Obstarávacia cena tohto prenájmu je podľa opozičných poslancov vo výške 58,7 milióna eur. Upozorňujú však, že po uplynutí prenájmu po desiatich rokoch musí ZSSK tieto rušne vrátiť späť.
Autor TASR
Bratislava 27. novembra (TASR) – Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) by mal nechať preveriť Útvarom hodnoty za peniaze pri ministerstve financií prenájom desiatich rušňov Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) za necelých 60 miliónov eur. K takémuto kroku vyzvali na pondelkovej tlačovej konferencii šéfa rezortu dopravy poslanci opozičného hnutia OĽaNO Ján Marosz a Eduard Heger.
"Vyzývame ministra Érseka, aby dal tento prenájom alebo tento operatívny lízing prehodnotiť Útvaru hodnoty za peniaze. Aby sa ministerstvo financií pozrelo na to, či sa stotožňuje alebo nestotožňuje s takouto formou obstarávania tak drahých strojov, akými tieto lokomotívy naozaj sú," zdôraznil Marosz.
ZSSK vyhlásila v júni tohto roka súťaž na prenájom desiatich viacsystémových rušňov za predpokladanú cenu 60 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) na obdobie desiatich rokov. Vo vestníku verejného obstarávania dopravca už informoval o vyhodnotení ponúk v tomto tendri a vybral ponuku od spoločnosti S Rail Lease.
Podľa opozičných poslancov je obstarávacia cena tohto prenájmu vo výške 58,7 milióna eur. Upozorňujú však, že po uplynutí prenájmu po desiatich rokoch musí ZSSK tieto rušne vrátiť späť. "Po desiatich rokoch nebudeme mať vo vlastníctve štátu nič," konštatoval Marozs.
Podľa poslancov by sa pritom za rovnakú cenu dali tieto rušne kúpiť a desať rokov udržiavať. Následne by zostali vo vlastníctve štátu. "Môžu pri dobrej údržbe slúžiť aj 30 rokov," zdôraznil Marosz.
Poslanec Heger vyčíslil, že pri cene jedného rušňa 4,5 milióna eur by kúpa desiatich rušňov stála 45 miliónov eur. Výška úrokov podľa neho vychádza okolo päť miliónov na obdobie desiatich rokov a spolu s údržbou na toto obdobie budú celkové náklady približne 59 miliónov eur.
Podľa poslancov je tak prenájom rušňov ďalším nesystémovým opatrením. "Podľa nás je to plytvanie finančnými zdrojmi daňových poplatníkov," uviedol Heger.
"Vyzývame ministra Érseka, aby dal tento prenájom alebo tento operatívny lízing prehodnotiť Útvaru hodnoty za peniaze. Aby sa ministerstvo financií pozrelo na to, či sa stotožňuje alebo nestotožňuje s takouto formou obstarávania tak drahých strojov, akými tieto lokomotívy naozaj sú," zdôraznil Marosz.
ZSSK vyhlásila v júni tohto roka súťaž na prenájom desiatich viacsystémových rušňov za predpokladanú cenu 60 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) na obdobie desiatich rokov. Vo vestníku verejného obstarávania dopravca už informoval o vyhodnotení ponúk v tomto tendri a vybral ponuku od spoločnosti S Rail Lease.
Podľa opozičných poslancov je obstarávacia cena tohto prenájmu vo výške 58,7 milióna eur. Upozorňujú však, že po uplynutí prenájmu po desiatich rokoch musí ZSSK tieto rušne vrátiť späť. "Po desiatich rokoch nebudeme mať vo vlastníctve štátu nič," konštatoval Marozs.
Podľa poslancov by sa pritom za rovnakú cenu dali tieto rušne kúpiť a desať rokov udržiavať. Následne by zostali vo vlastníctve štátu. "Môžu pri dobrej údržbe slúžiť aj 30 rokov," zdôraznil Marosz.
Poslanec Heger vyčíslil, že pri cene jedného rušňa 4,5 milióna eur by kúpa desiatich rušňov stála 45 miliónov eur. Výška úrokov podľa neho vychádza okolo päť miliónov na obdobie desiatich rokov a spolu s údržbou na toto obdobie budú celkové náklady približne 59 miliónov eur.
Podľa poslancov je tak prenájom rušňov ďalším nesystémovým opatrením. "Podľa nás je to plytvanie finančnými zdrojmi daňových poplatníkov," uviedol Heger.