Poslanec NR SR Marosz poukázal na to, že kým v Českej republike ide na opravu a údržbu ciest v prepočte na jeden kilometer štvorcový zhruba 2,6 milióna eur, na Slovensku je to iba 1,1 milióna eur.
Autor TASR
Bratislava 14. decembra (TASR) - Vláda podľa opozičného hnutia OĽaNO dlhodobo zanedbáva cesty prvej triedy. Až 1400 kilometrov (km), teda zhruba 40 % z celkovej dĺžky 3300 km týchto ciest, je podľa predstaviteľov hnutia v zlom až havarijnom stave. A situácia sa podľa poslanca Jána Marosza (OĽaNO) nezmení ani na budúci rok, keďže v rozpočte na rok 2018 je schválených len 40 miliónov eur na údržbu ciest prvej triedy.
"Hoci nevyhnutné minimum na to, aby nedegradovali, je 80 miliónov eur," vyčíslil Marosz na štvrtkovej tlačovej konferencii v Národnej rade (NR) SR. Ak sa v krátkom čase zdroje na tieto cesty nezvýšia, hrozí podľa neho, že sa ich stav bude naďalej zhoršovať. Tým sa zvýši skrytý dlh na ich obnovu do použiteľného stavu a rásť bude aj nebezpečenstvo dopravných nehôd, ktorých je na týchto cestách na Slovensku najviac.
"Tým, že sa tieto cesty dlhodobo zanedbávajú, ich stav sa výrazne zhoršuje a následne je ich oprava mnohonásobne drahšia, než keby sa ich údržba robila priebežne," doplnil poslanec hnutia Eduard Heger.
Marosz poukázal na to, že kým v Českej republike ide na opravu a údržbu týchto ciest v prepočte na jeden kilometer štvorcový (km2) zhruba 2,6 milióna eur, na Slovensku je to iba 1,1 milióna eur na jeden km2, čo je oproti Česku len 42 %.
Hnutie preto vyzvalo ministerstvo dopravy, aby "sa správalo ako dobrý hospodár a aby sa zodpovedne staralo o majetok, ktorý spravuje". "S nástupom eurofondov do príjmov rozpočtu bol veľký pokles v oprave a údržbe ciest prvej triedy, ktoré išli na druhú koľaj. Je to veľké zlyhanie vlády, pretože to, že sme od Európskej únie dostali peniaze na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest neznamená, že sa máme prestať starať aj o cesty prvej triedy," konštatoval Heger.
Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček (Smer-SD) však v stredu 13. decembra po rokovaní vlády uviedol, že pre rezort sú cesty prvej triedy rovnako prioritné ako diaľnice a rýchlostné cesty. "Cesty prvej triedy poskytujú viac ako 50 % dopravných výkonov, čiže my im dávame rovnakú prioritu," konštatoval Stromček.
Pri výdavkoch na tieto cesty však podľa neho nemožno pozerať len na financie zo štátneho rozpočtu, ale aj na zdroje z eurofondov. Podľa Stromčeka tak išla od roku 2012 na cesty prvej triedy spolu približne miliarda eur. "Tak to je za tie roky vždy okolo 200 až 300 miliónov eur ročne," vyčíslil štátny tajomník. Nejde pritom podľa neho len o financie na údržbu, ale aj na obnovu a výstavbu nových ciest.
"Hoci nevyhnutné minimum na to, aby nedegradovali, je 80 miliónov eur," vyčíslil Marosz na štvrtkovej tlačovej konferencii v Národnej rade (NR) SR. Ak sa v krátkom čase zdroje na tieto cesty nezvýšia, hrozí podľa neho, že sa ich stav bude naďalej zhoršovať. Tým sa zvýši skrytý dlh na ich obnovu do použiteľného stavu a rásť bude aj nebezpečenstvo dopravných nehôd, ktorých je na týchto cestách na Slovensku najviac.
"Tým, že sa tieto cesty dlhodobo zanedbávajú, ich stav sa výrazne zhoršuje a následne je ich oprava mnohonásobne drahšia, než keby sa ich údržba robila priebežne," doplnil poslanec hnutia Eduard Heger.
Marosz poukázal na to, že kým v Českej republike ide na opravu a údržbu týchto ciest v prepočte na jeden kilometer štvorcový (km2) zhruba 2,6 milióna eur, na Slovensku je to iba 1,1 milióna eur na jeden km2, čo je oproti Česku len 42 %.
Hnutie preto vyzvalo ministerstvo dopravy, aby "sa správalo ako dobrý hospodár a aby sa zodpovedne staralo o majetok, ktorý spravuje". "S nástupom eurofondov do príjmov rozpočtu bol veľký pokles v oprave a údržbe ciest prvej triedy, ktoré išli na druhú koľaj. Je to veľké zlyhanie vlády, pretože to, že sme od Európskej únie dostali peniaze na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest neznamená, že sa máme prestať starať aj o cesty prvej triedy," konštatoval Heger.
Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček (Smer-SD) však v stredu 13. decembra po rokovaní vlády uviedol, že pre rezort sú cesty prvej triedy rovnako prioritné ako diaľnice a rýchlostné cesty. "Cesty prvej triedy poskytujú viac ako 50 % dopravných výkonov, čiže my im dávame rovnakú prioritu," konštatoval Stromček.
Pri výdavkoch na tieto cesty však podľa neho nemožno pozerať len na financie zo štátneho rozpočtu, ale aj na zdroje z eurofondov. Podľa Stromčeka tak išla od roku 2012 na cesty prvej triedy spolu približne miliarda eur. "Tak to je za tie roky vždy okolo 200 až 300 miliónov eur ročne," vyčíslil štátny tajomník. Nejde pritom podľa neho len o financie na údržbu, ale aj na obnovu a výstavbu nových ciest.