Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 16. november 2024Meniny má Agnesa
< sekcia Slovensko

Parlament bude v marci rokovať o novele zákona o ochrane spotrebiteľa

Na snímke poslanec NR SR Juraj Droba, archívne foto Foto: TASR/Martin Baumann

Zaviesť povinnosť pre predávajúceho, ktorý ponúka tovar či službu cez telefón, oznámiť, ako telefónne číslo potenciálneho zákazníka získal, je cieľom novely zákona o ochrane spotrebiteľa z dielne.

Bratislava 22. februára (TASR) - Zaviesť povinnosť pre predávajúceho, ktorý ponúka tovar či službu cez telefón, oznámiť, ako telefónne číslo potenciálneho zákazníka získal, je cieľom novely zákona o ochrane spotrebiteľa z dielne poslancov Miroslava Kadúca (OĽaNO) a Juraja Drobu (nezaradený). Právnou normou sa bude parlament zaoberať na marcovej schôdzi.

Opoziční poslanci chcú takto zvýšiť úroveň ochrany spotrebiteľa a jeho informovanosti a predchádzať prípadom, keď sa pri komunikácii na diaľku nedodržiavajú pravidlá týkajúce sa ochrany súkromia a osobných údajov spotrebiteľa. Predávajúci tak má hneď na začiatku telefonátu povedať, ako telefónne číslo získal. Ak to neurobí, hroziť mu má pokuta do 10.000 eur.

Právna norma vychádza z platnej legislatívy EÚ, ktorá sa odvoláva na Európsky dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd z dôvodu rešpektovania práva spotrebiteľa na súkromie. Legislatíva vyzýva členské štáty, aby zaviedli primerané opatrenia na účinnú ochranu tých spotrebiteľov, ktorí si neželajú byť kontaktovaní prostredníctvom určitých komunikačných prostriedkov.

Kadúc a Droba tiež presadzujú zákaz šíriť reklamu telefónom bez predchádzajúceho súhlasu príjemcu. V súčasnosti je šírenie reklamy podmienené predchádzajúcim súhlasom len v prípadoch jej šírenia prostredníctvom automatického telefonického volacieho systému, telefaxu alebo elektronickej pošty. Užívateľ týchto zariadení musí dať súhlas, aby mu napr. na jeho e-mailovú adresu mohol byť doručený reklamný leták. "V mnohých prípadoch sa však reklama môže šíriť aj prostredníctvom telefónu, pričom telefónne čísla príjemcov reklamy sú získavané rôznym spôsobom. Práve z tohto dôvodu je účelné, aby na šírenie reklamy cez telefón platili rovnaké pravidlá ako na šírenie reklamy napr. prostredníctvom elektronickej pošty," dodávajú poslanci.