Podľa profesora Trnavskej univerzity B. Pupalu, ktorý viedol tím zodpovedný za prípravu štátneho vzdelávacieho programu pre materské školy, je dodatok v rozpore so základnými princípmi inklúzie.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 31. júla (TASR) – Ministerstvom školstva schválený dodatok k štátnemu vzdelávaciemu programu pre deti so zdravotným znevýhodnením v materských školách (MŠ) je nekoncepčný, nesystematický a segregačný. Tvrdia to organizácie zaoberajúce sa predprimárnym vzdelávaním. Ministra školstva Petra Plavčana (nominant SNS) vyzvali, aby dokument, ktorý má začať platiť od septembra 2017, zrušil a nariadil ho prepracovať.
Výzva je obsahom listov, ktoré dnes doručili do podateľne ministerstva zástupcovia Slovenskej komory učiteľov (SKU), Slovenskej asociácie pedagogiky raného detstva (SACEI), Spoločnosti pre predškolskú výchovu (SPV), Slovenského výboru Svetovej organizácie pre predškolskú výchovu (SV OMEP) a Platformy rodín detí so zdravotným znevýhodnením.
"Musíme konštatovať, že po spojitom písanom písme, po príspevku pre predškolákov v materských školách tu máme opäť nekoncepčný nesystematický a dokonca segregačný dokument, pri ktorom sa všetky organizácie, ktoré zastupujeme, zhodli na tom, že ho treba zrušiť a prepracovať," uviedol v rámci spoločného stanoviska prezident SKU Vladimír Crmoman.
Podľa profesora Trnavskej univerzity Branislava Pupalu, ktorý viedol tím zodpovedný za prípravu štátneho vzdelávacieho programu pre materské školy je prijatý dodatok v úplnom rozpore so základnými princípmi inklúzie. Vysvetlil, že pri tvorbe vzdelávacieho programu upozorňovali päť rokov Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ), ako má dodatok vyzerať.
"To, čo sa dostalo na podpis ministrovi školstva, je úplne iný materiál, ktorý je zlý od A po Z. Je neprijateľný z hľadiska politického, ideologického, koncepčného, praktického. Podľa týchto vzdelávacích programov sa proste jednak nedá realizovať inklúzia a na druhej strane, nedá sa s nimi zmysluplne pracovať v materských školách," uviedol na dnešnom brífingu pred budovou ministerstva školstva Pupala.
Andrea Benková, ktorá je učiteľkou v materskej škole a zároveň predstaviteľkou SKU, sa obáva, že dosah vzdelávacích programov bude ten, že sa bežné materské školy budú brániť prijímať deti so zdravotným postihnutím, čo bude znamenať ich segregáciu. "Učiteľom spôsobia také problémy, že budú musieť pracovať s dvoma nekoncepčnými materiálmi nenadväzujúcimi na seba," upozornila Benková. Podľa jej ďalších slov sa dodatok neodvíja od platného štátneho vzdelávacieho programu, do ktorého sa dostali princípy inklúzie a stanovuje jednotné ciele pre všetky deti v MŠ.
Odborné organizácie sa domnievajú, že minister Plavčan podpísal dokument, ktorý je nastavený proti deťom so zdravotným znevýhodnením a ich rodičom a neumožňuje, aby si učitelia a riaditelia MŠ vykonávali prácu v súlade s Ústavou SR. Ciele dodatku sú podľa nich vo viacerých vzdelávacích oblastiach skopírované z už neplatného programu. Upozornili, že stanovujú materiálne a personálne podmienky pre deti so zdravotným postihnutím tak, že ich MŠ nebudú schopné splniť pre finančnú náročnosť.
Kým samotný štátny vzdelávací program má asi 80 strán, dodatok pre deti so zdravotnými postihnutím má 280 strán, upozornil Pupala s tým, že podobný dokument nikde vo svete neexistuje. Dokument mal platiť od minulého septembra, čo sa nestalo pre jeho pripomienkovanie. Odborná komisia pre predprimárne vzdelávanie ŠPÚ ho odporučila prepracovať. Ústav však podľa Pupalu, ktorý je predsedom komisie, podnety odignoroval a zriadením ďalšej komisie pôvodnú obišiel.
