
Slovenská únia špeciálnych a inkluzívnych pedagógov predstavila tri systémové opatrenia.
"Už nemáme čas na to, aby sme dookola diskutovali o tom, či je potrebné zaviesť v školstve systémové riešenia starostlivosti o duševné zdravie," uviedla predsedníčka SÚŠIP Svetlana Síthová. Upozornili tiež, že na Slovensku pôsobí približne 50 pedopsychiatrov, ktorí sa musia postarať o takmer milión detí.
SÚŠIP navrhuje zriadiť inštitút, ktorý by v spolupráci s centrami poradenstva a prevencie dokázal koordinovať odbornú podporu pre deti, ak rodič nespolupracuje. "Tento inštitút môže byť súčasťou centier poradenstva a prevencie, kde pracujú odborníci a po konziliárnom stretnutí dokážu zasiahnuť a poskytnúť pomoc skôr, ako príde k výbuchu problémového správania, ktoré môže vyústiť v tragédiu," spresnila Síthová.
SÚŠIP predstavilo tri systémové opatrenia. "Psychologickú anonymnú podporu navrhujeme systémovo poskytovať ako súčasť centier voľného času, či už pre deti, pedagógov alebo rodičov detí," uviedla Síthová.
Podpredsedníčka SÚŠIP Hana Černická doplnila, že súčasťou efektívnej zmeny v systéme má byť povinná spolupráca medzi poradenským systémom a školami, napríklad aj prostredníctvom odborných konzílií. "Dnes je totiž stav taký, že ak rodič napríklad nesúhlasí so zaslaním správy do školy, tak sa v škole nikdy nemusia dozvedieť, že majú u seba dieťa s nejakými špecifikami. Vtedy sú akékoľvek podporné opatrenia v školách neefektívne. Výsledkom takého prístupu môže byť aj nárast frustrácie nielen u dieťaťa, ktorému sa nedostáva adekvátna pomoc, ale aj u pedagóga, ktorý vidí, že dieťa má nejaký problém, ale reálne nemá možnosti, ako mu pomôcť," uviedla.
Tretím navrhovaným opatrením sú nové pozície asistentov - zavedenie pozícií ako asistent špeciálneho pedagóga, psychológa či sociálneho pedagóga, obsadzovaných študentmi vysokých škôl počas magisterského štúdia. "Vykonávali by súvislú jednoročnú prax v škole na danej pozícii, napríklad študent špeciálnej pedagogiky na pozícii asistenta špeciálneho pedagóga. V praktickej rovine by bol každému asistentovi pridelený mentor," uzatvára Síthová.
Zároveň sa Slovenská únia špeciálnych a inkluzívnych pedagógov, rovnako ako mnohé ďalšie odborné asociácie, pripája k otvorenému listu psychiatrov a psychológov Slovenska adresovanému premiérovi Slovenskej republiky z 19. januára 2025.
Kroky na posilnenie bezpečnosti a podpory v školskom prostredí predstavil v utorok minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD). Spomenul zvýšené financovanie 1500 úväzkov odborných pracovníkov vrátane školských psychológov a špeciálnych pedagógov aj rozšírené služby Centier poradenstva a prevencie.
V rámci projektu Duševné zdravie a prevencia bolo od januára 2024 vyškolených viac ako 1100 odborníkov v oblasti prevencie, tvorby bezpečného prostredia a zvládania kríz. Prvá databáza preventívnych programov bude v najbližších mesiacoch spustená, aby školám umožnila ľahší prístup k stratégiám.
Od februára 2025 začne platiť smernica jasne definujúca šikanovanie vrátane psychických foriem. Rezort pripravuje praktické príručky na podporu duševného zdravia a budovanie dobrých vzťahov medzi žiakmi, učiteľmi a rodičmi.
"Školy musia byť miestom vzdelávania, nie miestom konfliktov, násilia či politickej propagandy. Našou úlohou je zabezpečiť, aby sa každé dieťa a každý učiteľ cítili podporovaní, rešpektovaní a v bezpečí," uzavrel minister.