Žiaci druhého stupňa základných škôl sa dištančne vzdelávajú od 26. októbra. Rovnako sa z domu vzdelávajú aj žiaci stredných škôl. Vysokoškoláci sa majú vyučovať dištančne do konca zimného semestra.
Autor TASR
Bratislava 26. novembra (TASR) – Plán s riešením, ako opäť otvoriť školy, chce minister školstva, vedy, výskumu a športu Branislav Gröhling (SaS) pripraviť do pondelka 30. novembra, keď ho chce predstaviť aj na ústrednom krízovom štábe (ÚKŠ). Uviedol to počas live streamu, ktorý pravidelne vo štvrtok vysiela rezort školstva s tým, že na pláne ministerstvo pracuje a postupne sa stretáva a komunikuje aj s jednotlivými zriaďovateľmi škôl.
Minister pripomenul, že od ÚKŠ dostal úlohu, aby vypracoval návrh, ako by sa vedelo testovať, čo sa týka žiakov, učiteľov a zákonných zástupcov žiakov na školách, aby sa mohlo spustiť celé fungovanie vzdelávacieho systému. "Niečo takéto nedokážeme urobiť my na ministerstve, rovnako to nedokážu urobiť ani školy. Formulácia, že školy si otestujú svojich žiakov, nie je veľmi pravdivá, pretože nemôžeme povedať, že školy si otestujú žiakov. Preto sme oslovili jednotlivých zriaďovateľov," povedal minister. Ako dodal, so zástupcami Združenia miest a obcí Slovenska, Únie miest Slovenska, Asociácie základných škôl, súkromných aj cirkevných zriaďovateľov diskutujú o tom, či je vôbec niečo také možné a ako sa bude fungovať v budúcnosti.
"Ak by sme aj teraz nechali školy zatvorené a prišli by sme do 7. januára, tak by sme boli v tej istej situácii a nevedeli by sme sa pohnúť. Našou ambíciou je, aby sme nasledujúce dni aj víkend nastavili jednotlivé opatrenia tak, ako sa bude fungovať v nasledujúcich dňoch, keď sa pôjde do nejakého spôsobu testovania, alebo ako sa bude fungovať aj od januára, keď bude táto situácia pretrvávať," vysvetlil minister. Poukázal tiež na to, že škola nemôže zrealizovať testovanie sama, v tejto súvislosti budú musieť podľa neho pomôcť aj zriaďovatelia.
Gröhling tvrdí, že v otázke financií plánuje stretnutie aj s ministerstvom financií. Zaoberať sa podľa neho budú musieť aj otázkou, že niektorí rodičia odmietnu dať otestovať seba alebo deti. Zároveň poznamenal, že nebude možné otestovať všetkých žiakov a ich zákonných zástupcov. "Je to výrazná logistická operácia, ktorú by sme museli spraviť. Pôjdeme určitými fázami a budeme diskutovať so zriaďovateľmi, ako by sme postupne vedeli naštartovať veci a možno aj vyhodnotiť celú situáciu a poučiť sa z nej aj do januára, keď by sme mali nastavené ďalšie, už podrobnejšie pravidlá," povedal minister. V prípade otvorenia stredných škôl sa bude musieť podľa ministra riešiť aj otázka fungovanie stredoškolských internátov.
Podľa ministra stojí za to každý jeden deň, ktorý už žiaci budú môcť byť v škole. Poznamenal, že takto sa učitelia aspoň dozvedia, aké vedomosti majú žiaci a budú sa vedieť pripraviť na január.
Žiaci druhého stupňa základných škôl sa dištančne vzdelávajú od 26. októbra. Rovnako sa z domu vzdelávajú aj žiaci stredných škôl. Vysokoškoláci sa majú vyučovať dištančne do konca zimného semestra. Výnimku majú len žiaci materských škôl a prvého stupňa základných škôl, tí sa môžu vzdelávať v školách prezenčne. Rovnako sa v školách môžu vzdelávať aj žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia v malých skupinách, ktoré sa skladajú z maximálne piatich žiakov a pedagóga.
Minister pripomenul, že od ÚKŠ dostal úlohu, aby vypracoval návrh, ako by sa vedelo testovať, čo sa týka žiakov, učiteľov a zákonných zástupcov žiakov na školách, aby sa mohlo spustiť celé fungovanie vzdelávacieho systému. "Niečo takéto nedokážeme urobiť my na ministerstve, rovnako to nedokážu urobiť ani školy. Formulácia, že školy si otestujú svojich žiakov, nie je veľmi pravdivá, pretože nemôžeme povedať, že školy si otestujú žiakov. Preto sme oslovili jednotlivých zriaďovateľov," povedal minister. Ako dodal, so zástupcami Združenia miest a obcí Slovenska, Únie miest Slovenska, Asociácie základných škôl, súkromných aj cirkevných zriaďovateľov diskutujú o tom, či je vôbec niečo také možné a ako sa bude fungovať v budúcnosti.
"Ak by sme aj teraz nechali školy zatvorené a prišli by sme do 7. januára, tak by sme boli v tej istej situácii a nevedeli by sme sa pohnúť. Našou ambíciou je, aby sme nasledujúce dni aj víkend nastavili jednotlivé opatrenia tak, ako sa bude fungovať v nasledujúcich dňoch, keď sa pôjde do nejakého spôsobu testovania, alebo ako sa bude fungovať aj od januára, keď bude táto situácia pretrvávať," vysvetlil minister. Poukázal tiež na to, že škola nemôže zrealizovať testovanie sama, v tejto súvislosti budú musieť podľa neho pomôcť aj zriaďovatelia.
Gröhling tvrdí, že v otázke financií plánuje stretnutie aj s ministerstvom financií. Zaoberať sa podľa neho budú musieť aj otázkou, že niektorí rodičia odmietnu dať otestovať seba alebo deti. Zároveň poznamenal, že nebude možné otestovať všetkých žiakov a ich zákonných zástupcov. "Je to výrazná logistická operácia, ktorú by sme museli spraviť. Pôjdeme určitými fázami a budeme diskutovať so zriaďovateľmi, ako by sme postupne vedeli naštartovať veci a možno aj vyhodnotiť celú situáciu a poučiť sa z nej aj do januára, keď by sme mali nastavené ďalšie, už podrobnejšie pravidlá," povedal minister. V prípade otvorenia stredných škôl sa bude musieť podľa ministra riešiť aj otázka fungovanie stredoškolských internátov.
Podľa ministra stojí za to každý jeden deň, ktorý už žiaci budú môcť byť v škole. Poznamenal, že takto sa učitelia aspoň dozvedia, aké vedomosti majú žiaci a budú sa vedieť pripraviť na január.
Žiaci druhého stupňa základných škôl sa dištančne vzdelávajú od 26. októbra. Rovnako sa z domu vzdelávajú aj žiaci stredných škôl. Vysokoškoláci sa majú vyučovať dištančne do konca zimného semestra. Výnimku majú len žiaci materských škôl a prvého stupňa základných škôl, tí sa môžu vzdelávať v školách prezenčne. Rovnako sa v školách môžu vzdelávať aj žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia v malých skupinách, ktoré sa skladajú z maximálne piatich žiakov a pedagóga.