MŠ: Na vzdelávaní hendikepovaných detí v MŠ pracoval ŠPÚ so špičkovými odborníkmi
Na vzdelávacích programoch pre deti so zdravotným znevýhodnením v materských školách pracoval Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ) v spolupráci so špičkovými odborníkmi v oblasti špeciálnej pedagogiky a špeciálnymi pedagógmi z praxe pre jednotlivé druhy zdravotného znevýhodnenia. V reakcii na dnešnú výzvu Slovenskej komory učiteľov (SKU) a odborných organizácií zaoberajúcich sa predprimárnym vzdelávaním to uviedlo ministerstvo školstva.
Komora a odborné organizácie vyzvali ministra školstva Petra Plavčana (nominant SNS), aby zrušil platnosť vzdelávacích programov pre deti so zdravotným postihnutím, ktoré majú ako dodatok k Štátnemu vzdelávaciemu programu (ŠVP) platiť od septembra 2017. Považujú ich za nekoncepčné, nesystematické a segregačné. Hovorkyňa rezortu školstva Ivana Skokanová uviedla, že to bola práve SKU, ktorá minulý rok upozorňovala, že nový ŠVP pre predškolské zariadenia by mal platiť pre všetky škôlky, avšak tak, aby sa zabezpečila aj príprava pre hendikepované deti.
„Komora totiž upozorňovala, že materské školy integrujúce čo i len jedno dieťa so zdravotným znevýhodnením museli tento rok v jednej triede postupovať podľa dvoch štátnych vzdelávacích programov súčasne. Ministerstvo školstva preto chcelo jasne zadefinovať podmienky a prijalo vzdelávacie programy pre deti so zdravotným znevýhodnením,“ odôvodnila Skokanová schválenie dodatku k ŠVP.
Hovorkyňa ministerstva priblížila, že vzdelávacie programy boli navyše prekonzultované aj s inými renomovanými odborníkmi zo špeciálnopedagogickej praxe a teoretikmi z oblasti špeciálnej pedagogiky v rámci osobitnej odbornej komisie ŠPÚ pre problematiku vzdelávania detí a žiakov so zdravotným znevýhodnením. „Vypracované vzdelávacie programy prešli navyše pripomienkovým konaním odbornej verejnosti ešte v decembri 2016 a pripomienky boli zapracované,“ uviedla.
Vzdelávacie programy pre deti so zdravotným znevýhodnením boli podľa Skokanovej vypracované v nadväznosti na ŠVP v jeho intenciách. „Špecifické ciele výchovy a vzdelávania týchto detí sa v každom vzdelávacom programe líšia s prihliadnutím na zdravotné znevýhodnenie dieťaťa,“ ozrejmila hovorkyňa ministerstva školstva.
Obsah a ciele vzdelávania príslušných vzdelávacích oblastí sú podľa rezortu prispôsobené stupňu a charakteru zdravotného znevýhodnenia a z toho vyplývajúcich individuálnych schopností a možností dieťaťa. „Vzdelávacie programy pre deti s konkrétnym zdravotným znevýhodnením, ako napríklad s mentálnym, sluchovým, zrakovým alebo telesným, obsahujú špecifiká, na ktoré je nevyhnutné prihliadať pri ich výchove a vzdelávaní vo všetkých materských školách, v ktorých sú vzdelávané,“ doplnila Skokanová.
Podľa SKU a odborných organizácií minister podpísal dodatok k ŠVP, ktorý je nastavený proti deťom so zdravotným znevýhodnením a v praxi spôsobí, že sa materské školy budú brániť ich prijímaniu. Nekoncepčnosť a nesystematickosť 280-stranového dokumentu vidia v jeho údajnom úplnom rozpore s filozofiou vzdelávacieho programu platného pre všetky deti, od ktorého by sa mal prioritne odvíjať.
