostatočná. Kontrolný úrad pozitívne hodnotí, že ministerstvo spravodlivosti pred reformou tohto obchodného registra pripravilo návrh opatrení a analyzovalo problematické oblasti. Realizácia sa však pre zdĺhavé verejné obstarávanie stále odkladá.
Jednou z významných výziev je zlepšenie služieb obchodného registra. Termíny nasadania novej verzie užívateľsky prívetivého obchodného registra či skrátenie lehoty na zápis do registra sú pre odbornú i laickú verejnosť neznáme. S obchodným registrom súvisí aj zápis konečných užívateľov výhod, ktorý v posledných troch mesiacoch roka 2019 neprimerane zahltil súdy, ktoré sa nevedeli a stále nevedia vyrovnať s obrovským množstvom návrhov na zápis do obchodného registra. To spôsobilo podľa NKÚ výrazné predĺženie lehôt na zápis spoločností do registra, ktoré malo byť podľa zákona vykonané do dvoch dní a súčasne zákonom stanovená lehota na zápis konečných užívateľov výhod nebola dodržaná. V realite to trvalo niekoľko mesiacov.
Analytici národnej autority pre oblasť kontroly zhodnotili tiež ďalšie formy elektronickej komunikácie súdnictva ako register doložiek právoplatnosti a vykonateľnosti súdnych rozhodnutí. Aj pri týchto projektoch boli naplnené ciele len čiastočne, a to aj preto, že systém umožňuje preveriť, či rozhodnutie súdu nadobudlo právoplatnosť, avšak bez právnej záväznosti.