Predseda ÚNSS Branislav Mamojka je rád, že na aktuálnu situáciu reagovali aj verejné inštitúcie a ľudia majú možnosť elektronicky komunikovať s úradmi práce, sociálnych vecí a rodiny.
Autor TASR
Bratislava 23. apríla (TASR) - Knihy sú počas krízy spôsobenej ochorením COVID-19 spojením so svetom aj pre nevidiacich ľudí. Únia nevidiacich a slabozrakých Slovenska (ÚNSS) sa preto pri príležitosti štvrtkového Svetového dňa kníh a autorských práv pripája k výzve Svetovej únie nevidiacich (WBU) a Organizácie Spojených národov (OSN) pre vzdelávanie, vedu a kultúru (UNESCO). V nej pripomínajú dôležitosť kníh a vyjadrujú vďačnosť a podporu organizáciám bezplatne poskytujúcim ľuďom so zrakovým postihnutím prístupné elektronické knihy či dokumenty.
"Som veľmi rád, že patríme ku krajinám, kde sa na nevidiacich a slabozrakých nezabudlo. Že si mnohé slovenské organizácie, kultúrne inštitúcie i firmy uvedomili, aké dôležité sú pre ľudí so zrakovým postihnutím prístupné informácie, a sprístupnili svoje knihy, e-knihy, webové sídla či ďalšie elektronické materiály," hovorí predseda ÚNSS Branislav Mamojka. "V čase domácej izolácie je pre našich členov, najmä pre osamelo žijúcich, ešte o čosi dôležitejšie mať možnosť byť plne informovanými, ale aj trochu vypnúť, zaplniť plnohodnotne čas a ľahšie prečkať do lepších časov," dodáva Mamojka.
Je tiež rád, že na aktuálnu situáciu reagovali aj verejné inštitúcie a ľudia majú možnosť elektronicky komunikovať s úradmi práce, sociálnych vecí a rodiny. "Naši členovia so zrakovým postihnutím ich touto formou môžu požiadať nielen o informácie, ale zasielať aj žiadosti o príspevok na zakúpenie optických a kompenzačných pomôcok či riešiť aktuálne zmeny v rámci osobnej asistencie," priblížil.
Aktuálnym cieľom WBU aj ÚNSS je úplná prístupnosť. "Plne podporujeme aktivity WBU, ktorá vyzýva vlády, vzdelávacie inštitúcie či poskytovateľov služieb, aby mali prístupné webové sídla, vydávali prístupné materiály vrátane akýchkoľvek materiálov týkajúcich sa COVID-19, ale aj materiálov zameraných na domácu výučbu. Aby nevidiaci rodič dokázal plnohodnotne pracovať so svojím vidiacim dieťaťom a mal prehľad o tom, čo sa od nich pri príprave do školy požaduje," tvrdí Mamojka. "Na druhej strane, aby i študenti, ktorí sú nevidiaci či slabozrakí, mali naďalej plne prístupné materiály a informácie, ktoré im zabezpečia rovnaké príležitosti, aké majú ich vidiaci spolužiaci," doplnil.
"V čase, keď je väčšina škôl na celom svete zatvorená a ľudia musia obmedzovať čas strávený mimo svojich domovov, možno viac ako kedykoľvek inokedy využiť silu kníh – na boj proti izolácii, na sebarozvoj, kreativitu a v neposlednom rade aj na posilňovanie väzieb medzi ľuďmi," znie posolstvo OSN k Svetovému dňu kníh a autorských práv.
"Som veľmi rád, že patríme ku krajinám, kde sa na nevidiacich a slabozrakých nezabudlo. Že si mnohé slovenské organizácie, kultúrne inštitúcie i firmy uvedomili, aké dôležité sú pre ľudí so zrakovým postihnutím prístupné informácie, a sprístupnili svoje knihy, e-knihy, webové sídla či ďalšie elektronické materiály," hovorí predseda ÚNSS Branislav Mamojka. "V čase domácej izolácie je pre našich členov, najmä pre osamelo žijúcich, ešte o čosi dôležitejšie mať možnosť byť plne informovanými, ale aj trochu vypnúť, zaplniť plnohodnotne čas a ľahšie prečkať do lepších časov," dodáva Mamojka.
Je tiež rád, že na aktuálnu situáciu reagovali aj verejné inštitúcie a ľudia majú možnosť elektronicky komunikovať s úradmi práce, sociálnych vecí a rodiny. "Naši členovia so zrakovým postihnutím ich touto formou môžu požiadať nielen o informácie, ale zasielať aj žiadosti o príspevok na zakúpenie optických a kompenzačných pomôcok či riešiť aktuálne zmeny v rámci osobnej asistencie," priblížil.
Aktuálnym cieľom WBU aj ÚNSS je úplná prístupnosť. "Plne podporujeme aktivity WBU, ktorá vyzýva vlády, vzdelávacie inštitúcie či poskytovateľov služieb, aby mali prístupné webové sídla, vydávali prístupné materiály vrátane akýchkoľvek materiálov týkajúcich sa COVID-19, ale aj materiálov zameraných na domácu výučbu. Aby nevidiaci rodič dokázal plnohodnotne pracovať so svojím vidiacim dieťaťom a mal prehľad o tom, čo sa od nich pri príprave do školy požaduje," tvrdí Mamojka. "Na druhej strane, aby i študenti, ktorí sú nevidiaci či slabozrakí, mali naďalej plne prístupné materiály a informácie, ktoré im zabezpečia rovnaké príležitosti, aké majú ich vidiaci spolužiaci," doplnil.
"V čase, keď je väčšina škôl na celom svete zatvorená a ľudia musia obmedzovať čas strávený mimo svojich domovov, možno viac ako kedykoľvek inokedy využiť silu kníh – na boj proti izolácii, na sebarozvoj, kreativitu a v neposlednom rade aj na posilňovanie väzieb medzi ľuďmi," znie posolstvo OSN k Svetovému dňu kníh a autorských práv.