Poplatok za jednorazovú tabuľku bude päť eur za kus.
Autor TASR
Bratislava 27. novembra (TASR) - Podmienky pri evidencii motorových vozidiel podnikateľov i verejnosti sa zjednodušia. Rezort vnútra navrhuje zaviesť jednorazové tabuľky so zvláštnym evidenčným číslom obsahujúcim písmeno C a M. Tabuľky so zvláštnym evidenčným číslom obsahujúcim písmeno C budú zároveň po novom vydávať len okresné úrady. Vyplýva to z novely zákona o cestnej premávke, ktorú v stredu schválili poslanci Národnej rady (NR) SR.
"V súčasnosti dopravné inšpektoráty zapožičiavajú predajcom nových vozidiel plechové tabuľky so zvláštnym evidenčným číslom obsahujúcim písmeno M, ktorí ich následne zapožičiavajú vlastníkom novozakúpených vozidiel. Skúsenosti z praktickej aplikácie poukazujú na to, že je v mnohých prípadoch problematické zo strany zákazníkov tieto tabuľky vrátiť späť predajcovi," zdôvodnil rezort vnútra.
Jednorazové tabuľky s vyznačenou dobou platnosti už vlastníci vozidiel nebudú musieť vracať. Zároveň zostane zachovaná možnosť prideľovania "plechových" tabuliek so zvláštnym evidenčným číslom pre subjekty predávajúce najmä úžitkové vozidlá, ktoré môžu mať k tabuľke vydané napríklad mýtne jednotky. Novelou rezort reaguje aj na neoprávnené používanie tabuliek so zvláštnym evidenčným číslom obsahujúcim písmeno C, v mnohých prípadoch aj na dovoz vozidiel zakúpených v iných štátoch.
Poplatok za jednorazovú tabuľku bude päť eur za kus. Materiál tabuliek bude zo syntetického polyesteru, ktorý vizuálne vyzerá ako tvrdený papier, ale je odolný voči poveternostným vplyvom a roztrhnutiu. Predajcovia nových vozidiel ich majú vydávať vlastníkom po zakúpení vozidla na dobu 30 dní, teda pokiaľ si vozidlá riadne nezaevidujú.
Novela má tiež umožniť prihlasovať nové vozidlá a jednotlivo dovezené vozidlá na ktoromkoľvek dopravnom inšpektoráte a vykonávať elektronické služby pri evidovaní vozidiel bez ohľadu na to, či už bolo držiteľovi vozidla vydané osvedčenie o evidencii časť I alebo nie.
Pre subjekty, ktoré vyvážajú vozidlá do cudziny, sa má zaviesť nová elektronická služba, čím sa eliminuje potreba osobnej návštevy pracovníkov autobazárov na dopravných inšpektorátoch. "Súčasťou zlepšovania podmienok pre podnikateľov, ako aj občanov je vypustenie vykonávania kontrol originality vozidiel pred ich oznámením na vývoz do cudziny," doplnil rezort.
Zrušiť sa má možnosť vydávať "podsvietené" tabuľky s evidenčným číslom. Spresniť sa má aj ustanovenie o hanlivých, vulgárnych a ostatných zakázaných výrazoch na tzv. voliteľných tabuľkách s evidenčným číslom. Špecifická tabuľka s evidenčným číslom sa má vydávať už len "čistým" elektromobilom, teda nie plug-in hybridom. Okruh subjektov, ktorým sa môžu poskytovať údaje z evidencie vozidiel, sa má rozšíriť o všetky štátne orgány, doplnené o správcov konkurznej podstaty, rozhodcov a rozhodcovské súdy.
Poslanci tiež schválili zmenu, podľa ktorej vozidlá správcov diaľnic budú môcť byť vozidlami s právom prednostnej jazdy. Pri vymedzených činnostiach tak budú môcť používať typické zvukové znamenie doplnené zvláštnym výstražným modrým svetlom.
