Do pilotného merania štúdie ICCS 2022 je zapojených 24 krajín sveta.
Autor TASR
Bratislava 10. júna (TASR) - Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) realizuje tretí cyklus medzinárodnej štúdie ICCS 2022 (International Civic and Citizenship Education Study) zameranej na občianske vzdelávanie a výchovu žiakov základných škôl. Informuje o tom Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR. Do 18. júna sa uskutočňuje na základných školách pilotné meranie, teda overovanie nástrojov štúdie ICCS 2022.
Medzinárodné centrum štúdie vybralo do tohto merania 36 základných škôl a osemročných gymnázií s vyučovacím jazykom slovenským a v nich približne 1300 žiakov 8. ročníka základných škôl, respektíve zodpovedajúceho ročníka osemročných gymnázií. Do pilotného merania štúdie ICCS 2022 je zapojených 24 krajín sveta. Meracími nástrojmi sú okrem elektronických modulov pre žiakov (test, dotazník a európsky modul) aj dotazník pre učiteľa a školský dotazník určený riaditeľovi školy.
Hlavné meranie štúdie je plánované na jar 2022. Výsledky budú zverejnené po zrealizovaní hlavného merania na medzinárodnej úrovni v roku 2023.
Cieľom štúdie je poskytnúť hlbší pohľad na aktuálne výzvy v občianstve a občianskom vzdelávaní žiakov vzhľadom na spoločenské súvislosti a aktuálne témy, akými sú napríklad nárast populistických hnutí, praktiky autoritárskych vlád alebo témy, týkajúce sa klimatických zmien a ochrany životného prostredia. Štúdia napomáha krajinám určiť si vlastné národné ciele v občianskom vzdelávaní a zároveň monitorovať progres vzhľadom na ciele trvalo udržateľného rozvoja UNESCO.
Štúdia ICCS sa uskutočňuje pod záštitou IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement – Medzinárodnej asociácie pre hodnotenie výsledkov vzdelávania). Slovenská republika sa zapojila do prvého cyklu v roku 2009 a zapája sa do tretieho cyklu v roku 2022. Do druhého cyklu v roku 2016 sa Slovensko nezapojilo. Aktuálny cyklus štúdie ICCS 2022 sa realizuje v elektronickej podobe.
Medzinárodné centrum štúdie vybralo do tohto merania 36 základných škôl a osemročných gymnázií s vyučovacím jazykom slovenským a v nich približne 1300 žiakov 8. ročníka základných škôl, respektíve zodpovedajúceho ročníka osemročných gymnázií. Do pilotného merania štúdie ICCS 2022 je zapojených 24 krajín sveta. Meracími nástrojmi sú okrem elektronických modulov pre žiakov (test, dotazník a európsky modul) aj dotazník pre učiteľa a školský dotazník určený riaditeľovi školy.
Hlavné meranie štúdie je plánované na jar 2022. Výsledky budú zverejnené po zrealizovaní hlavného merania na medzinárodnej úrovni v roku 2023.
Cieľom štúdie je poskytnúť hlbší pohľad na aktuálne výzvy v občianstve a občianskom vzdelávaní žiakov vzhľadom na spoločenské súvislosti a aktuálne témy, akými sú napríklad nárast populistických hnutí, praktiky autoritárskych vlád alebo témy, týkajúce sa klimatických zmien a ochrany životného prostredia. Štúdia napomáha krajinám určiť si vlastné národné ciele v občianskom vzdelávaní a zároveň monitorovať progres vzhľadom na ciele trvalo udržateľného rozvoja UNESCO.
Štúdia ICCS sa uskutočňuje pod záštitou IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement – Medzinárodnej asociácie pre hodnotenie výsledkov vzdelávania). Slovenská republika sa zapojila do prvého cyklu v roku 2009 a zapája sa do tretieho cyklu v roku 2022. Do druhého cyklu v roku 2016 sa Slovensko nezapojilo. Aktuálny cyklus štúdie ICCS 2022 sa realizuje v elektronickej podobe.