Zákon, ktorý schválili poslanci Národnej rady 30. októbra, má priniesť úpravu Slovenského kvalifikačného rámca a Národnej sústavy kvalifikácií.
Autor TASR
Bratislava 7. novembra (TASR) - Sprehľadniť typológiu kvalifikácií uznávaných na Slovensku i zaviesť nové systémové prvky uznávania kvalifikácií na základe vedomostí, zručností a kompetencií nadobudnutých praxou je cieľom zákona o vzdelávaní. Právnu úpravu, ktorá má tiež vytvoriť podmienky pre moderný, praktický a efektívny systém celoživotného vzdelávania a zaviesť systém individuálnych vzdelávacích účtov, podpísal vo štvrtok prezident SR Peter Pellegrini.
Zákon, ktorý schválili poslanci Národnej rady 30. októbra, má priniesť úpravu Slovenského kvalifikačného rámca a Národnej sústavy kvalifikácií. Zaviesť sa majú nové systémové prvky overovania vzdelávacích výstupov na základe vedomostí, zručností a kompetencií nadobudnutých praxou, respektíve validáciou vzdelávacích výstupov predchádzajúceho učenia sa.
Legislatíva takisto zavedie mikroosvedčenie, teda doklad o vzdelávacích výstupoch, ktoré možno získať na základe vzdelávania najmenej v rozsahu 25 hodín. "Vzdelávací program, ktorý vedie k získaniu mikroosvedčenia, môže poskytovať vysoká, stredná škola alebo iná vzdelávacia inštitúcia, ktorá získala súhlas od strednej alebo vysokej školy na poskytovanie vzdelávacieho programu. Stredná škola a vzdelávacia inštitúcia majú byť súčasne certifikovanou vzdelávacou inštitúciou, to znamená majú mať zabezpečený vnútorný systém kvality," ozrejmilo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a mládeže SR.
Zrovnoprávniť sa majú postupy získania úrovne kvalifikácie so stupňom vzdelania v špecifických prípadoch stredného odborného vzdelávania. Po novom by napríklad mala stredná odborná škola, ktorá používa označenie centrum odborného vzdelávania a prípravy, vydať okrem osvedčenia o profesijnej kvalifikácii aj výučný list a vysvedčenie o záverečnej skúške v príslušnom učebnom odbore.
Legislatívnym návrhom sa takisto zavedú individuálne vzdelávacie účty ako súčasť systému celoživotného vzdelávania. "Cieľom je umožniť väčšiemu počtu dospelých v produktívnom veku zapojiť sa do vzdelávania a odbornej prípravy, aby sa zvýšila miera účasti na vzdelávaní a znížil nedostatok zručností bez ohľadu na postavenie na trhu práce alebo zamestnanie. Ide o mechanizmus, prostredníctvom ktorého štát alebo zamestnávateľ uhrádza náklady na uskutočnenie vzdelávania, kariérneho poradenstva pre dospelých alebo overovanie vzdelávacích výstupov," dodalo ministerstvo školstva.
Zákon, ktorý schválili poslanci Národnej rady 30. októbra, má priniesť úpravu Slovenského kvalifikačného rámca a Národnej sústavy kvalifikácií. Zaviesť sa majú nové systémové prvky overovania vzdelávacích výstupov na základe vedomostí, zručností a kompetencií nadobudnutých praxou, respektíve validáciou vzdelávacích výstupov predchádzajúceho učenia sa.
Legislatíva takisto zavedie mikroosvedčenie, teda doklad o vzdelávacích výstupoch, ktoré možno získať na základe vzdelávania najmenej v rozsahu 25 hodín. "Vzdelávací program, ktorý vedie k získaniu mikroosvedčenia, môže poskytovať vysoká, stredná škola alebo iná vzdelávacia inštitúcia, ktorá získala súhlas od strednej alebo vysokej školy na poskytovanie vzdelávacieho programu. Stredná škola a vzdelávacia inštitúcia majú byť súčasne certifikovanou vzdelávacou inštitúciou, to znamená majú mať zabezpečený vnútorný systém kvality," ozrejmilo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a mládeže SR.
Zrovnoprávniť sa majú postupy získania úrovne kvalifikácie so stupňom vzdelania v špecifických prípadoch stredného odborného vzdelávania. Po novom by napríklad mala stredná odborná škola, ktorá používa označenie centrum odborného vzdelávania a prípravy, vydať okrem osvedčenia o profesijnej kvalifikácii aj výučný list a vysvedčenie o záverečnej skúške v príslušnom učebnom odbore.
Legislatívnym návrhom sa takisto zavedú individuálne vzdelávacie účty ako súčasť systému celoživotného vzdelávania. "Cieľom je umožniť väčšiemu počtu dospelých v produktívnom veku zapojiť sa do vzdelávania a odbornej prípravy, aby sa zvýšila miera účasti na vzdelávaní a znížil nedostatok zručností bez ohľadu na postavenie na trhu práce alebo zamestnanie. Ide o mechanizmus, prostredníctvom ktorého štát alebo zamestnávateľ uhrádza náklady na uskutočnenie vzdelávania, kariérneho poradenstva pre dospelých alebo overovanie vzdelávacích výstupov," dodalo ministerstvo školstva.