Na hendikepované deti sú podľa nich kladené náročnejšie požiadavky než na ich zdravých rovesníkov. Navyše upozornili, že nové materiálne a personálne podmienky nebudú materské školy schopné pre finančnú náročnosť splniť. Šéf odbornej komisie pre predprimárne vzdelávanie, ktorú ŠPÚ zradil, Branislav Pupala dnes kritizoval, že ich podnety ŠPÚ obišiel zriadením ďalšej komisie.
Výzva je obsahom listov, ktoré dnes doručili do podateľne ministerstva zástupcovia Slovenskej komory učiteľov (SKU), Slovenskej asociácie pedagogiky raného detstva (SACEI), Spoločnosti pre predškolskú výchovu (SPV), Slovenského výboru Svetovej organizácie pre predškolskú výchovu (SV OMEP) a Platformy rodín detí so zdravotným znevýhodnením.
"Musíme konštatovať, že po spojitom písanom písme, po príspevku pre predškolákov v materských školách tu máme opäť nekoncepčný nesystematický a dokonca segregačný dokument, pri ktorom sa všetky organizácie, ktoré zastupujeme, zhodli na tom, že ho treba zrušiť a prepracovať," uviedol v rámci spoločného stanoviska prezident SKU Vladimír Crmoman.
Podľa profesora Trnavskej univerzity Branislava Pupalu, ktorý viedol tím zodpovedný za prípravu štátneho vzdelávacieho programu pre materské školy je prijatý dodatok v úplnom rozpore so základnými princípmi inklúzie. Vysvetlil, že pri tvorbe vzdelávacieho programu upozorňovali päť rokov Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ), ako má dodatok vyzerať.
"To, čo sa dostalo na podpis ministrovi školstva, je úplne iný materiál, ktorý je zlý od A po Z. Je neprijateľný z hľadiska politického, ideologického, koncepčného, praktického. Podľa týchto vzdelávacích programov sa proste jednak nedá realizovať inklúzia a na druhej strane, nedá sa s nimi zmysluplne pracovať v materských školách," uviedol na dnešnom brífingu pred budovou ministerstva školstva Pupala.
Andrea Benková, ktorá je učiteľkou v materskej škole a zároveň predstaviteľkou SKU, sa obáva, že dosah vzdelávacích programov bude ten, že sa bežné materské školy budú brániť prijímať deti so zdravotným postihnutím, čo bude znamenať ich segregáciu. "Učiteľom spôsobia také problémy, že budú musieť pracovať s dvoma nekoncepčnými materiálmi nenadväzujúcimi na seba," upozornila Benková. Podľa jej ďalších slov sa dodatok neodvíja od platného štátneho vzdelávacieho programu, do ktorého sa dostali princípy inklúzie a stanovuje jednotné ciele pre všetky deti v MŠ.
Odborné organizácie sa domnievajú, že minister Plavčan podpísal dokument, ktorý je nastavený proti deťom so zdravotným znevýhodnením a ich rodičom a neumožňuje, aby si učitelia a riaditelia MŠ vykonávali prácu v súlade s Ústavou SR. Ciele dodatku sú podľa nich vo viacerých vzdelávacích oblastiach skopírované z už neplatného programu. Upozornili, že stanovujú materiálne a personálne podmienky pre deti so zdravotným postihnutím tak, že ich MŠ nebudú schopné splniť pre finančnú náročnosť.
Kým samotný štátny vzdelávací program má asi 80 strán, dodatok pre deti so zdravotnými postihnutím má 280 strán, upozornil Pupala s tým, že podobný dokument nikde vo svete neexistuje. Dokument mal platiť od minulého septembra, čo sa nestalo pre jeho pripomienkovanie. Odborná komisia pre predprimárne vzdelávanie ŠPÚ ho odporučila prepracovať. Ústav však podľa Pupalu, ktorý je predsedom komisie, podnety odignoroval a zriadením ďalšej komisie pôvodnú obišiel.
