Autori projektu chcú učebnicou pomôcť zlepšiť finančnú gramotnosť žiakov. Upozornili, že v súčasnosti je v školách podceňovaná.
Autor TASR
Bratislava 17. januára (TASR) - Nová učebnica finančnej gramotnosti chce zlepšiť znalosti žiakov druhého stupňa základných škôl na Slovensku. Jej cieľom je jednoduchým spôsobom sprostredkovať finančné vzdelávanie, pričom ponúka verziu pre učiteľov aj žiakov. V stredu ju na pôde Ekonomickej univerzity v Bratislave predstavil jeden z autorov Patrik Kindl spolu s ďalšími, ktorí sa na príprave projektu podieľali.
"Hlavná myšlienka tejto knihy je poskytnúť finančné vzdelávanie pre žiakov na základných školách, konkrétne na druhom stupni. (...) Vysvetliť témy obyčajnou rečou, aby to každý pochopil," uviedol Kindl s tým, že kľúčom učebnice je práve jednoduchosť. Podotkol, že konzultácie s pedagogickými expertmi potvrdili, že práve druhý stupeň základných škôl je správnym životným obdobím, keď školáci potrebujú načerpať takéto vedomosti.
Učebnice sú dve - učiteľská a žiacka. "Žiacka obsahuje aktivity, kde sa žiaci snažia kriticky myslieť, pracovať s tým, diskutovať v triede. Okrem toho je to prepojené aj s digitálnym svetom. Prostredníctvom QR kódov naskenujú a vedia sa dostať do digitálneho obsahu, ktorý chceme stále zlepšovať," ozrejmil. Učiteľská učebnica má podľa jeho slov slúžiť všetkým učiteľom, bez ohľadu na ich špecializáciu. "Ktorýkoľvek učiteľ vie zobrať učebnicu so sebou, pred hodinou sa na ňu prichystať a pripraviť. Stačí päť až desať minút príprav," doplnil Kindl.
Autori projektu chcú učebnicou pomôcť zlepšiť finančnú gramotnosť žiakov. Upozornili, že v súčasnosti je v školách podceňovaná. Tiež, že vedomosti žiakov v tejto oblasti zaostávajú v rebríčkoch za inými vyspelými krajinami. Poukázali napríklad na prieskum HBSC (Zisťovanie o financiách a spotrebe domácností) z roku 2021, v ktorom len 16 percent respondentov zo Slovenska zvládlo správne zodpovedať na štyri základné otázky, týkajúce sa osobných financií. "Nešlo o veľké prekvapenie, nedostatočné výsledky dosahujeme opakovane. Ide o zdvihnutý varovný prst pri celospoločenskej téme finančnej gramotnosti," skonštatovali.
Projekt vznikol pod záštitou neziskovej organizácie Financie Slovensko, ktorej partnerom je spoločnosť Finax. Zároveň sa na ňom podieľali aj viacerí odborníci na školstvo či finančný sektor.
"Hlavná myšlienka tejto knihy je poskytnúť finančné vzdelávanie pre žiakov na základných školách, konkrétne na druhom stupni. (...) Vysvetliť témy obyčajnou rečou, aby to každý pochopil," uviedol Kindl s tým, že kľúčom učebnice je práve jednoduchosť. Podotkol, že konzultácie s pedagogickými expertmi potvrdili, že práve druhý stupeň základných škôl je správnym životným obdobím, keď školáci potrebujú načerpať takéto vedomosti.
Učebnice sú dve - učiteľská a žiacka. "Žiacka obsahuje aktivity, kde sa žiaci snažia kriticky myslieť, pracovať s tým, diskutovať v triede. Okrem toho je to prepojené aj s digitálnym svetom. Prostredníctvom QR kódov naskenujú a vedia sa dostať do digitálneho obsahu, ktorý chceme stále zlepšovať," ozrejmil. Učiteľská učebnica má podľa jeho slov slúžiť všetkým učiteľom, bez ohľadu na ich špecializáciu. "Ktorýkoľvek učiteľ vie zobrať učebnicu so sebou, pred hodinou sa na ňu prichystať a pripraviť. Stačí päť až desať minút príprav," doplnil Kindl.
Autori projektu chcú učebnicou pomôcť zlepšiť finančnú gramotnosť žiakov. Upozornili, že v súčasnosti je v školách podceňovaná. Tiež, že vedomosti žiakov v tejto oblasti zaostávajú v rebríčkoch za inými vyspelými krajinami. Poukázali napríklad na prieskum HBSC (Zisťovanie o financiách a spotrebe domácností) z roku 2021, v ktorom len 16 percent respondentov zo Slovenska zvládlo správne zodpovedať na štyri základné otázky, týkajúce sa osobných financií. "Nešlo o veľké prekvapenie, nedostatočné výsledky dosahujeme opakovane. Ide o zdvihnutý varovný prst pri celospoločenskej téme finančnej gramotnosti," skonštatovali.
Projekt vznikol pod záštitou neziskovej organizácie Financie Slovensko, ktorej partnerom je spoločnosť Finax. Zároveň sa na ňom podieľali aj viacerí odborníci na školstvo či finančný sektor.