Zmeny pri mzdovom normatíve, poskytovaní finančných prostriedkov na dopravu žiakov do škôl či novinky pri znížení administratívnej záťaže v školách dnes odobril prezident SR Andrej Kiska.
Autor TASR
Bratislava 29. júna (TASR) - Zmeny pri mzdovom normatíve, poskytovaní finančných prostriedkov na dopravu žiakov do škôl či novinky pri znížení administratívnej záťaže v školách dnes odobril prezident SR Andrej Kiska. O novele zákona o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení z dielne ministerstva školstva sa rokovalo v zrýchlenom režime.
Podľa novely zákona zmeny čakajú napríklad príspevok na dopravu žiakov. Ten by po novom mali dostať aj žiaci, ktorí sa chcú vzdelávať v jazyku národnostnej menšiny. Dnes, ak je v obci základná škola s vyučovacím jazykom slovenským a žiak má záujem navštevovať školu s vyučovacím jazykom národnostnej menšiny, peniaze na dopravu nedostane. Obec má totiž vytvárať podmienky na výchovu a vzdelávanie žiakov a otvoriť triedu pre iný vyučovací jazyk. Príspevok na dopravu žiakov však bude v budúcnosti vyplácať VÚC a nie škola ako doteraz.
„Základné školy budú odbremenené od vyplácania dopravného, ktoré v mnohých prípadoch, predovšetkým v sociálne znevýhodnenom prostredí, vyvoláva aj konflikty medzi rodičmi a základnými školami,“ uviedol predseda školského parlamentného výboru Ľubomír Petrák (Smer-SD).
Novinky čakajú aj mzdový normatív, teda finančné zdroje štátu na platy zamestnancov školy. Po novom sa pri jeho výpočte bude zohľadňovať dĺžka praxe pedagogických zamestnancov. Roky praxe môžu ovplyvniť výdavky na osobné náklady až do výšky 24 percent. V súčasnosti sa pri výpočte normatívu zohľadňuje len zaradenie zamestnancov do platových tried, pracovných tried a skutočnosť, či poberá zamestnanec kreditový príplatok nula percent, šesť percent alebo 12 percent.
Rezort pripravil zmeny aj pri príspevku na kurz pohybových aktivít v prírode. Po novom sa umožňuje poskytovať tento príspevok dvakrát na žiakov stredných škôl s osemročnou dĺžkou štúdia, teda gymnáziá a konzervatóriá. "Ide o spravodlivé nastavenie systému. Ak by ten žiak podľa súčasných pravidiel riadne ukončil základnú školu a následne pokračoval napr. na štvorročnom gymnáziu, tak by dostal príspevok jedenkrát v základnej škole a jedenkrát v gymnáziu. Žiaci osemročných gymnázií sú o túto možnosť ukrátení, nakoľko odchádzajú na osemročné gymnázium po ukončení piateho ročníka základnej školy," ozrejmilo ministerstvo.
Novela zákona má priniesť aj zmeny v rozdeľovaní podielových daní obcí na činnosť školských klubov. Navrhuje sa, aby sa školské kluby detí zriaďovali len pri základných školách, aby neexistovali samostatné školské kluby detí. Znížiť sa má aj administratívna záťaž škôl. Zmeny nastanú aj pri príspevku na asistentov učiteľa. Doteraz sa peniaze na asistenta prideľovali na kalendárny rok, po novom to má byť na školský rok.
Od školského roku 2018/2019 sa budú údaje zo škôl zbierať iba prostredníctvom rezortného informačného systému. Na mesačnej báze tak bude ministerstvo podľa Petráka vedieť presný stav financovania a bude môcť podľa počtu žiakov, ktorí sú reálne zapojení do vyučovacieho procesu, prideľovať finančné prostriedky.
