Právnou normou sa bude parlament zaoberať na májovej schôdzi.
Autor TASR
Bratislava 29. apríla (TASR) - Vysielanie reklamy v čase, keď televízor sledujú deti a mládež do 18 rokov, by malo byť zakázané. V novele zákone o reklame to navrhujú poslanci ĽSNS Marian Kotleba, Milan Uhrík, Rastislav Schlosár a Juraj Kolesár. Právnou normou sa bude parlament zaoberať na májovej schôdzi.
Okrem zákazu vysielania reklamy počas programov určených pre deti a mládež do 18 rokov navrhujú kotlebovci zakázať vysielanie reklamy aj 30 minút pred vysielaním a 30 minút po odvysielaní takéhoto programu. Ďalším cieľom predloženého návrhu zákona je celkový zákaz pôsobenia osôb mladších ako 15 rokov v reklame.
"Detská psychika je oveľa náchylnejšia a zraniteľnejšia ako psychika dospelých. Dieťa si nedokáže od prezentovanej reality držať racionálny odstup. Informácie, ktoré sa k nemu prostredníctvom reklamy dostanú, spracováva emocionálne, a preto nedokáže racionálne prijať ani rodičovské rozhodnutie o nepotrebnosti, prípadne škodlivosti prezentovaného produktu," tvrdia poslanci.
Podľa ich slov sa na psychologickú manipuláciu detí v reklame začínajú používať čoraz agresívnejšie metódy. "Nie je tajomstvom, že mnohé nadnárodné korporácie pri tvorbe reklamy na produkty pre deti spolupracujú priamo s detskými psychológmi s cieľom v čo najväčšej miere ovplyvniť a zmanipulovať nezrelú detskú psychiku a vzbudiť v dieťati túžbu prezentovaný produkt vlastniť. Výberom farebných animovaných motívov, ľahko zapamätateľných sloganov či chytľavých melódií ovládnu myseľ dieťaťa natoľko, že rodič podľahne nátlaku zo strany zmanipulovaného dieťaťa a produkt mu kúpi," tvrdí ĽSNS v dôvodovej správe.
Na margo zákazu účinkovania mládeže v reklamách poslanci argumentujú, že vysielanie je týmto spôsobom regulované napr. vo Švédsku či Nórsku. "Takúto reguláciu považujeme za prospešnú, pretože chráni deti a uľahčuje život rodičom," dodali.
Okrem zákazu vysielania reklamy počas programov určených pre deti a mládež do 18 rokov navrhujú kotlebovci zakázať vysielanie reklamy aj 30 minút pred vysielaním a 30 minút po odvysielaní takéhoto programu. Ďalším cieľom predloženého návrhu zákona je celkový zákaz pôsobenia osôb mladších ako 15 rokov v reklame.
"Detská psychika je oveľa náchylnejšia a zraniteľnejšia ako psychika dospelých. Dieťa si nedokáže od prezentovanej reality držať racionálny odstup. Informácie, ktoré sa k nemu prostredníctvom reklamy dostanú, spracováva emocionálne, a preto nedokáže racionálne prijať ani rodičovské rozhodnutie o nepotrebnosti, prípadne škodlivosti prezentovaného produktu," tvrdia poslanci.
Podľa ich slov sa na psychologickú manipuláciu detí v reklame začínajú používať čoraz agresívnejšie metódy. "Nie je tajomstvom, že mnohé nadnárodné korporácie pri tvorbe reklamy na produkty pre deti spolupracujú priamo s detskými psychológmi s cieľom v čo najväčšej miere ovplyvniť a zmanipulovať nezrelú detskú psychiku a vzbudiť v dieťati túžbu prezentovaný produkt vlastniť. Výberom farebných animovaných motívov, ľahko zapamätateľných sloganov či chytľavých melódií ovládnu myseľ dieťaťa natoľko, že rodič podľahne nátlaku zo strany zmanipulovaného dieťaťa a produkt mu kúpi," tvrdí ĽSNS v dôvodovej správe.
Na margo zákazu účinkovania mládeže v reklamách poslanci argumentujú, že vysielanie je týmto spôsobom regulované napr. vo Švédsku či Nórsku. "Takúto reguláciu považujeme za prospešnú, pretože chráni deti a uľahčuje život rodičom," dodali.