Zaviesť povinnosť pre predávajúceho, ktorý ponúka tovar či službu cez telefón, oznámiť, ako telefónne číslo potenciálneho zákazníka získal, je cieľom novely zákona o ochrane spotrebiteľa z dielne.
Autor TASR
Bratislava 22. februára (TASR) - Zaviesť povinnosť pre predávajúceho, ktorý ponúka tovar či službu cez telefón, oznámiť, ako telefónne číslo potenciálneho zákazníka získal, je cieľom novely zákona o ochrane spotrebiteľa z dielne poslancov Miroslava Kadúca (OĽaNO) a Juraja Drobu (nezaradený). Právnou normou sa bude parlament zaoberať na marcovej schôdzi.
Opoziční poslanci chcú takto zvýšiť úroveň ochrany spotrebiteľa a jeho informovanosti a predchádzať prípadom, keď sa pri komunikácii na diaľku nedodržiavajú pravidlá týkajúce sa ochrany súkromia a osobných údajov spotrebiteľa. Predávajúci tak má hneď na začiatku telefonátu povedať, ako telefónne číslo získal. Ak to neurobí, hroziť mu má pokuta do 10.000 eur.
Právna norma vychádza z platnej legislatívy EÚ, ktorá sa odvoláva na Európsky dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd z dôvodu rešpektovania práva spotrebiteľa na súkromie. Legislatíva vyzýva členské štáty, aby zaviedli primerané opatrenia na účinnú ochranu tých spotrebiteľov, ktorí si neželajú byť kontaktovaní prostredníctvom určitých komunikačných prostriedkov.
Kadúc a Droba tiež presadzujú zákaz šíriť reklamu telefónom bez predchádzajúceho súhlasu príjemcu. V súčasnosti je šírenie reklamy podmienené predchádzajúcim súhlasom len v prípadoch jej šírenia prostredníctvom automatického telefonického volacieho systému, telefaxu alebo elektronickej pošty. Užívateľ týchto zariadení musí dať súhlas, aby mu napr. na jeho e-mailovú adresu mohol byť doručený reklamný leták. "V mnohých prípadoch sa však reklama môže šíriť aj prostredníctvom telefónu, pričom telefónne čísla príjemcov reklamy sú získavané rôznym spôsobom. Práve z tohto dôvodu je účelné, aby na šírenie reklamy cez telefón platili rovnaké pravidlá ako na šírenie reklamy napr. prostredníctvom elektronickej pošty," dodávajú poslanci.
Opoziční poslanci chcú takto zvýšiť úroveň ochrany spotrebiteľa a jeho informovanosti a predchádzať prípadom, keď sa pri komunikácii na diaľku nedodržiavajú pravidlá týkajúce sa ochrany súkromia a osobných údajov spotrebiteľa. Predávajúci tak má hneď na začiatku telefonátu povedať, ako telefónne číslo získal. Ak to neurobí, hroziť mu má pokuta do 10.000 eur.
Právna norma vychádza z platnej legislatívy EÚ, ktorá sa odvoláva na Európsky dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd z dôvodu rešpektovania práva spotrebiteľa na súkromie. Legislatíva vyzýva členské štáty, aby zaviedli primerané opatrenia na účinnú ochranu tých spotrebiteľov, ktorí si neželajú byť kontaktovaní prostredníctvom určitých komunikačných prostriedkov.
Kadúc a Droba tiež presadzujú zákaz šíriť reklamu telefónom bez predchádzajúceho súhlasu príjemcu. V súčasnosti je šírenie reklamy podmienené predchádzajúcim súhlasom len v prípadoch jej šírenia prostredníctvom automatického telefonického volacieho systému, telefaxu alebo elektronickej pošty. Užívateľ týchto zariadení musí dať súhlas, aby mu napr. na jeho e-mailovú adresu mohol byť doručený reklamný leták. "V mnohých prípadoch sa však reklama môže šíriť aj prostredníctvom telefónu, pričom telefónne čísla príjemcov reklamy sú získavané rôznym spôsobom. Práve z tohto dôvodu je účelné, aby na šírenie reklamy cez telefón platili rovnaké pravidlá ako na šírenie reklamy napr. prostredníctvom elektronickej pošty," dodávajú poslanci.