Pochádzal zo Slovenska, bojoval proti fašizmu počas 2. svetovej vojny a podľa oficiálnych zdrojov zostrelil 10 nepriateľských lietadiel a tri strely V-1.
Autor TASR
Bratislava 28. novembra (TASR) – Pred 75. rokmi zahynulo pri holandskom Zwolle československé letecké eso Otto Smik, ktorý bol najlepším československým stíhacím pilotom.
Pochádzal zo Slovenska, bojoval proti fašizmu počas 2. svetovej vojny a podľa oficiálnych zdrojov zostrelil 10 nepriateľských lietadiel a tri strely V-1. "Zahynul veľmi mladý, ale mnoho legiend letectva „nezomrelo v posteli“, ale v kabíne lietadla, pri náročnej práci, ktorú tak vrúcne milovali," uviedol pre TASR riaditeľ odboru vojensko-historických výskumov - zástupca riaditeľa Vojenského historického ústavu (VHÚ) Peter Šumichrast.
"Najskôr bol letecký modelár, potom sa z neho stal pilot bezmotorového lietadla a nakoniec pilot jednomotorových lietadiel. Tento sen sa mu však podarilo naplniť až v časoch 2. svetovej vojny, na území Veľkej Británie,“ priblížil Šumichrast. Keď sa schyľovalo k 2. svetovej vojne, tak mal Smik 17 rokov. Jeho cesta viedla do francúzskej Agde, kde sa v tom čase nachádzalo veliteľstvo 1. československej divízie vo Francúzsku.
Prvý overený zostrel dosiahol 15. júla 1943 ako príslušník 222. stíhacej perute britského Kráľovského letectva počas operácie Rodeo 245. "Následne jeho kariéra začala rapídne stúpať a pribúdali mu vyznamenania. Smik dostal najvyššie britské vojenské vyznamenanie určené pre dôstojníkov letectva, ktoré udeľoval britský panovník. Smik bol aj skvelý strelec, ktorý vedel zasiahnuť nepriateľa v rôznych polohách letu, čo bolo podmienené aj tým, že sa zaujímal aj o technickú stránku veci lietadla. V roku 1943 bol najúspešnejším československým stíhacím pilotom. Okrem toho zostrelil ďalšie dve nepriateľské stíhacie lietadlá a tri poškodil," objasnil Šumichrast.
"V roku 1944 k tomu pridal ďalšie dva zostrely a jeden so spoluúčasťou. Zostrelil aj tri bezpilotné strely V-1. Takže aj tento výpočet jeho víťazstiev ukazuje, že išlo o všestranného bojového pilota, ktorý sa nešpecializoval iba na letecké súboje na vojnovom nebi, ale ako pilot sa podieľal aj na útokoch na pozemné ciele nepriateľa," uviedol.
Vtedy mal Smik len 22 rokov a bol povýšený do hodnosti britského majora letectva. "Avšak vojnová šťastena sa mu obrátila počas osudného letu chrbtom. V jeho prípade sa jeho krátka životná púť definitívne uzatvorila 28. novembra 1944 pri holandskom Zwolle. Jeho stroj dopadol na farmu Bloksteeg v Ittersume," dodal na záver Šumichrast.
Smikove pozostatky boli exhumované 12. septembra 1994 zo spojeneckého vojnového cintorína v belgickom Adegeme a leteckým špeciálom presunuté na Slovensko. Na bratislavskom Slávičom údolí ich so všetkými vojenskými poctami uložili na večný odpočinok.
Pochádzal zo Slovenska, bojoval proti fašizmu počas 2. svetovej vojny a podľa oficiálnych zdrojov zostrelil 10 nepriateľských lietadiel a tri strely V-1. "Zahynul veľmi mladý, ale mnoho legiend letectva „nezomrelo v posteli“, ale v kabíne lietadla, pri náročnej práci, ktorú tak vrúcne milovali," uviedol pre TASR riaditeľ odboru vojensko-historických výskumov - zástupca riaditeľa Vojenského historického ústavu (VHÚ) Peter Šumichrast.
"Najskôr bol letecký modelár, potom sa z neho stal pilot bezmotorového lietadla a nakoniec pilot jednomotorových lietadiel. Tento sen sa mu však podarilo naplniť až v časoch 2. svetovej vojny, na území Veľkej Británie,“ priblížil Šumichrast. Keď sa schyľovalo k 2. svetovej vojne, tak mal Smik 17 rokov. Jeho cesta viedla do francúzskej Agde, kde sa v tom čase nachádzalo veliteľstvo 1. československej divízie vo Francúzsku.
Prvý overený zostrel dosiahol 15. júla 1943 ako príslušník 222. stíhacej perute britského Kráľovského letectva počas operácie Rodeo 245. "Následne jeho kariéra začala rapídne stúpať a pribúdali mu vyznamenania. Smik dostal najvyššie britské vojenské vyznamenanie určené pre dôstojníkov letectva, ktoré udeľoval britský panovník. Smik bol aj skvelý strelec, ktorý vedel zasiahnuť nepriateľa v rôznych polohách letu, čo bolo podmienené aj tým, že sa zaujímal aj o technickú stránku veci lietadla. V roku 1943 bol najúspešnejším československým stíhacím pilotom. Okrem toho zostrelil ďalšie dve nepriateľské stíhacie lietadlá a tri poškodil," objasnil Šumichrast.
"V roku 1944 k tomu pridal ďalšie dva zostrely a jeden so spoluúčasťou. Zostrelil aj tri bezpilotné strely V-1. Takže aj tento výpočet jeho víťazstiev ukazuje, že išlo o všestranného bojového pilota, ktorý sa nešpecializoval iba na letecké súboje na vojnovom nebi, ale ako pilot sa podieľal aj na útokoch na pozemné ciele nepriateľa," uviedol.
Vtedy mal Smik len 22 rokov a bol povýšený do hodnosti britského majora letectva. "Avšak vojnová šťastena sa mu obrátila počas osudného letu chrbtom. V jeho prípade sa jeho krátka životná púť definitívne uzatvorila 28. novembra 1944 pri holandskom Zwolle. Jeho stroj dopadol na farmu Bloksteeg v Ittersume," dodal na záver Šumichrast.
Smikove pozostatky boli exhumované 12. septembra 1994 zo spojeneckého vojnového cintorína v belgickom Adegeme a leteckým špeciálom presunuté na Slovensko. Na bratislavskom Slávičom údolí ich so všetkými vojenskými poctami uložili na večný odpočinok.