Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 8. november 2024Meniny má Bohumír
< sekcia Slovensko

Podľa ministerky Lubyovej učitelia v novom systéme o peniaze neprídu

Na snímke ministerka školstva, vedy, výskumu a športu SR Martina Lubyová. Foto: TASR - Jakub Kotian

Lubyová potvrdila, že rezort školstva ostal v rozpore s dvoma subjektmi, a to s Odborovým zväzom pracovníkov školstva a vedy (OZPŠaV) na Slovensku a Združením miest a obcí Slovenska (ZMOS).

Bratislava 17. decembra (TASR) – Podľa ministerky školstva, vedy, výskumu a športu Martiny Lubyovej (nominantka SNS) cieľom zmeny zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch je, aby sa zvýšila kvalita vzdelávania. Zároveň sa podľa jej slov nemajú obávať, že by v novom systéme o peniaze prišli. V tomto smere sa budú naďalej viesť rokovania, uviedla po pondelkovom zasadnutí Hospodárskej a sociálnej rady SR.

Lubyová potvrdila, že rezort školstva ostal v rozpore s dvoma subjektmi, a to s Odborovým zväzom pracovníkov školstva a vedy (OZPŠaV) na Slovensku a Združením miest a obcí Slovenska (ZMOS). "Dohodli sme sa na tom, keďže ide o komplikovaný a komplexný systém, ktorý sa týka státisícov ľudí, a ktorý má aj veľké rozpočtové dopady, že budeme pokračovať v rokovaní ďalej v pozitívnom duchu tak, aby boli splnené dva základné ciele," povedala Lubyová. Jedným z nich je, aby sa v budúcnosti učiteľom neznižovali platy a mzdové ohodnotenie, a po druhé, aby sa dosiahla zvýšená kvalita systému.

Ministerka potvrdila, že rozpory so ZMOS-om pretrvávajú najmä vo finančnej oblasti. "So ZMOS-om sme sa zaoberali aj diskusiou ďalších nastavení funkčného vzdelávania, napríklad, čo sa týka pozície riaditeľov, akým spôsobom im umožniť, aby mohli lepšie a profesionálnejšie vykonávať túto manažérsku pozíciu," konkretizovala Lubyová.

Zamestnávatelia a zriaďovatelia škôl podľa slov výkonného podpredsedu ZMOS Jozefa Turčányho volajú po kvalite a sú presvedčení, že tá je viazaná na pedagóga a až následne na "obslužné" profesie, akými sú napríklad vychovávatelia, psychológovia či kariérni poradcovia. Tu vidí ZMOS rozpor. Návrh zákona podľa nich ako keby posúval tieto kategórie do popredia a menej sa venuje tomu, kto sa považuje za pedagogického zamestnanca. "Nie sme presvedčení o tom, že pedagogický zamestnanec by mal mať také isté podmienky pre výkon svojho pôsobenia, ako má kariérny poradca, alebo iný typ zamestnanca, ktorý má 'obslužný' charakter," povedal Turčány.

"S OZPŠaV sme sa dohodli na tom, že systém je kompletný a zložitý a treba si uvedomiť, že je tam veľa rôznych kariérnych pozícií, druhov vzdelávania, nárokov zo starého aj nového systému, takže nie je možné paušálne teraz jednoducho prísť na prechodné ustanovenia. Rokovania o prechodných ustanoveniach zostávajú otvorené," povedala Lubyová. Podľa ministerky sa nikto nemusí obávať toho, že by prišiel o nároky zo starého systému zo dňa na deň. "Budeme nastavovať nový systém tak, aby sa všetci mali možnosť vzdelávať v kvalitatívne lepšom systéme," povedala Lubyová. Podotkla, že cieľom rezortu školstva nie je učiteľom zdvihnúť plat cez valorizáciu o desať percent a následne im stiahnuť 12 percent cez nový systém vzdelávania.

Predseda OZPŠaV Pavel Ondek potvrdil, že zložky platu u učiteľov aj so zmenou zákona nepôjdu dole. "To znamená, že zákon pedagogickým zamestnancom neprinesie zníženie platu, ale na druhej strane, bude tu kvalita vzdelávania," povedal Ondek. Dohodli sme sa napríklad na tom, že naspäť sa vráti napríklad atestácia za rigoróznu prácu, dôjde aj k zmene týkajúcej sa systému profesionálneho rozvoja, kde budú pridelené percentá za vzdelávanie. "Nedohodli sme sa však na tom, koľko percent by to malo byť," uzavrel Ondek.