Oblasť civilnej ochrany a krízového riadenia nebola podľa úradu prioritou žiadnej z doterajších vlád, čo spôsobilo jej výraznú stagnáciu a úpadok.
Autor TASR
Bratislava 15. marca (TASR) - Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR upozornil na výrazné nedostatky v systéme krízového riadenia štátu. O zisteniach z kontroly riadenia v rokoch 2020 až 2022 informoval aj troch najvyšších ústavných činiteľov. Zodpovedné inštitúcie úrad vyzýva na prijatie nového modelu krízového riadenia štátu počas krízových či mimoriadnych situácií. TASR o tom informovala hovorkyňa NKÚ SR Daniela Bolech Dobáková.
Oblasť civilnej ochrany a krízového riadenia nebola podľa úradu prioritou žiadnej z doterajších vlád, čo spôsobilo jej výraznú stagnáciu a úpadok. "Slovensko má síce výraznú časť územia pokrytú elektronickými sirénami (cca 80 percent), ale nemá zabezpečený funkčný systém úkrytov a nemá vytvorenú ani dostatočnú zásobu základných prostriedkov na ochranu obyvateľov. Funkčná využiteľnosť materiálov zo skladov civilnej ochrany je v prípade vzniku mimoriadnej situácie prakticky nulová," skonštatoval predseda NKÚ SR Ľubomír Andrassy.
Z kontroly vyplýva, že Ministerstvo vnútra SR ako zodpovedný ústredný orgán štátnej správy za krízové riadenie nedostatočne vykonávalo v kontrolovaných rokoch koncepčnú, riadiacu a kontrolnú funkciu a svojou nečinnosťou porušovalo zákon o civilnej ochrane, ale aj zákon o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu. Podľa NKÚ SR je celá legislatíva nastavená nejednoznačne a nereflektuje na súčasné potreby či aktuálny vývoj bezpečnostnej situácie v európskom priestore.
Úrad konštatuje, že rezort vnútra nemá nastavený medzirezortný systém spolupráce a koordinácie krízového riadenia v rámci všetkých orgánov krízového riadenia na Slovensku. "Nevybudoval informačný systém pre krízové riadenie a v kontrolovaných rokoch neexistoval podrobný plán ochrany obyvateľstva. Zamestnanci ministerstva vnútra napriek jasnej povinnosti nekontrolovali civilné núdzové plánovanie či plnenie úloh v oblasti civilnej ochrany. Počas prierezového auditu NKÚ chýbali viaceré dôležité riadiace dokumenty alebo boli neaktuálne," vymenúva hovorkyňa.
Významné nedostatky identifikovali kontrolóri aj v systéme finančného a logistického zabezpečenia. Poukazujú napríklad na chýbajúcu celoslovenskú databázu materiálu určeného na ochranu civilného obyvateľstva. "Materiál, ktorý sa nachádzal v skladoch, už nezodpovedá svojmu účelu, v mnohých prípadoch už bol po životnosti alebo nespĺňa základné technické požiadavky. Výrazná časť skladovaného materiálu, ako napríklad detské ochranné vaky či niektoré druhy masiek a filtre k nim, mali byť dávno vyradené zo zásob a nahradené novými," upozornil šéf kontrolórov.
NKÚ SR takisto doplnil, že na okresných úradoch v pôsobnosti kraja pôsobí v priemere 13 profesionálov, ktorí okrem civilnej ochrany a krízového riadenia zabezpečujú aj 24-hodinovú službu tiesňovej linky 112. Akákoľvek mimoriadna situácia v rámci jedného okresu si preto bezprostredne vyžaduje nasadenie ľudí z viacerých úradov.
Kontrolóri sa zamerali aj na činnosť Bezpečnostnej rady SR. Za významné riziko v jej fungovaní označili neplnenie bezpečnostných opatrení v reálnom čase. Kontrola odhalila problémy spojené s neustálym posúvaním termínov alebo vysoko formálnym odpočtovaním úloh.
