Dôležité podľa premiéra bude sledovanie a vyhodnocovanie dát v súvislosti s omikronom.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 26. januára (TASR) -Povinné očkovanie je podľa analýzy rezortov spravodlivosti a zdravotníctva na Slovensku možné zaviesť. O zavedení povinného očkovania na ochorenie COVID-19 sa bude uvažovať vtedy, ak sa objaví nový koronavírusový variant, ktorý by dostával ľudí do nemocníc. Slovensko je momentálne v stúpajúcej vlne omikronu a očakáva sa, akým spôsobom sa prejaví v nemocniciach. Pred rokovaním vlády to uviedol premiér Eduard Heger (OĽANO).
Tvrdí, že povinné očkovanie na ochorenie COVID-19 je legitímnym nástrojom štátu s cieľom ochrany verejného zdravia. "V analýze sa jasne uvádza, že vakcíny používané proti COVID-19 sú bezpečné, zabraňujú šíreniu ochorenia, znižujú riziko hospitalizácie a taktiež riziko následného úmrtia. Benefity vakcinácie sú preukázateľné," skonštatoval predseda vlády.
Povinné očkovanie by sa dalo na základe analýzy na Slovensku zaviesť štyrmi spôsobmi. Mohli by sa novelizovať vyhláška Ministerstva zdravotníctva SR alebo vyhláška hygienikov. Taktiež by sa mohol novelizovať zákon o ochrane verejného zdravia. Štvrtým spôsobom je prijatie samostatného zákona o zavedení povinného očkovania, priblížil Heger.
Poznamenal, že povinné očkovanie začal riešiť v čase, keď na Slovensku "silno úradoval" variant delta a nemocnice zaplňovali ľudia vo veku 60+. Slovensko zatiaľ nemá dostatočné dáta v súvislosti so zaplňovaní nemocníc pri variante omikron. "Preto je dôležité, aby sme počkali na doznenie tejto vlny," podotkol premiér. Poukazuje, že omikron sa šíri rýchlo a u nezaočkovaných je o 25 percent nižšie riziko hospitalizácie. Dôležité podľa premiéra bude sledovanie a vyhodnocovanie dát v súvislosti s omikronom.
Heger deklaroval, že analýzu o povinnom očkovaní vláda zverejní. V zmysle schváleného uznesenia vlády sa mala zaoberať možnosťami zavedenia povinného očkovania proti ochoreniu COVID-19 a možnosti obmedzenia úhrady z verejného zdravotného poistenia za zdravotnú starostlivosť poskytnutú osobe, ktorá sa rozhodla dobrovoľne sa nezaočkovať.
Minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský (nominant OĽANO) nepovažuje v čase silnejúceho variantu omikron za vhodné ani rozumné tlačiť ľudí do povinného očkovania. Počkať si chce na odznenie variantu medzi nakazenými a na následný vývoj. "Keď však bude treba, preberiem povinné očkovanie na svoje plecia," dodal po rokovaní vlády minister.
Zo zverejnenej analýzy vyplýva, že inštitút povinného očkovania je legitímnym nástrojom štátu, ktorý vedie k ochrane verejného zdravia. Opatrenie je však možné aplikovať, len ak to bude primerané a účelné. Pozitíva povinného očkovania podľa analýzy prevažujú nad negatívami.
Povinnosť sa podľa dokumentu nemá týkať tých, ktorí sa nemôžu dať očkovať zo zdravotných dôvodov, a tých, ktorí nemajú dostatočnú imunitu. "Takéto osoby nie sú rizikom pre verejné zdravie a prevažuje tu individuálna ochrana ich zdravia a telesnej integrity," vysvetľuje sa v analýze.
Právna úprava povinného očkovania proti ochoreniu COVID-19 by musela tiež podľa analýzy riešiť otázky odškodňovania či slobodu výberu vakcíny.
Pri otázke možnosti obmedzenia úhrady z verejného zdravotného poistenia za zdravotnú starostlivosť poskytnutú osobe, ktorá sa rozhodla dobrovoľne sa nezaočkovať, analýza konštatuje, že výška a podmienky prípadnej finančnej spoluúčasti na liečbe ochorenia COVID-19 by mali byť nastavené tak, aby nedošlo k odopretiu zdravotnej starostlivosti pre neočkovaných a bez prekonania ochorenia. "Za ústavne udržateľnú by tak bolo možné považovať kombináciu percentuálneho určenia sadzby spoluúčasti so súčasným určením maximálnej výšky spoluúčasti napríklad pod hranicou životného minima pre jednu dospelú osobu," navrhuje sa v analýze.
