Tvrdí to občianske združenie Inštitút urbánneho rozvoja (IUR) na margo právnej normy, ktorou sa bude zaoberať parlament na najbližšej schôdzi.
Autor TASR
Bratislava 15. júna (TASR) – Návrh nového stavebného zákona nie je ani po dlhej príprave dokonalý a obsahuje viac komplikácií a nezrovnalostí, ktoré bude nutné v najbližších mesiacoch upraviť. Tvrdí to občianske združenie Inštitút urbánneho rozvoja (IUR) na margo právnej normy, ktorou sa bude zaoberať parlament na najbližšej schôdzi. Tá sa začne v utorok 16. júna.
Inštitút na problémy zákona opakovane upozorňoval nielen jeho prekladateľa, ktorým je rezort výstavby, ale aj ďalšie ministerstvá. "Napriek tomu, že ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja veľa z našich pripomienok akceptovalo, považujeme za nešťastné, že zákon neobsahuje progresívnejšie zmeny voči súčasnému stavu," uviedol výkonný riaditeľ IUR Juraj Suchánek.
Ministerstvo napríklad neprijalo pripomienku inštitútu zmeniť povinnosť obstarať zastavovací plán na možnosť. "Zastavovací plán prešiel viacerými zmenami počas prípravy a nie je jasné jeho praktické využitie. Po zmenách sa nevzťahuje na vyhradené stavby, ale reálne sa bude musieť obstarať pri rozsiahlej plánovanej výstavbe rodinných domov a menších ako vyhradených stavieb," opísal Suchánek.
Pre praktické použitie pri povoľovaní výstavby rodinných domov je však podľa IUR nevyhovujúca jeho platnosť obmedzená na štyri roky, s možnosťou predĺženia o najviac dva roky. V praxi tak vraj hrozia absurdné prípady, keď obec vypracuje nákladný zastavovací plán na územie štyroch hektárov, do šiestich rokov sa v súlade s ním zastavajú dva hektáre a plán stratí zo zákona platnosť.
"Obec už nebude mať financie a ani povinnosť obstarať plán na zvyšné dva hektáre, takže tie sa zastavajú 'len' v súlade s územným plánom obce, ale nie už v súlade so zastavovacím plánom. Účelnosť zastavovacieho plánu a s tým spojené využívanie verejných zdrojov pri jeho obstaraní je v tomto prípade značne diskutabilná," domnieva sa Suchánek.
Inštitút zároveň poukázal na podľa neho dôležitý problém, ktorý stavebný zákon vôbec nerieši. Ide o vytvorenie priestoru na zlúčenie konaní o posudzovaní vplyvov na životné prostredie s územným konaním v súlade s možnosťami, ktoré dáva európska legislatíva. S ohľadom na náročnosť potrebných zmien považuje IUR za málo pravdepodobné, že sa podaria zrealizovať do mája 2017, kedy uplynie transpozičná lehota novej smernice.
Inštitút na problémy zákona opakovane upozorňoval nielen jeho prekladateľa, ktorým je rezort výstavby, ale aj ďalšie ministerstvá. "Napriek tomu, že ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja veľa z našich pripomienok akceptovalo, považujeme za nešťastné, že zákon neobsahuje progresívnejšie zmeny voči súčasnému stavu," uviedol výkonný riaditeľ IUR Juraj Suchánek.
Ministerstvo napríklad neprijalo pripomienku inštitútu zmeniť povinnosť obstarať zastavovací plán na možnosť. "Zastavovací plán prešiel viacerými zmenami počas prípravy a nie je jasné jeho praktické využitie. Po zmenách sa nevzťahuje na vyhradené stavby, ale reálne sa bude musieť obstarať pri rozsiahlej plánovanej výstavbe rodinných domov a menších ako vyhradených stavieb," opísal Suchánek.
Pre praktické použitie pri povoľovaní výstavby rodinných domov je však podľa IUR nevyhovujúca jeho platnosť obmedzená na štyri roky, s možnosťou predĺženia o najviac dva roky. V praxi tak vraj hrozia absurdné prípady, keď obec vypracuje nákladný zastavovací plán na územie štyroch hektárov, do šiestich rokov sa v súlade s ním zastavajú dva hektáre a plán stratí zo zákona platnosť.
"Obec už nebude mať financie a ani povinnosť obstarať plán na zvyšné dva hektáre, takže tie sa zastavajú 'len' v súlade s územným plánom obce, ale nie už v súlade so zastavovacím plánom. Účelnosť zastavovacieho plánu a s tým spojené využívanie verejných zdrojov pri jeho obstaraní je v tomto prípade značne diskutabilná," domnieva sa Suchánek.
Inštitút zároveň poukázal na podľa neho dôležitý problém, ktorý stavebný zákon vôbec nerieši. Ide o vytvorenie priestoru na zlúčenie konaní o posudzovaní vplyvov na životné prostredie s územným konaním v súlade s možnosťami, ktoré dáva európska legislatíva. S ohľadom na náročnosť potrebných zmien považuje IUR za málo pravdepodobné, že sa podaria zrealizovať do mája 2017, kedy uplynie transpozičná lehota novej smernice.