Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 27. jún 2024Meniny má Ladislav a Ladislava
< sekcia Slovensko

Odborník: Prevencia šikany je zameraná aj na vnímanie agresora a obete

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

Odborník poukázal, že šikana môže mať rôzne formy, či už fyzické, psychické, bezprostredné, virtuálne, priame alebo nepriame.

Bratislava 24. októbra (TASR) - Pri žiakoch je prevencia šikany zameraná aj na vnímanie a rozlišovanie toho, kto je agresor a obeť. Pre TASR to v súvislosti s problematikou šikany uviedol odborník na jej prevenciu Peter Lengyel.

"V zásade ide o to, aby deti vedeli existovať tak, že neubližujú iným a v prípade, že to vidia alebo cítia, aby vedeli zakročiť," vysvetlil Lengyel. V rámci prevencie by mali deti vnímať, aké správanie môže mať znaky šikanovania a v akom prípade sú aj ony súčasťou šikany, či už v pozícii agresora, obete alebo účastníka.

Odborník poukázal, že šikana môže mať rôzne formy, či už fyzické, psychické, bezprostredné, virtuálne, priame alebo nepriame. "Môžeme si to ilustrovať na vyčleňovaní. Vyčleňovať môžu deti tak, že vždy spolužiaka odstrčia. To je priame. Vyčleňovať ho môžu aj zo skupiny na sociálnej sieti. Vtedy je to kyberšikana," priblížil Lengyel.

Ako ďalší príklad šikany opísal situáciu, keď spolužiačka nahovorí inú spolužiačku, aby sa nebavila s treťou spolužiačkou. Vtedy ide podľa Lengyela o nepriamu šikanu. "Môže byť iná situácia, že žiaka vyčlenia a zbijú ho, lebo aj tak 'dolieza'. To už je fyzické. Máme jeden jav, ktorý je stále o tom istom, len vždy vyzerá inak," upozornil odborník.