Podľa ďalšej zmeny bude umožnené vedenie vozidiel s právom prednostnej jazdy vozidiel skupiny C1 s celkovou hmotnosťou do 4,25 tony aj vodičom, ktorí po získaní vodičského oprávnenia skupiny C1 už mali aspoň dvojročnú prax vo vedení vozidiel s právom prednostnej jazdy skupiny B, čiže bez potreby predchádzajúcej praxe vo vedení vozidiel skupiny C1. Vodičské oprávnenie skupiny C1 bude potrebné naďalej.
"V súčasnosti dopravné inšpektoráty zapožičiavajú predajcom nových vozidiel plechové tabuľky so zvláštnym evidenčným číslom obsahujúcim písmeno M, ktorí ich následne zapožičiavajú vlastníkom novozakúpených vozidiel. Skúsenosti z praktickej aplikácie poukazujú na to, že je v mnohých prípadoch problematické zo strany zákazníkov tieto tabuľky vrátiť späť predajcovi," zdôvodnil rezort vnútra.
Jednorazové tabuľky s vyznačenou dobou platnosti už vlastníci vozidiel nebudú musieť vracať. Zároveň zostane zachovaná možnosť prideľovania "plechových" tabuliek so zvláštnym evidenčným číslom pre subjekty predávajúce najmä úžitkové vozidlá, ktoré môžu mať k tabuľke vydané napríklad mýtne jednotky. Novelou rezort reaguje aj na neoprávnené používanie tabuliek so zvláštnym evidenčným číslom obsahujúcim písmeno C, v mnohých prípadoch aj na dovoz vozidiel zakúpených v iných štátoch.
Poplatok za jednorazovú tabuľku bude päť eur za kus. Materiál tabuliek bude zo syntetického polyesteru, ktorý vizuálne vyzerá ako tvrdený papier, ale je odolný voči poveternostným vplyvom a roztrhnutiu. Predajcovia nových vozidiel ich majú vydávať vlastníkom po zakúpení vozidla na dobu 30 dní, teda pokiaľ si vozidlá riadne nezaevidujú.
Novela má tiež umožniť prihlasovať nové vozidlá a jednotlivo dovezené vozidlá na ktoromkoľvek dopravnom inšpektoráte a vykonávať elektronické služby pri evidovaní vozidiel bez ohľadu na to, či už bolo držiteľovi vozidla vydané osvedčenie o evidencii časť I alebo nie.
Pre subjekty, ktoré vyvážajú vozidlá do cudziny, sa má zaviesť nová elektronická služba, čím sa eliminuje potreba osobnej návštevy pracovníkov autobazárov na dopravných inšpektorátoch. "Súčasťou zlepšovania podmienok pre podnikateľov, ako aj občanov je vypustenie vykonávania kontrol originality vozidiel pred ich oznámením na vývoz do cudziny," doplnil rezort.
Zrušiť sa má možnosť vydávať "podsvietené" tabuľky s evidenčným číslom. Spresniť sa má aj ustanovenie o hanlivých, vulgárnych a ostatných zakázaných výrazoch na tzv. voliteľných tabuľkách s evidenčným číslom. Špecifická tabuľka s evidenčným číslom sa má vydávať už len "čistým" elektromobilom, teda nie plug-in hybridom. Okruh subjektov, ktorým sa môžu poskytovať údaje z evidencie vozidiel, sa má rozšíriť o všetky štátne orgány, doplnené o správcov konkurznej podstaty, rozhodcov a rozhodcovské súdy.
Poslanci tiež schválili zmenu, podľa ktorej vozidlá správcov diaľnic budú môcť byť vozidlami s právom prednostnej jazdy. Pri vymedzených činnostiach tak budú môcť používať typické zvukové znamenie doplnené zvláštnym výstražným modrým svetlom.
Podľa ďalšej zmeny bude umožnené vedenie vozidiel s právom prednostnej jazdy vozidiel skupiny C1 s celkovou hmotnosťou do 4,25 tony aj vodičom, ktorí po získaní vodičského oprávnenia skupiny C1 už mali aspoň dvojročnú prax vo vedení vozidiel s právom prednostnej jazdy skupiny B, čiže bez potreby predchádzajúcej praxe vo vedení vozidiel skupiny C1. Vodičské oprávnenie skupiny C1 bude potrebné naďalej.