Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 29. december 2024Meniny má Milada
< sekcia Slovensko

Funkciu šéfa ÚRSO a Regulačnej rady môžu oddeliť

Ilustračná snímka Foto: TASR/Martin Baumann

Z návrhu novely zákona sa súčasne vypúšťa ustanovenie, podľa ktorého je predseda úradu zároveň predsedom Regulačnej rady.

Bratislava 4. apríla (TASR) - Funkcia predsedu Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) a predsedu Regulačnej rady ÚRSO by sa mala oddeliť. Počíta s tým novela zákona o regulácii v sieťových odvetviach z dielne Ministerstva hospodárstva (MH) SR, ktorú dnes posunuli poslanci Národnej rady (NR) SR do druhého čítania.

O novele plénum rokuje v skrátenom legislatívnou konaní, jej účinnosť sa navrhuje od 1. júna 2017. V právnej norme sa okrem iného aj nanovo upravujú povinnosti Regulačnej rady v procese schvaľovania regulačnej politiky a právomoci štátu v rámci cenových konaní, ktoré majú súvislosť s regulovanými subjektmi sieťových odvetví.

Navrhuje sa zvýšenie počtu podpredsedov ÚRSO z jedného na dvoch. Mení sa spôsob kreovania predsedu úradu. Podľa účinnej právnej úpravy predsedu vymenúva a odvoláva prezident SR na návrh vlády SR. V novele sa navrhuje, aby predsedu menovala do funkcie vláda SR.

Regulačná rada ÚRSO plní dozornú funkciu a v cenových konaniach je odvolacím orgánom. Má šesť členov, pričom jeden z jej členov je predsedom, ktorého vymenuje a odvolá prezident SR na návrh Regulačnej rady. Významné postavenie hlavy štátu tak zostáva podľa návrhu novely zachované.

Z návrhu novely zákona sa súčasne vypúšťa ustanovenie, podľa ktorého je predseda úradu zároveň predsedom Regulačnej rady. Cieľom tejto zmeny je oddelenie funkcií predsedu úradu a predsedu Regulačnej rady. Tieto funkcie budú od seba navzájom nezávislé, obsadené rôznymi osobami s rozdielnym spôsobom kreácie.

"V záujme zvýšenia transparentnosti a možností zapojenia verejnosti do procesu tvorby a prijímania regulačnej politiky sa navrhuje povinnosť zverejňovať návrh regulačnej politiky na webovom sídle úradu. Súčasne sa umožní regulovaným subjektom, užívateľom sústavy a užívateľom siete uplatniť k zverejnenému návrhu pripomienky. Úrad bude povinný uplatnené pripomienky vyhodnotiť a vyhodnotenie následne zverejniť na svojom webovom sídle. Tento mechanizmus zvýši mieru verejnej kontroly a participácie v procese prijímania novej regulačnej politiky," uviedlo MH SR.

V novele sa navrhuje aj povinnosť úradu zverejňovať vyjadrenie Ministerstva hospodárstva SR a Ministerstva životného prostredia SR, ak niektoré z uvedených ministerstiev zašle regulačnému úradu vyjadrenie s pripomienkami k návrhu regulačnej politiky a Regulačná rada tieto pripomienky neakceptuje. Úrad by mal zverejňovať spolu s vyjadrením aj odôvodnenie neakceptovania pripomienok. Uvedený mechanizmus by mal podľa predkladateľov podporiť požiadavku na zohľadnenie odborných pripomienok MH SR a Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, pričom však neobmedzí nezávislosť Regulačnej rady pri prijímaní regulačnej politiky.