Od bezhotovostnej platby cestovného očakávajú kraje urýchlenie vybavovania cestujúcich, zvýšenie ich komfortu pri preprave a zníženie nákladov na prevádzku.
Autor TASR
Košice 30. januára (TASR) – Podoba pripravovaného Integrovaného dopravného systému (IDS) bola témou stredajšieho stretnutia predsedov Košického, Prešovského a Banskobystrického samosprávneho kraja vo formáte SK3. Prvým krokom k zavedeniu IDS je jednotná tarifa v pravidelnej autobusovej doprave, ktorú zavádzajú od 1. februára Košický a Prešovský samosprávny kraj. V ďalšom kroku by mala byť verejná doprava koordinovaná aj s Banskobystrickým krajom.
"Cieľom združenia SK3 je zabezpečiť úplnú kompatibilitu vybavovacích systémov v pravidelnej autobusovej doprave tak, aby mohli cestujúci platiť jedinou čipovou kartou na území všetkých týchto troch samosprávnych krajov. Taktiež sa pracuje na možnostiach uhrádzať cestovné mobilnou aplikáciou, QR kódom či bezkontaktne platobnou kartou. V budúcnosti plánujeme spustiť dobíjanie čipovej karty cez internet. Po zavedení týchto opatrení bude možné rozšíriť jednotný systém z autobusovej aj na železničnú a mestskú dopravu," informoval predseda Košického samosprávneho kraja (KSK) Rastislav Trnka.
K dohode došlo na úzkej spolupráci pri koordinácii cestovných poriadkov liniek, ktoré prekračujú hranice krajov. "Takouto koordináciou zabezpečíme, aby na seba tieto linky logicky nadväzovali a cestujúci mohli cestovať plynulo a pohodlne. S koordináciou začíname okamžite pri linkách, ktoré spájajú Banskobystrický kraj s mestami ako Poprad či Rožňava," uviedol predseda Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) Ján Lunter.
Predsedovia krajov sa v Košiciach dohodli aj na spoločných pripomienkach k novelizácii zákona o cestnej doprave. Žiadajú pritom posilnenie kompetencií objednávateľov verejnej dopravy pri technickom vybavení dopravcov a nastavovaní tarifných podmienok, čo povedie k zefektívneniu integrácie verejnej dopravy.
Zhodu našli šéfovia krajov v tom, že bez uceleného dopravného systému nemôže verejná doprava konkurovať individuálnej automobilovej. Od bezhotovostnej platby cestovného očakávajú kraje urýchlenie vybavovania cestujúcich, zvýšenie ich komfortu pri preprave a zníženie nákladov na prevádzku. "Smerujeme k tomu, aby sme v čo najkratšej dobe prešli z fyzického cestovného lístka na virtuálny, a to prostredníctvom mobilnej aplikácie. Tá bude zároveň cestujúcich nasmerovávať na jednotlivé prestupové body a ďalšie spôsoby prepravy. Je to významný moment, ku ktorému by sme sa mali priblížiť, ale na ťahu sú predovšetkým primátori miest, aby vznikli centrálne záchytné parkoviská pri autobusovej a vlakovej stanici," konštatoval predseda Prešovského samosprávneho kraja (PSK) Milan Majerský.
Súčasťou rokovaní bol aj program obnovy krajiny a spoločný postup na projektoch, ktoré majú zabrániť vysychaniu krajiny a chrániť životné prostredie. V budúcnosti by malo v tomto smere celkovo šesť krajov podpísať tzv. košické zelené memorandum.
"Cieľom združenia SK3 je zabezpečiť úplnú kompatibilitu vybavovacích systémov v pravidelnej autobusovej doprave tak, aby mohli cestujúci platiť jedinou čipovou kartou na území všetkých týchto troch samosprávnych krajov. Taktiež sa pracuje na možnostiach uhrádzať cestovné mobilnou aplikáciou, QR kódom či bezkontaktne platobnou kartou. V budúcnosti plánujeme spustiť dobíjanie čipovej karty cez internet. Po zavedení týchto opatrení bude možné rozšíriť jednotný systém z autobusovej aj na železničnú a mestskú dopravu," informoval predseda Košického samosprávneho kraja (KSK) Rastislav Trnka.
K dohode došlo na úzkej spolupráci pri koordinácii cestovných poriadkov liniek, ktoré prekračujú hranice krajov. "Takouto koordináciou zabezpečíme, aby na seba tieto linky logicky nadväzovali a cestujúci mohli cestovať plynulo a pohodlne. S koordináciou začíname okamžite pri linkách, ktoré spájajú Banskobystrický kraj s mestami ako Poprad či Rožňava," uviedol predseda Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) Ján Lunter.
Predsedovia krajov sa v Košiciach dohodli aj na spoločných pripomienkach k novelizácii zákona o cestnej doprave. Žiadajú pritom posilnenie kompetencií objednávateľov verejnej dopravy pri technickom vybavení dopravcov a nastavovaní tarifných podmienok, čo povedie k zefektívneniu integrácie verejnej dopravy.
Zhodu našli šéfovia krajov v tom, že bez uceleného dopravného systému nemôže verejná doprava konkurovať individuálnej automobilovej. Od bezhotovostnej platby cestovného očakávajú kraje urýchlenie vybavovania cestujúcich, zvýšenie ich komfortu pri preprave a zníženie nákladov na prevádzku. "Smerujeme k tomu, aby sme v čo najkratšej dobe prešli z fyzického cestovného lístka na virtuálny, a to prostredníctvom mobilnej aplikácie. Tá bude zároveň cestujúcich nasmerovávať na jednotlivé prestupové body a ďalšie spôsoby prepravy. Je to významný moment, ku ktorému by sme sa mali priblížiť, ale na ťahu sú predovšetkým primátori miest, aby vznikli centrálne záchytné parkoviská pri autobusovej a vlakovej stanici," konštatoval predseda Prešovského samosprávneho kraja (PSK) Milan Majerský.
Súčasťou rokovaní bol aj program obnovy krajiny a spoločný postup na projektoch, ktoré majú zabrániť vysychaniu krajiny a chrániť životné prostredie. V budúcnosti by malo v tomto smere celkovo šesť krajov podpísať tzv. košické zelené memorandum.