Právnu normu, ktorá nahrádza tú doterajšiu z roku 2006, dnes s pripomienkami schválila vláda. Ak ju odobrí aj parlament, účinná má byť od apríla budúceho roka.
Autor TASR
Bratislava 26. augusta (TASR) - Zefektívnenie a urýchlenie verejného obstarávania prostredníctvom povinnej elektronizácie, väčšia flexibilita, zníženie administratívnej záťaže či uľahčenie prístupu malým a stredným podnikom na trh. To sú hlavné ciele nového zákona o verejnom obstarávaní, ktorý do slovenského právneho poriadku preberá viaceré nové európske smernice z tejto oblasti.
Právnu normu, ktorá nahrádza tú doterajšiu z roku 2006, dnes s pripomienkami schválila vláda. Ak ju odobrí aj parlament, účinná má byť od apríla budúceho roka.
Predložený návrh zákona prináša viacero nových inštitútov, ako napríklad nový postup zadávania zákazky – inovatívne partnerstvo. Jeho použitie je naviazané na potrebu vyvinúť a kúpiť inovačný výrobok, službu alebo stavebné práce. Predmet zákazky v takom prípade na trhu ešte neexistuje a vytvorí sa práve v rámci partnerstva obstarávateľa s dodávateľom.
Ďalšie nové úpravy sa týkajú konfliktu záujmov, spoločného obstarávania verejných obstarávateľov z viacerých krajín, zákonných dôvodov na odstúpenie od zmluvy, novej koncepcie uzatvárania dodatkov či predbežného preukazovania podmienok účasti prostredníctvom jednotného európskeho dokumentu. Ten zavádza európska legislatíva s cieľom zníženia administratívnej záťaže.
Elektronická komunikácia má zjednodušiť proces verejného obstarávania, zvýšiť jeho efektívnosť a transparentnosť. Po uplynutí prechodného obdobia 30 mesiacov sa má dosiahnuť úplná elektronická komunikácia vo všetkých fázach obstarávania, vrátane predkladania žiadostí o účasť a predkladania ponúk.
Nové ustanovenie prináša podporu rozdeľovania zákaziek alebo koncesií na menšie časti. Vytvára sa tak možnosť väčšieho prístupu malých a stredných podnikov k nim. Upravuje sa tiež možnosť spoločného predkladania ponuky, čo má rovnako význam pre otváranie trhu verejných zákaziek pre malé a stredné podniky, ktoré by neboli schopné predmet zákazky zrealizovať samostatne.
Ďalším z nových inštitútov vyplývajúcich priamo z európskej legislatívy je tzv. samoočisťovací mechanizmus. Jeho účelom je poskytnúť možnosť zúčastniť sa verejného obstarávania aj subjektom, u ktorých existujú dôvody na vylúčenie, a to za predpokladu vykonania dostatočných nápravných opatrení.
Osobitné postupy pri zadávaní zákazky v oblasti obrany a bezpečnosti obsahuje nová piata časť predloženého návrhu zákona. Pri týchto zákazkách existuje predpoklad vzniku alebo postupovania utajovanej skutočnosti. Verejný obstarávateľ má preto právo určiť požiadavky a opatrenia na ochranu utajovaných skutočností, ktoré je záujemca povinný zabezpečiť.
Právnu normu, ktorá nahrádza tú doterajšiu z roku 2006, dnes s pripomienkami schválila vláda. Ak ju odobrí aj parlament, účinná má byť od apríla budúceho roka.
Predložený návrh zákona prináša viacero nových inštitútov, ako napríklad nový postup zadávania zákazky – inovatívne partnerstvo. Jeho použitie je naviazané na potrebu vyvinúť a kúpiť inovačný výrobok, službu alebo stavebné práce. Predmet zákazky v takom prípade na trhu ešte neexistuje a vytvorí sa práve v rámci partnerstva obstarávateľa s dodávateľom.
Ďalšie nové úpravy sa týkajú konfliktu záujmov, spoločného obstarávania verejných obstarávateľov z viacerých krajín, zákonných dôvodov na odstúpenie od zmluvy, novej koncepcie uzatvárania dodatkov či predbežného preukazovania podmienok účasti prostredníctvom jednotného európskeho dokumentu. Ten zavádza európska legislatíva s cieľom zníženia administratívnej záťaže.
Elektronická komunikácia má zjednodušiť proces verejného obstarávania, zvýšiť jeho efektívnosť a transparentnosť. Po uplynutí prechodného obdobia 30 mesiacov sa má dosiahnuť úplná elektronická komunikácia vo všetkých fázach obstarávania, vrátane predkladania žiadostí o účasť a predkladania ponúk.
Nové ustanovenie prináša podporu rozdeľovania zákaziek alebo koncesií na menšie časti. Vytvára sa tak možnosť väčšieho prístupu malých a stredných podnikov k nim. Upravuje sa tiež možnosť spoločného predkladania ponuky, čo má rovnako význam pre otváranie trhu verejných zákaziek pre malé a stredné podniky, ktoré by neboli schopné predmet zákazky zrealizovať samostatne.
Ďalším z nových inštitútov vyplývajúcich priamo z európskej legislatívy je tzv. samoočisťovací mechanizmus. Jeho účelom je poskytnúť možnosť zúčastniť sa verejného obstarávania aj subjektom, u ktorých existujú dôvody na vylúčenie, a to za predpokladu vykonania dostatočných nápravných opatrení.
Osobitné postupy pri zadávaní zákazky v oblasti obrany a bezpečnosti obsahuje nová piata časť predloženého návrhu zákona. Pri týchto zákazkách existuje predpoklad vzniku alebo postupovania utajovanej skutočnosti. Verejný obstarávateľ má preto právo určiť požiadavky a opatrenia na ochranu utajovaných skutočností, ktoré je záujemca povinný zabezpečiť.