V roku 2013 došlo ku kroku v riadení a financovaní škôl a školských zariadení na Slovensku.
Autor TASR
Bratislava 1. júla (TASR) - Financovanie škôl a školských zariadení v regionálnom školstve sa zjednotí do pôsobnosti ministerstva školstva. Vyplýva to z novely zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve z dielne rezortu školstva, ktorú prezidentka SR Zuzana Čaputová vo štvrtok podpísala. TASR o tom informoval hovorca hlavy štátu Martin Strižinec.
V roku 2013 došlo ku kroku v riadení a financovaní škôl a školských zariadení na Slovensku. V dôsledku toho časť škôl a školských zariadení riadi a financuje Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR a časť Ministerstvo vnútra SR. "Nesystémovosť a komplikovanosť je najmarkantnejšia pri (ne)dosahu rezortu školstva na špeciálne školy a školské zariadenia, ktoré riadi a financuje rezort vnútra," vysvetlil rezort školstva.
Ministerstvo školstva konštatuje, že v niektorých prípadoch prichádzalo k segregácii žiakov z marginalizovaných rómskych komunít či k chybnému alebo cielenému zaraďovaniu žiakov bez mentálneho znevýhodnenia do prúdu špeciálneho školstva. Dôsledkom je podľa rezortu to, že žiaci, ktorí sú takýmto spôsobom neprávom zaraďovaní do špeciálnej školy, po ukončení vzdelávania nezískavajú takzvané nižšie stredné vzdelanie. Okrem toho získavajú iba primárne vzdelanie, teda ekvivalent ukončeného prvého stupňa bežnej základnej školy (ISCED 1), a následne nemajú možnosť pokračovať vo vzdelávaní na bežnej strednej škole, čím sa signifikantne znižujú ich šance zamestnať sa a nájsť uplatnenie v dospelom živote.
V súvislosti s nadmernou segregáciou žiakov z marginalizovaných rómskych komunít do špeciálnych škôl čelí od apríla 2015 Slovenská republika infringementu zo strany Európskej komisie. "Zákon má za cieľ odstrániť aktuálne nesystémové prerozdelenie kompetencií, riadenie a financovanie škôl a školských zariadení, ale aj zjednotiť kompetencie pod rezort školstva s cieľom prispieť k efektívne fungujúcemu rezortu," uviedol rezort školstva. Úlohou novelizácie je tiež dohliadnuť na efektívne fungovanie špeciálnych škôl určených pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, najmä s mentálnym znevýhodnením, či eliminovať prípady chybnej alebo cielenej segregácie žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia do špeciálnych škôl.
Podľa ministerstva školstva návrat k modelu miestnej štátnej správy v školstve v pôsobnosti ministerstva školstva zabezpečí prevzatie súčasnej agendy odborov školstva okresných úradov v sídle kraja bez zmien v jej obsahu i prevzatie zriaďovateľských pôsobností pri niektorých druhoch škôl a školských zariadení. "Z doterajších okresných úradov v sídle kraja sa de facto vyčlenia doterajšie odbory školstva. V tomto štádiu sa počíta len s presunom doterajšej pôsobnosti okresných úradov v sídle kraja na regionálne úrady školskej správy, čo do budúcna nevylučuje úvahy o zmene náplne ich fungovania," spresňuje materiál. Regionálny úrad novela opisuje ako orgán miestnej štátnej správy v školstve. Jeho zriaďovateľom má byť ministerstvo a štatutárnym orgánom riaditeľ, ktorého vymenúva na základe výberového konania na päťročné funkčné obdobie minister. Ten ho rovnako odvoláva. Výberové konanie vyhlasuje ministerstvo.
Zjednotiť a sprehľadniť sa má aj financovanie regionálneho školstva v jednej rozpočtovej kapitole, odstrániť sa majú doterajšie obmedzenia v praktickom výkone činnosti okresných úradov - odborov školstva - spôsobených práve dvojkoľajným systémom riadenia.
V roku 2013 došlo ku kroku v riadení a financovaní škôl a školských zariadení na Slovensku. V dôsledku toho časť škôl a školských zariadení riadi a financuje Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR a časť Ministerstvo vnútra SR. "Nesystémovosť a komplikovanosť je najmarkantnejšia pri (ne)dosahu rezortu školstva na špeciálne školy a školské zariadenia, ktoré riadi a financuje rezort vnútra," vysvetlil rezort školstva.
Ministerstvo školstva konštatuje, že v niektorých prípadoch prichádzalo k segregácii žiakov z marginalizovaných rómskych komunít či k chybnému alebo cielenému zaraďovaniu žiakov bez mentálneho znevýhodnenia do prúdu špeciálneho školstva. Dôsledkom je podľa rezortu to, že žiaci, ktorí sú takýmto spôsobom neprávom zaraďovaní do špeciálnej školy, po ukončení vzdelávania nezískavajú takzvané nižšie stredné vzdelanie. Okrem toho získavajú iba primárne vzdelanie, teda ekvivalent ukončeného prvého stupňa bežnej základnej školy (ISCED 1), a následne nemajú možnosť pokračovať vo vzdelávaní na bežnej strednej škole, čím sa signifikantne znižujú ich šance zamestnať sa a nájsť uplatnenie v dospelom živote.
V súvislosti s nadmernou segregáciou žiakov z marginalizovaných rómskych komunít do špeciálnych škôl čelí od apríla 2015 Slovenská republika infringementu zo strany Európskej komisie. "Zákon má za cieľ odstrániť aktuálne nesystémové prerozdelenie kompetencií, riadenie a financovanie škôl a školských zariadení, ale aj zjednotiť kompetencie pod rezort školstva s cieľom prispieť k efektívne fungujúcemu rezortu," uviedol rezort školstva. Úlohou novelizácie je tiež dohliadnuť na efektívne fungovanie špeciálnych škôl určených pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, najmä s mentálnym znevýhodnením, či eliminovať prípady chybnej alebo cielenej segregácie žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia do špeciálnych škôl.
Podľa ministerstva školstva návrat k modelu miestnej štátnej správy v školstve v pôsobnosti ministerstva školstva zabezpečí prevzatie súčasnej agendy odborov školstva okresných úradov v sídle kraja bez zmien v jej obsahu i prevzatie zriaďovateľských pôsobností pri niektorých druhoch škôl a školských zariadení. "Z doterajších okresných úradov v sídle kraja sa de facto vyčlenia doterajšie odbory školstva. V tomto štádiu sa počíta len s presunom doterajšej pôsobnosti okresných úradov v sídle kraja na regionálne úrady školskej správy, čo do budúcna nevylučuje úvahy o zmene náplne ich fungovania," spresňuje materiál. Regionálny úrad novela opisuje ako orgán miestnej štátnej správy v školstve. Jeho zriaďovateľom má byť ministerstvo a štatutárnym orgánom riaditeľ, ktorého vymenúva na základe výberového konania na päťročné funkčné obdobie minister. Ten ho rovnako odvoláva. Výberové konanie vyhlasuje ministerstvo.
Zjednotiť a sprehľadniť sa má aj financovanie regionálneho školstva v jednej rozpočtovej kapitole, odstrániť sa majú doterajšie obmedzenia v praktickom výkone činnosti okresných úradov - odborov školstva - spôsobených práve dvojkoľajným systémom riadenia.