Ministerstvo vnútra (MV) SR v reakcii okrem iného uviedlo, že analýza je založená len na domnienkach autora a neodzrkadľuje skutočný stav.
Autor TASR
Bratislava 15. mája (TASR) – Občianske združenie Alfa v dnes zverejnenej analýze tvrdí, že systém kontroly Policajného zboru nefunguje a potrebuje zásadnú reformu. Okrem iného upozorňuje na malé percento úspešných sťažovateľov a na fakt, že pri preukázaní opodstatnenosti ich tvrdení je postih pre policajtov len minimálny. Ministerstvo vnútra (MV) SR v reakcii okrem iného uviedlo, že analýza je založená len na domnienkach autora a neodzrkadľuje skutočný stav.
„Ak zoberieme do úvahy, že hlavnou formou, ako môže verejnosť upozorniť na prešľapy polície, je inštitút sťažností, je súčasný systém nanajvýš nevyhovujúci. Policajt kontroluje policajta a výkon, ako aj dozor nad činnosťou polície spadá pod hlavičku ministerstva vnútra,“ povedal riaditeľ OZ Alfa Martin Dubéci.
Analýza poukázala aj na to, že v roku 2014 boli vybavované sťažnosti najčastejšie vyhodnotené ako neopodstatnené a dokonca ani jedna zo sťažností na použitie fyzického násilia príslušníkom polície a ani jedna zo sťažností na zneužitie služobného postavenia príslušníkom polície nebola útvarmi kontroly vyhodnotená ako opodstatnená. Rovnako sa ukázalo, že vo viac ako polovici prípadov, kde sa preukázalo pochybenie, bola ako forma postihu zvolená výčitka a za celý rok došlo z dôvodu opodstatnenosti sťažnosti k prepusteniu zo služobného pomeru len v jednom prípade.
„Ako uvádza Európsky súdny dvor pre ľudské práva v jednom zo svojich rozhodnutí, základnou požiadavkou riadneho a účinného systému je vytvorenie nezávislej inšpekcie. Na Slovensku by napríklad mohla kontrolovať príslušníkov a zamestnancov PZ, Colnej správy a Zboru väzenskej a justičnej stráže,“ dodal Dubéci.
„Predmetná analýza spočíva v analýze len štatistických údajov, ktoré nie sú nositeľmi takých informácií, aké prezentuje autor analýzy vo vzťahu ku kvalite vybavovania sťažností, ako aj prijímaným opatreniam. Hodnotenie autora je založené len na dohadoch a domnienkach a v žiadnom prípade neodzrkadľuje aktuálny skutočný stav,“ reagoval tlačový odbor MV SR.
Podľa jeho stanoviska pre hodnotenie kvality vybavovania sťažností by bolo potrebné vykonať analýzu takých podkladov, ktoré by obsahovali informácie o kvalite vybavovania sťažností, a nie údaje o počte vybavených sťažností a jednotlivých spôsoboch vybavenia.
„Ak zoberieme do úvahy, že hlavnou formou, ako môže verejnosť upozorniť na prešľapy polície, je inštitút sťažností, je súčasný systém nanajvýš nevyhovujúci. Policajt kontroluje policajta a výkon, ako aj dozor nad činnosťou polície spadá pod hlavičku ministerstva vnútra,“ povedal riaditeľ OZ Alfa Martin Dubéci.
Analýza poukázala aj na to, že v roku 2014 boli vybavované sťažnosti najčastejšie vyhodnotené ako neopodstatnené a dokonca ani jedna zo sťažností na použitie fyzického násilia príslušníkom polície a ani jedna zo sťažností na zneužitie služobného postavenia príslušníkom polície nebola útvarmi kontroly vyhodnotená ako opodstatnená. Rovnako sa ukázalo, že vo viac ako polovici prípadov, kde sa preukázalo pochybenie, bola ako forma postihu zvolená výčitka a za celý rok došlo z dôvodu opodstatnenosti sťažnosti k prepusteniu zo služobného pomeru len v jednom prípade.
„Ako uvádza Európsky súdny dvor pre ľudské práva v jednom zo svojich rozhodnutí, základnou požiadavkou riadneho a účinného systému je vytvorenie nezávislej inšpekcie. Na Slovensku by napríklad mohla kontrolovať príslušníkov a zamestnancov PZ, Colnej správy a Zboru väzenskej a justičnej stráže,“ dodal Dubéci.
„Predmetná analýza spočíva v analýze len štatistických údajov, ktoré nie sú nositeľmi takých informácií, aké prezentuje autor analýzy vo vzťahu ku kvalite vybavovania sťažností, ako aj prijímaným opatreniam. Hodnotenie autora je založené len na dohadoch a domnienkach a v žiadnom prípade neodzrkadľuje aktuálny skutočný stav,“ reagoval tlačový odbor MV SR.
Podľa jeho stanoviska pre hodnotenie kvality vybavovania sťažností by bolo potrebné vykonať analýzu takých podkladov, ktoré by obsahovali informácie o kvalite vybavovania sťažností, a nie údaje o počte vybavených sťažností a jednotlivých spôsoboch vybavenia.