Zdravotníctvo podľa nej stále zaostáva pri rešpektovaní toho, na čo majú pacienti nárok.
Autor TASR
Bratislava 18. apríla (TASR) - Práva pacientov sú na Slovensku neznámou témou, upozornila dnes Asociácia na ochranu práv pacientov (AOPP). Zdravotníctvo podľa nej stále zaostáva pri rešpektovaní toho, na čo majú pacienti nárok. Či už ide o dostupnosť liečby pre pacientov, ako aj o predchádzanie zbytočnému utrpeniu a bolesti.
"Pacientom chýbajú aj dostatočné informácie o svojej chorobe a možnostiach liečby. Zdravotnícky personál túto činnosť bohužiaľ zanedbáva,” hovorí prezidentka asociácie Katarína Kafková. Problémom má byť aj dĺžka času stráveného čakaním na ošetrenie. "Na niektoré výkony ani neexistujú čakacie listiny a pacient sa preto ani nemôže dozvedieť, kedy bude operovaný," poukazuje.
Na Slovensku podľa AOPP existuje veľká spoločenská objednávka na zavedenie zmien. Asociácia by chcela zapojenie pacientov do rozhodovacích procesov, ako aj do kontrolných mechanizmov v zdravotníctve. "Je potrebné, aby sa nový minister spojil s pacientmi a ich organizáciami pri riešení problémov. Ako sa píše v programovom vyhlásení vlády, pacient musí byť na prvom mieste," doplnila Kafková.
Ochrana práv pacientov je definovaná v Európskej charte práv pacientov. Predstavili ju v roku 2002 v Bruseli. Vznikla na prevenciu a potláčanie nesprávneho zaobchádzania s pacientmi v krajinách Európskej únie. Obsahuje 14 základných práv, medzi inými aj právo na výber lekára a liečebného postupu či právo na rešpektovanie pacientovho času.
"Pacientom chýbajú aj dostatočné informácie o svojej chorobe a možnostiach liečby. Zdravotnícky personál túto činnosť bohužiaľ zanedbáva,” hovorí prezidentka asociácie Katarína Kafková. Problémom má byť aj dĺžka času stráveného čakaním na ošetrenie. "Na niektoré výkony ani neexistujú čakacie listiny a pacient sa preto ani nemôže dozvedieť, kedy bude operovaný," poukazuje.
Na Slovensku podľa AOPP existuje veľká spoločenská objednávka na zavedenie zmien. Asociácia by chcela zapojenie pacientov do rozhodovacích procesov, ako aj do kontrolných mechanizmov v zdravotníctve. "Je potrebné, aby sa nový minister spojil s pacientmi a ich organizáciami pri riešení problémov. Ako sa píše v programovom vyhlásení vlády, pacient musí byť na prvom mieste," doplnila Kafková.
Ochrana práv pacientov je definovaná v Európskej charte práv pacientov. Predstavili ju v roku 2002 v Bruseli. Vznikla na prevenciu a potláčanie nesprávneho zaobchádzania s pacientmi v krajinách Európskej únie. Obsahuje 14 základných práv, medzi inými aj právo na výber lekára a liečebného postupu či právo na rešpektovanie pacientovho času.