Novela taktiež rozširuje okruh detí, ktoré nebudú musieť prechádzať testovaním v centrách pedagogicko-psychologického poradenstva. Taktiež školy dostanú financie na špeciálnych pedagógov, logopédov, psychológov zo štátneho rozpočtu. „Školy budú mať širšie podporné tímy, ktoré budú pomáhať predovšetkým pri inkluzívnom vzdelávaní,“ dodal Petrák.
Podľa novely zákona zmeny čakajú napríklad príspevok na dopravu žiakov. Ten by po novom mali dostať aj žiaci, ktorí sa chcú vzdelávať v jazyku národnostnej menšiny. Dnes, ak je v obci základná škola s vyučovacím jazykom slovenským a žiak má záujem navštevovať školu s vyučovacím jazykom národnostnej menšiny, peniaze na dopravu nedostane. Obec má totiž vytvárať podmienky na výchovu a vzdelávanie žiakov a otvoriť triedu pre iný vyučovací jazyk. Príspevok na dopravu žiakov však bude v budúcnosti vyplácať VÚC a nie škola ako doteraz.
„Základné školy budú odbremenené od vyplácania dopravného, ktoré v mnohých prípadoch, predovšetkým v sociálne znevýhodnenom prostredí, vyvoláva aj konflikty medzi rodičmi a základnými školami,“ uviedol predseda školského parlamentného výboru Ľubomír Petrák (Smer-SD).
Novinky čakajú aj mzdový normatív, teda finančné zdroje štátu na platy zamestnancov školy. Po novom sa pri jeho výpočte bude zohľadňovať dĺžka praxe pedagogických zamestnancov. Roky praxe môžu ovplyvniť výdavky na osobné náklady až do výšky 24 percent. V súčasnosti sa pri výpočte normatívu zohľadňuje len zaradenie zamestnancov do platových tried, pracovných tried a skutočnosť, či poberá zamestnanec kreditový príplatok nula percent, šesť percent alebo 12 percent.
Rezort pripravil zmeny aj pri príspevku na kurz pohybových aktivít v prírode. Po novom sa umožňuje poskytovať tento príspevok dvakrát na žiakov stredných škôl s osemročnou dĺžkou štúdia, teda gymnáziá a konzervatóriá. "Ide o spravodlivé nastavenie systému. Ak by ten žiak podľa súčasných pravidiel riadne ukončil základnú školu a následne pokračoval napr. na štvorročnom gymnáziu, tak by dostal príspevok jedenkrát v základnej škole a jedenkrát v gymnáziu. Žiaci osemročných gymnázií sú o túto možnosť ukrátení, nakoľko odchádzajú na osemročné gymnázium po ukončení piateho ročníka základnej školy," ozrejmilo ministerstvo.
Novela zákona má priniesť aj zmeny v rozdeľovaní podielových daní obcí na činnosť školských klubov. Navrhuje sa, aby sa školské kluby detí zriaďovali len pri základných školách, aby neexistovali samostatné školské kluby detí. Znížiť sa má aj administratívna záťaž škôl. Zmeny nastanú aj pri príspevku na asistentov učiteľa. Doteraz sa peniaze na asistenta prideľovali na kalendárny rok, po novom to má byť na školský rok.
Od školského roku 2018/2019 sa budú údaje zo škôl zbierať iba prostredníctvom rezortného informačného systému. Na mesačnej báze tak bude ministerstvo podľa Petráka vedieť presný stav financovania a bude môcť podľa počtu žiakov, ktorí sú reálne zapojení do vyučovacieho procesu, prideľovať finančné prostriedky.
Novela taktiež rozširuje okruh detí, ktoré nebudú musieť prechádzať testovaním v centrách pedagogicko-psychologického poradenstva. Taktiež školy dostanú financie na špeciálnych pedagógov, logopédov, psychológov zo štátneho rozpočtu. „Školy budú mať širšie podporné tímy, ktoré budú pomáhať predovšetkým pri inkluzívnom vzdelávaní,“ dodal Petrák.