Tvrdí, že povinné očkovanie na ochorenie COVID-19 je legitímnym nástrojom štátu s cieľom ochrany verejného zdravia. "V analýze sa jasne uvádza, že vakcíny používané proti COVID-19 sú bezpečné, zabraňujú šíreniu ochorenia, znižujú riziko hospitalizácie a taktiež riziko následného úmrtia. Benefity vakcinácie sú preukázateľné," skonštatoval predseda vlády.
Povinné očkovanie by sa dalo na základe analýzy na Slovensku zaviesť štyrmi spôsobmi. Mohli by sa novelizovať vyhláška Ministerstva zdravotníctva SR alebo vyhláška hygienikov. Taktiež by sa mohol novelizovať zákon o ochrane verejného zdravia. Štvrtým spôsobom je prijatie samostatného zákona o zavedení povinného očkovania, priblížil Heger.
Poznamenal, že povinné očkovanie začal riešiť v čase, keď na Slovensku "silno úradoval" variant delta a nemocnice zaplňovali ľudia vo veku 60+. Slovensko zatiaľ nemá dostatočné dáta v súvislosti so zaplňovaní nemocníc pri variante omikron. "Preto je dôležité, aby sme počkali na doznenie tejto vlny," podotkol premiér. Poukazuje, že omikron sa šíri rýchlo a u nezaočkovaných je o 25 percent nižšie riziko hospitalizácie. Dôležité podľa premiéra bude sledovanie a vyhodnocovanie dát v súvislosti s omikronom.
Heger deklaroval, že analýzu o povinnom očkovaní vláda zverejní. V zmysle schváleného uznesenia vlády sa mala zaoberať možnosťami zavedenia povinného očkovania proti ochoreniu COVID-19 a možnosti obmedzenia úhrady z verejného zdravotného poistenia za zdravotnú starostlivosť poskytnutú osobe, ktorá sa rozhodla dobrovoľne sa nezaočkovať.
Minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský (nominant OĽANO) nepovažuje v čase silnejúceho variantu omikron za vhodné ani rozumné tlačiť ľudí do povinného očkovania. Počkať si chce na odznenie variantu medzi nakazenými a na následný vývoj. "Keď však bude treba, preberiem povinné očkovanie na svoje plecia," dodal po rokovaní vlády minister.
Zo zverejnenej analýzy vyplýva, že inštitút povinného očkovania je legitímnym nástrojom štátu, ktorý vedie k ochrane verejného zdravia. Opatrenie je však možné aplikovať, len ak to bude primerané a účelné. Pozitíva povinného očkovania podľa analýzy prevažujú nad negatívami.
Povinnosť sa podľa dokumentu nemá týkať tých, ktorí sa nemôžu dať očkovať zo zdravotných dôvodov, a tých, ktorí nemajú dostatočnú imunitu. "Takéto osoby nie sú rizikom pre verejné zdravie a prevažuje tu individuálna ochrana ich zdravia a telesnej integrity," vysvetľuje sa v analýze.
Právna úprava povinného očkovania proti ochoreniu COVID-19 by musela tiež podľa analýzy riešiť otázky odškodňovania či slobodu výberu vakcíny.
Pri otázke možnosti obmedzenia úhrady z verejného zdravotného poistenia za zdravotnú starostlivosť poskytnutú osobe, ktorá sa rozhodla dobrovoľne sa nezaočkovať, analýza konštatuje, že výška a podmienky prípadnej finančnej spoluúčasti na liečbe ochorenia COVID-19 by mali byť nastavené tak, aby nedošlo k odopretiu zdravotnej starostlivosti pre neočkovaných a bez prekonania ochorenia. "Za ústavne udržateľnú by tak bolo možné považovať kombináciu percentuálneho určenia sadzby spoluúčasti so súčasným určením maximálnej výšky spoluúčasti napríklad pod hranicou životného minima pre jednu dospelú osobu," navrhuje sa v analýze.