Úrad zaslal najvyšším ústavným činiteľom aj zistenia z ďalších vyše 20 kontrol ukončených alebo prezentovaných v predchádzajúcich piatich mesiacoch. Spolu preverili národní kontrolóri takmer 80 subjektov štátnej i verejnej správy.
Oblasť civilnej ochrany a krízového riadenia nebola podľa úradu prioritou žiadnej z doterajších vlád, čo spôsobilo jej výraznú stagnáciu a úpadok. "Slovensko má síce výraznú časť územia pokrytú elektronickými sirénami (cca 80 percent), ale nemá zabezpečený funkčný systém úkrytov a nemá vytvorenú ani dostatočnú zásobu základných prostriedkov na ochranu obyvateľov. Funkčná využiteľnosť materiálov zo skladov civilnej ochrany je v prípade vzniku mimoriadnej situácie prakticky nulová," skonštatoval predseda NKÚ SR Ľubomír Andrassy.
Z kontroly vyplýva, že Ministerstvo vnútra SR ako zodpovedný ústredný orgán štátnej správy za krízové riadenie nedostatočne vykonávalo v kontrolovaných rokoch koncepčnú, riadiacu a kontrolnú funkciu a svojou nečinnosťou porušovalo zákon o civilnej ochrane, ale aj zákon o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu. Podľa NKÚ SR je celá legislatíva nastavená nejednoznačne a nereflektuje na súčasné potreby či aktuálny vývoj bezpečnostnej situácie v európskom priestore.
Úrad konštatuje, že rezort vnútra nemá nastavený medzirezortný systém spolupráce a koordinácie krízového riadenia v rámci všetkých orgánov krízového riadenia na Slovensku. "Nevybudoval informačný systém pre krízové riadenie a v kontrolovaných rokoch neexistoval podrobný plán ochrany obyvateľstva. Zamestnanci ministerstva vnútra napriek jasnej povinnosti nekontrolovali civilné núdzové plánovanie či plnenie úloh v oblasti civilnej ochrany. Počas prierezového auditu NKÚ chýbali viaceré dôležité riadiace dokumenty alebo boli neaktuálne," vymenúva hovorkyňa.
Významné nedostatky identifikovali kontrolóri aj v systéme finančného a logistického zabezpečenia. Poukazujú napríklad na chýbajúcu celoslovenskú databázu materiálu určeného na ochranu civilného obyvateľstva. "Materiál, ktorý sa nachádzal v skladoch, už nezodpovedá svojmu účelu, v mnohých prípadoch už bol po životnosti alebo nespĺňa základné technické požiadavky. Výrazná časť skladovaného materiálu, ako napríklad detské ochranné vaky či niektoré druhy masiek a filtre k nim, mali byť dávno vyradené zo zásob a nahradené novými," upozornil šéf kontrolórov.
NKÚ SR takisto doplnil, že na okresných úradoch v pôsobnosti kraja pôsobí v priemere 13 profesionálov, ktorí okrem civilnej ochrany a krízového riadenia zabezpečujú aj 24-hodinovú službu tiesňovej linky 112. Akákoľvek mimoriadna situácia v rámci jedného okresu si preto bezprostredne vyžaduje nasadenie ľudí z viacerých úradov.
Kontrolóri sa zamerali aj na činnosť Bezpečnostnej rady SR. Za významné riziko v jej fungovaní označili neplnenie bezpečnostných opatrení v reálnom čase. Kontrola odhalila problémy spojené s neustálym posúvaním termínov alebo vysoko formálnym odpočtovaním úloh.
Úrad zaslal najvyšším ústavným činiteľom aj zistenia z ďalších vyše 20 kontrol ukončených alebo prezentovaných v predchádzajúcich piatich mesiacoch. Spolu preverili národní kontrolóri takmer 80 subjektov štátnej i verejnej správy.