MŠ: Na vzdelávaní hendikepovaných detí v MŠ pracoval ŠPÚ so špičkovými odborníkmi
Na vzdelávacích programoch pre deti so zdravotným znevýhodnením v materských školách pracoval Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ) v spolupráci so špičkovými odborníkmi v oblasti špeciálnej pedagogiky a špeciálnymi pedagógmi z praxe pre jednotlivé druhy zdravotného znevýhodnenia. V reakcii na dnešnú výzvu Slovenskej komory učiteľov (SKU) a odborných organizácií zaoberajúcich sa predprimárnym vzdelávaním to uviedlo ministerstvo školstva.
Komora a odborné organizácie vyzvali ministra školstva Petra Plavčana (nominant SNS), aby zrušil platnosť vzdelávacích programov pre deti so zdravotným postihnutím, ktoré majú ako dodatok k Štátnemu vzdelávaciemu programu (ŠVP) platiť od septembra 2017. Považujú ich za nekoncepčné, nesystematické a segregačné. Hovorkyňa rezortu školstva Ivana Skokanová uviedla, že to bola práve SKU, ktorá minulý rok upozorňovala, že nový ŠVP pre predškolské zariadenia by mal platiť pre všetky škôlky, avšak tak, aby sa zabezpečila aj príprava pre hendikepované deti.
„Komora totiž upozorňovala, že materské školy integrujúce čo i len jedno dieťa so zdravotným znevýhodnením museli tento rok v jednej triede postupovať podľa dvoch štátnych vzdelávacích programov súčasne. Ministerstvo školstva preto chcelo jasne zadefinovať podmienky a prijalo vzdelávacie programy pre deti so zdravotným znevýhodnením,“ odôvodnila Skokanová schválenie dodatku k ŠVP.
Hovorkyňa ministerstva priblížila, že vzdelávacie programy boli navyše prekonzultované aj s inými renomovanými odborníkmi zo špeciálnopedagogickej praxe a teoretikmi z oblasti špeciálnej pedagogiky v rámci osobitnej odbornej komisie ŠPÚ pre problematiku vzdelávania detí a žiakov so zdravotným znevýhodnením. „Vypracované vzdelávacie programy prešli navyše pripomienkovým konaním odbornej verejnosti ešte v decembri 2016 a pripomienky boli zapracované,“ uviedla.
Vzdelávacie programy pre deti so zdravotným znevýhodnením boli podľa Skokanovej vypracované v nadväznosti na ŠVP v jeho intenciách. „Špecifické ciele výchovy a vzdelávania týchto detí sa v každom vzdelávacom programe líšia s prihliadnutím na zdravotné znevýhodnenie dieťaťa,“ ozrejmila hovorkyňa ministerstva školstva.
Obsah a ciele vzdelávania príslušných vzdelávacích oblastí sú podľa rezortu prispôsobené stupňu a charakteru zdravotného znevýhodnenia a z toho vyplývajúcich individuálnych schopností a možností dieťaťa. „Vzdelávacie programy pre deti s konkrétnym zdravotným znevýhodnením, ako napríklad s mentálnym, sluchovým, zrakovým alebo telesným, obsahujú špecifiká, na ktoré je nevyhnutné prihliadať pri ich výchove a vzdelávaní vo všetkých materských školách, v ktorých sú vzdelávané,“ doplnila Skokanová.
Podľa SKU a odborných organizácií minister podpísal dodatok k ŠVP, ktorý je nastavený proti deťom so zdravotným znevýhodnením a v praxi spôsobí, že sa materské školy budú brániť ich prijímaniu. Nekoncepčnosť a nesystematickosť 280-stranového dokumentu vidia v jeho údajnom úplnom rozpore s filozofiou vzdelávacieho programu platného pre všetky deti, od ktorého by sa mal prioritne odvíjať.
Na hendikepované deti sú podľa nich kladené náročnejšie požiadavky než na ich zdravých rovesníkov. Navyše upozornili, že nové materiálne a personálne podmienky nebudú materské školy schopné pre finančnú náročnosť splniť. Šéf odbornej komisie pre predprimárne vzdelávanie, ktorú ŠPÚ zradil, Branislav Pupala dnes kritizoval, že ich podnety ŠPÚ obišiel zriadením ďalšej komisie.