Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 23. november 2024Meniny má Klement
< sekcia Slovensko

Počas akcie Leguán zaistili policajti množstvo kradnutých áut

Ilustračné foto Foto: TASR/Jozef Ďurník

Výsledkom bola rozsiahla policajná akcia, ktorá prebiehala v šiestich krajoch.

Nitra 25. apríla (TASR) – Policajtom z Nitrianskeho kraja sa podarilo odhaliť komplikovaný a ťažko zistiteľný systém, ktorý umožňoval legalizáciu kradnutých áut. Vyšetrovatelia na prípade pracovali niekoľko mesiacov. Výsledkom bola rozsiahla policajná akcia, ktorá prebiehala v šiestich krajoch.

"V utorok 24. apríla sa v skorých ranných hodinách začala akcia Leguán. Zúčastnilo sa na nej 160 policajtov z Nitrianskeho kraja a ďalší z okresu Zvolen. Prebiehala v Nitrianskom, Trnavskom, Bratislavskom, Trenčianskom, Banskobystrickom a Žilinskom kraji, kde bolo zaistených 27 prevažne luxusných áut, ktoré mali pochádzať z krádeží," uviedol riaditeľ Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Nitre Pavol Šrámek.

Podľa jeho slov bol systém legalizácie áut veľmi sofistikovaný a bez drobnej chyby, ktorú páchatelia spravili, by sa možno ani neodhalil. Vyšetrovanie ukazuje na koordinovanú, viac ako ročnú činnosť viacerých ľudí, medzi nimi zrejme aj pracovníkov rôznych automobilových značiek a najmenej jedného pracoviska kontroly originality. "Vozidlá, ktoré boli ukradnuté, či už na Slovensku, alebo v štátoch Európskej únie boli legalizované takým spôsobom, že boli pozmenené ich identifikačné znaky a následne boli zamenené za znaky takých vozidiel, ktoré výrobca skutočne vyrobil, ale ktoré boli distribuované mimo štátov Schengenského systému. To znamená, že neboli v našich policajných databázach. Napríklad išlo o motorové vozidlá, ktoré jazdia v Austrálii, na Novom Zélande, takže to vozidlo vyzeralo, že bolo naozaj vyrobené a bolo akože dovezené na Slovensko," vysvetlil Šrámek.

Na Slovensku tak jazdili ukradnuté autá, ktoré mali identifikačné čísla áut jazdiacich napríklad v zámorí. Polícia či obvodné úrady dopravy tak podľa Šrámeka prakticky nemali šancu zistiť, že prihlasované kradnuté auto, má legálnu "dvojičku" jazdiacu napríklad v Austrálii. Samotná koordinácia akcie Leguán bola podľa Šrámeka mimoriadne komplikovaná, pretože vyšetrovatelia museli "ustrážiť" 27 áut a štyri motocykle. "Museli na ne dávať pozor, aby v čase "č" všetky našli a mohli ich zabaviť. Všetci súčasní majitelia vydali tieto autá polícii dobrovoľne. V prípade, že kriminalistický a expertízny ústav nájde pôvodných majiteľov vozidiel, budú im vrátené, ak nie, zostanú ako autá pochádzajúce z trestnej činnosti na polícii. To znamená, že Čierny Peter zostane v rukách týchto posledných majiteľov áut, ktorí prišli o peniaze aj o autá," skonštatoval Šrámek.

Podľa jeho slov bol systém ťažko odhaliteľný, pretože doklady na kradnuté autá boli vydávané s údajmi reálne vyrobených. "Policajti, či obvodné úrady si pri prihlasovaní takýchto áut iba robili svoju prácu, nemali ako prísť na podvod. Len na základe drobnej informácie mohli levickí kriminalisti počas štyroch mesiacov odhaliť celý princíp. Všetko sa to zrejme lámalo na pracovisku kontroly originality. Momentálne sú v tejto súvislosti zadržaní dvaja podozriví Juraj L. a Viktor O.," uviedol Šrámek.