Do ISOH sa musí zaregistrovať každý výrobca vyhradeného výrobku, a to ešte pred jeho uvedením na trh.
Autor TASR
Ak si želáte, aby počítač prečítal text článku, použite prehrávač nižšie.
00:00 / 00:00
Bratislava 3. novembra (TASR) - Ohlásenia o vzniku odpadu a nakladaní s ním sa budú od začiatku budúceho roka podávať iba elektronicky prostredníctvom Informačného systému odpadového hospodárstva (ISOH). Ministerstvo životného prostredia (MŽP) SR o tom informovalo na webovej stránke informačného systému, kde vydalo nové usmernenie. Bližšie informácie k výkazom má zverejniť koncom novembra.
"Ohlásenie je možné podávať dvomi spôsobmi - manuálnym vyplnením formulára na portáli ISOH alebo čiastočne automatizovane, vložením elektronického XML súboru s údajmi s predpísanou štruktúrou. Klientom je umožnené podávať opravné výkazy bez obmedzenia počtu opráv," priblížilo MŽP.
Tvrdí, že každé podávané ohlásenie je nutné podpísať elektronicky. Ohlásenia sa budú môcť podávať len v období prvých dvoch mesiacov roka, a to od 1. januára do 28. februára 2025. "Po tomto termíne budú príslušné elektronické služby zablokované, podanie už nebude možné," uviedol rezort.
Zavedením elektronického výkazu vypína MŽP starý a dlhodobo nepodporovaný Regionálny informačný systém o odpadoch. Zároveň sa podľa vlastných slov snaží minimalizovať nárazové manuálne činnosti a s tým súvisiacu chybovosť pri prepisovaní údajov z papierových výkazov do informačného systému, čo doteraz robili okresné úrady. "Sme si vedomí nedokonalostí súčasného riešenia, no veríme, že toto riešenie bude prínosom pre všetky zainteresované strany," skonštatoval envirorezort.
Ministerstvo začiatkom októbra pre TASR uviedlo, že pripravuje verejné obstarávanie na dodávateľa ISOH. Zabezpečiť má jeho prevádzku, servis a rozvoj systému. Pripraví aj nové moduly a aktualizácie systému tak, aby funkcie systému reflektovali na aktuálne platnú legislatívu. "Súčasné vedenie rezortu prebralo systém v stave, keď nemal plnohodnotne zabezpečeného partnera na prevádzku a rozvoj systému. Na zabezpečenie plnej funkčnosti systému preto bude potrebné uskutočniť viacero aktualizácií systému či zavádzanie celkom nových modulov," priblížilo. Po úspešnom verejnom obstarávaní chce rezort aktívne aktualizovať a spúšťať nové moduly od začiatku budúceho roka.
Do ISOH sa musí zaregistrovať každý výrobca vyhradeného výrobku, a to ešte pred jeho uvedením na trh. Povinnosť registrácie vyplýva z európskych smerníc. Do systému sa vkladajú dáta od spoločností, ktoré s odpadmi nakladajú. Bude sa vedieť, kto, odkiaľ, koľko odpadu zobral a ako s ním naložil. Cieľom systému je zníženie administratívnej záťaže subjektov, ktoré spracúvajú odpad. Systém stál viac ako 15,2 milióna eur.
"Ohlásenie je možné podávať dvomi spôsobmi - manuálnym vyplnením formulára na portáli ISOH alebo čiastočne automatizovane, vložením elektronického XML súboru s údajmi s predpísanou štruktúrou. Klientom je umožnené podávať opravné výkazy bez obmedzenia počtu opráv," priblížilo MŽP.
Tvrdí, že každé podávané ohlásenie je nutné podpísať elektronicky. Ohlásenia sa budú môcť podávať len v období prvých dvoch mesiacov roka, a to od 1. januára do 28. februára 2025. "Po tomto termíne budú príslušné elektronické služby zablokované, podanie už nebude možné," uviedol rezort.
Zavedením elektronického výkazu vypína MŽP starý a dlhodobo nepodporovaný Regionálny informačný systém o odpadoch. Zároveň sa podľa vlastných slov snaží minimalizovať nárazové manuálne činnosti a s tým súvisiacu chybovosť pri prepisovaní údajov z papierových výkazov do informačného systému, čo doteraz robili okresné úrady. "Sme si vedomí nedokonalostí súčasného riešenia, no veríme, že toto riešenie bude prínosom pre všetky zainteresované strany," skonštatoval envirorezort.
Ministerstvo začiatkom októbra pre TASR uviedlo, že pripravuje verejné obstarávanie na dodávateľa ISOH. Zabezpečiť má jeho prevádzku, servis a rozvoj systému. Pripraví aj nové moduly a aktualizácie systému tak, aby funkcie systému reflektovali na aktuálne platnú legislatívu. "Súčasné vedenie rezortu prebralo systém v stave, keď nemal plnohodnotne zabezpečeného partnera na prevádzku a rozvoj systému. Na zabezpečenie plnej funkčnosti systému preto bude potrebné uskutočniť viacero aktualizácií systému či zavádzanie celkom nových modulov," priblížilo. Po úspešnom verejnom obstarávaní chce rezort aktívne aktualizovať a spúšťať nové moduly od začiatku budúceho roka.
Do ISOH sa musí zaregistrovať každý výrobca vyhradeného výrobku, a to ešte pred jeho uvedením na trh. Povinnosť registrácie vyplýva z európskych smerníc. Do systému sa vkladajú dáta od spoločností, ktoré s odpadmi nakladajú. Bude sa vedieť, kto, odkiaľ, koľko odpadu zobral a ako s ním naložil. Cieľom systému je zníženie administratívnej záťaže subjektov, ktoré spracúvajú odpad. Systém stál viac ako 15,2 milióna eur.