Konferencia sa začala vo štvrtok a v rámci predsedníctva Slovenska vo V4 ju organizuje Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR spoločne s organizáciou IUVENTA – Slovenský inštitút mládeže.
Autor TASR
Bratislava 11. apríla (TASR) – Spolupráca a odovzdávanie informácií o príkladoch dobrej praxe môže povzbudiť prácu s mládežou v celej Európe. Pri príležitosti dvojdňovej konferencie o rozvíjaní talentov mladých ľudí Discover Youth Talents Slovak Presidency V4 Conference to povedal riaditeľ Odboru mládeže Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR Ivan Hromada.
Konferencia sa začala vo štvrtok a v rámci predsedníctva Slovenska vo Vyšehradskej štvorke ju organizuje Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR spoločne s organizáciou IUVENTA – Slovenský inštitút mládeže. Jej účastníkmi sú zástupcovia ministerstiev zodpovedných za mládež, pracovníci s mládežou a mládežnícki reprezentanti krajín Vyšehradskej štvorky, Východného partnerstva a po prvý raz aj krajín západného Balkánu.
Hlavným cieľom konferencie bude diskusia na tému rozvoja potenciálu mladých ľudí a systematickej podpory talentu mladých ľudí s nedostatkom príležitostí vrátane ich identifikácie v rámci neformálneho vzdelávania. „V úvodnom paneli zaznela napríklad potreba podporovať mladých ľudí, aby s pomocou mentorov objavili svoje danosti a potom na nich poctivo pracovali,“ hovorí mládežnícky delegát SR v OSN Dominik Porvažník.
„Aby človek žil zmysluplne, svoj talent by mal podľa mnohých dobrých štúdií využívať aj v prospech iných,“ doplnil Peter Huray, ktorý pracoval s mládežou na európskej úrovni a v súčasnosti sa špecializuje na tréning a poradenstvo v oblasti neformálneho vzdelávania. Konkrétne sa venuje životológii, akreditovanému ročnému vzdelávaciemu programu pre študentov 1. a 2. ročníkov stredných škôl.
Životológia dopĺňa vedomosti a poznatky získané v klasickom školskom systéme o zručnosti, ktoré mladý človek využíva na úspešné zvládnutie každodenných životných výziev a náročných situácií v oblasti vzťahov, úspechu, poznania a pochopenia samého seba a tiež starostlivosti a vlastné zdravie. „Je dôležité, aby sa mladí ľudia nebáli robiť chyby a vedeli sa z nich poučiť,“ tvrdí Huray. Preto mladým v rámci životológie pomáhajú mentori.
Životológia sa podľa neho vyučuje v rámci predmetov etika a náboženstvo alebo krúžkov po vyučovaní. Na Slovensku sa od roku 2016 realizuje v školách v Galante, Senci, Pezinku, Snine a vo dvoch školách v Bratislave. Vzdelávací program zastrešuje občianske združenie Dom poznania.
Formou vyhľadávania talentov môžu byť aj predmetové olympiády. „Máme 17 predmetových olympiád a vybudovaný systém kôl, ktorými prechádzajú súťažiaci,“ hovorí riaditeľ Odboru predmetových olympiád a postupových súťaží z IUVENTY – Slovenského inštitútu mládeže Roman Lehotský. Tí najlepší súťažia aj na celoštátnej či medzinárodnej úrovni.
„Na Slovensku máme veľmi úspešných účastníkov fyzikálnej či matematickej olympiády. Pred rokom bol slovenský tím absolútnym víťazom otvoreného Turnaja mladých fyzikov,“ doplnil. Niektorí slovenskí žiaci podľa neho za rok absolvujú až tri medzinárodné súťaže v príbuzných odboroch, ako sú napríklad matematika, informatika a fyzika.
Konferencia sa začala vo štvrtok a v rámci predsedníctva Slovenska vo Vyšehradskej štvorke ju organizuje Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR spoločne s organizáciou IUVENTA – Slovenský inštitút mládeže. Jej účastníkmi sú zástupcovia ministerstiev zodpovedných za mládež, pracovníci s mládežou a mládežnícki reprezentanti krajín Vyšehradskej štvorky, Východného partnerstva a po prvý raz aj krajín západného Balkánu.
Hlavným cieľom konferencie bude diskusia na tému rozvoja potenciálu mladých ľudí a systematickej podpory talentu mladých ľudí s nedostatkom príležitostí vrátane ich identifikácie v rámci neformálneho vzdelávania. „V úvodnom paneli zaznela napríklad potreba podporovať mladých ľudí, aby s pomocou mentorov objavili svoje danosti a potom na nich poctivo pracovali,“ hovorí mládežnícky delegát SR v OSN Dominik Porvažník.
„Aby človek žil zmysluplne, svoj talent by mal podľa mnohých dobrých štúdií využívať aj v prospech iných,“ doplnil Peter Huray, ktorý pracoval s mládežou na európskej úrovni a v súčasnosti sa špecializuje na tréning a poradenstvo v oblasti neformálneho vzdelávania. Konkrétne sa venuje životológii, akreditovanému ročnému vzdelávaciemu programu pre študentov 1. a 2. ročníkov stredných škôl.
Životológia dopĺňa vedomosti a poznatky získané v klasickom školskom systéme o zručnosti, ktoré mladý človek využíva na úspešné zvládnutie každodenných životných výziev a náročných situácií v oblasti vzťahov, úspechu, poznania a pochopenia samého seba a tiež starostlivosti a vlastné zdravie. „Je dôležité, aby sa mladí ľudia nebáli robiť chyby a vedeli sa z nich poučiť,“ tvrdí Huray. Preto mladým v rámci životológie pomáhajú mentori.
Životológia sa podľa neho vyučuje v rámci predmetov etika a náboženstvo alebo krúžkov po vyučovaní. Na Slovensku sa od roku 2016 realizuje v školách v Galante, Senci, Pezinku, Snine a vo dvoch školách v Bratislave. Vzdelávací program zastrešuje občianske združenie Dom poznania.
Formou vyhľadávania talentov môžu byť aj predmetové olympiády. „Máme 17 predmetových olympiád a vybudovaný systém kôl, ktorými prechádzajú súťažiaci,“ hovorí riaditeľ Odboru predmetových olympiád a postupových súťaží z IUVENTY – Slovenského inštitútu mládeže Roman Lehotský. Tí najlepší súťažia aj na celoštátnej či medzinárodnej úrovni.
„Na Slovensku máme veľmi úspešných účastníkov fyzikálnej či matematickej olympiády. Pred rokom bol slovenský tím absolútnym víťazom otvoreného Turnaja mladých fyzikov,“ doplnil. Niektorí slovenskí žiaci podľa neho za rok absolvujú až tri medzinárodné súťaže v príbuzných odboroch, ako sú napríklad matematika, informatika a fyzika.